Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1021 ggr
Hultan
0

Introducera hane med honor?

Hej hopp!

Jag har lite planer på att i framtiden skaffa en kastrerad hane att ha med mina honor. Alt skaffa en hane, kastrera och sen låta gå med honorna, hur som helst.. Undrar egentligen om det brukar vara problem att introducera en vuxen hane med vuxna honor? Är det lättare än att introducera en ny hona till en flock honor, eller är det tvärt om?

//Hultan

Med sunt förnuft kommer man långt!

Sandra-B
0

Nu har jag aldrig haft någon kastrerad hane men antar att det inte är någon skillnad från fertila hanar (förutom att det inte blir bebisar) och fertila hanar har jag satt ihop med honor flera gånger. Vissa hanar kan vara väldigt "på" när man släpper ihop dem med honan/honorna men det brukar oftast lägga sig relativt fort. En del honor blir dock urfarbannade på dessa hanar, inte så att det blir slagsmål utan snarare att honan biter ifrån så fort hanen närmar sig, kissar på honom och så. Även om hanen kan vara väldigt envis ibland så vinner honan vanligtvis efter ett tag och hanen brukar backa undan tills honan är intresserad av honom. Efter de första dagarna brukar de bli riktigt goda vänner (ibland blir de det direkt, beroende på hur intresserad hanen är av honan och så). :-)

Gällande att sätta ihop en liten flicka (eller vuxen för den delen) med en honflock så har jag aldrig haft några problem med det, har alltid bara satt in det nya djuret i den bur hon ska gå i (inte städat buren, inte badat djuren, inte släppt dem på neutral yta eller liknande). Jag har som sagt aldrig haft några problem med det (och jag vet att jag inte är ensam om det) vet dock vissa som har väldiga problem med att få sina honor att samsas, det beror garanterat på djurens personligheter- både de man har sen innan och den nya.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Isnona
0

Jag ska kastrera min lille Oskar i november och tror inte att det kommer bli några problem med introduceringen sedan. Han har bott i samma bur som honorna sen han kom hit, givetvis med galler mellan, så dom känner redan varandra :)

Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus