Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1918 ggr
_Charlie
0

Chivas rider Charlie

Jaha nu var det dags för nästan huvudbry. Under eftermiddagen har Charlie skrikit jättemycket och jag förstod inte varför, han har krampat väldigt många gånger och jag tänkte direkt på att det kanske är det där Hultan sa om att de kan bli värre efter första dosen mot skabb.

Men nu har jag upptäckt att det är Chivas som rider på Charlie konstant, till och med när Charlie ligger och krampar under ett anfall hoppar han upp på honom och gör så..

Jag satt och tittade på dom, och så fort Charlie "kom tillbaka" hoppade han upp på honom igen. Situationen framkallar anfallen och just nu sitter Chivas utanför buren medans Charlie äter gurka i buren.

Vad gör jag nu?? Chivas har inte gjort så här förut men idag har han fått nippran, och han framkallar anfall på Charlie som sätts i en stressad situation som liksom inte hör upp.

Råd tack?

Picasso
1

Ajdå, det var ju inte braObestämd En anledning jag kan tänka mig varför Chivas rider på Charlie, kan vara att han märkt att Charlies pondus minskat i och med klådan, så nu ser han sin chans att ta över ledarskapet. Något riktigt råd kan jag inte ge tyvärr, men det finns säkert många här inne som kan det. Håller tummarna att Chivas slutar med dumheterna. Stackars Charlie…

_Charlie
0

#1 Ja hade båda varit friska hade jag inte brytt mig utan låtit de fått göra upp om bråkstakens revolt själva men när Charlie inte har en chans att säga ifrån, och får anfall på grund utan Chivas beteende, då måste jag väl gå emellan och sätta stopp? Charlies hälsa är ju viktigare än deras rangordning just nu kan jag tycka…

[SallysPigge]
0

ja stackars Charlie …. Och lilla Chivas som börjat tuffa till sig … Hoppas du får bra tips av någon som kan detta.

Picasso
0

#2 Precis hade Charlie varit frisk hade du inte behövt bry dig, då hade han nog satt Chivas på plats. Absolut kommer Charlies hälsa i första hand.

_Charlie
0

#3 Ja för tillfället la jag bara ut en handduk på golvet bredvid den andra buren och satte Chivas på den med en uppochner vänd trådback över. vilket kaos vi har idag…

Picasso
0

#5 En tanke bara men om den är bra eller dålig vet jag inteObestämd Det är att ha Charlie och Chivas särade något dygn och låta Charlie återfå lite krafter. men om det gör saken värre vet jag som sagt inte….

_Charlie
0

#6 min tanke också… just nu har de galler mellan sig och ser varandra och de är ju ännu unga, 6 månader och 4 månader så kanske de inte tar så stor skada av den lösningen…

Någon som vill backa upp denna iden eller är det fel?

_Charlie
0

Chivas håller iaf inte med och visar sitt missnöje genom att skrika och kuttra och skrika lite till. ;) Stackars stackars gris som inte får våldföra sig på sin sjuka kompis. Drama drama drama. ;)

gnagarlover
0

försöker säkert ta över ledarrollen nu när charlie e sjuk

Aristarcos
0

Spontant känns det ju som att Charlie inte klarar situationen, jag tror jag hade separerat dem, och försökt sätta ihop dem senare igen., då det är risk för hans hälsa. Men det är ju självklart en risk att det inte går lika bra nästa gång du sätter ihop dem. Men om han gör det tom när han har anfall känns det inte just emot Charlie. Han behöver nog återhämta sig en vecka, sen får nog de som kan mer om hanar om man kan ha dem i samma rum eller om man tex tom bör ha dem i olika rum för att mildra ihopsättningen senare…Men det är ju ditt val hur du gör…Hoppas du får mer inlägg hur man kan göra !

_Charlie
0

#9 Visst måste det vara så? Han har ju alltid varit den underlägsna förut och nu plötsligt är han jättekaxig… Hur hade du gjort om det var dina marsvin? Anfall på anfall går ju liksom inte, hans kropp kommer till slut inte orka ett anfall till… samtidigt sitter dom nu och ropar på varandra.

_Charlie
0

#10 Tack, då är mina tankar inte helt fel kanske… de tycker ju om varandra så mycket och blir tokiga när de inte får vara tillsammans, alltid ska de vara tillsammans och ligger jämt tillsammans, och nu saknar dom varandra helt klart. Det känns ju hemskt att sätta 2 marsvin som tycker om varandra väldigt mycket - ensamma. Men jag tror inte jag har något annat val just nu. Om Charlie ska kunna läka nu måste han ha lugn och ro, det får han absolut inte när Chivas gör så här. Mellan anfallen såg man hur Charlie försökte hugga ifrån men hann inte förrän han föll omkull i nya kramper igen. Så ska det ju inte behöva vara…

De får separeras för ett tag, så att Charlie kan bli bättre, sedan får vi prova igen.

Men frågan är om de ska separeras HELT eller om de ska få lov att bo bredvid varandra med galler emellan så de fortfarande har kontakt med varandra? Vilket borde vara bäst för deras relation i framtiden?

gnagarlover
0

låt dem gå bedvid varandra skulle det inte funka sen så har du ju fler att sätta med dem=)) snart flyttar ju humlorna o biet till dig=))

_Charlie
0

#13 Dom är efterlängtade ska du veta. ;)

Ja, Spader väntar på din pojke så skulle det inte funka med Charlie och Chivas sedan går det ju att ändra på par-planerna och prova Spader och din pojke som sällskap till Charlie och Chivas isf, dom är ju småpluttar. Jag tror dock inte att det kommer bli problem efter en kortare separation eftersom de aldrig haft minsta smågnabb förut, men man vet ju aldrig. :)

Nu får dom gå som dom gör en vecka eller så, fram tills jag ser att Charlies anfall blivit bättre och han verkar piggare, så gör vi ett försök.

Fridaaaa
0

#14 Jag kanske "glömmer" att köra till Ronneby och kör hem med dem istället Flört bara liksom "oops" hihi Skrattande

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

_Charlie
0

#15 "Nej men ojsan, följde ni med hem? Ja nu orkar jag verkligen inte köra tillbaka igen"  ;)

Fridaaaa
0

#16 Hehe lätt hänt Flört hihi nejdå du ska få dina humlor och biet hihi :D

Picasso
0

#16 Hur har det gått med Charlie och Chivas? Hoppas natten varit lugn. Har Charlie fått fler anfall sen du separerade dom?

_Charlie
0

#18 Tack för att du frågade!

Det har gått bra, Charlie vilar mest vilket jag tror gör honom väldigt gott just nu. Jag har inte sett något anfall sedan Chivas flyttade ut, så har han fått något har det varit tyst, annars brukar han låta som om han kvävs ungefär. Och jag har fortfarande inte sett honom klia sig. Chivas är lite sned och saknar Charlie, skriker på honom ibland. ;)

Picasso
0

#19 Klart jag undrar man blir ju lite orolig ;) Jag har ju följt trådarna om Charlie och hans anfall+ klåda. Gud vad skönt då kan Charlie få en chans att återhämta sig, jag håller tummarna för att han ska återfå krafterna och bli frisk snart. Tja Chivas får väl tjura tills Charlie är stark nog för att läxa upp honomFlört Jag tror båda killarna saknar varandra men just kommer ju Charlies hälsa först.

_Charlie
0

#20 Ja det är jätteskönt att se Charlie så rofylld, jag kan inte föreställa mig hur lättad han måste vara att klådan lugnat ner sig så mycket så fort. Ja Chivas fjompen får skylla sig själv just nu, han gör bäst i att öva på att dricka vatten ur den där skålen jag ställt in till honom eftersom vi som hade massor med vattenflaskor plötsligt hade för lite. ;) Vågar man hoppas på att han LÄR dricka när han blir törstig?

Fridaaaa
0

#21 Borde han göra. Men finns marsvin som inte vill dricka ur vattenskål men det märker du :)

Picasso
0

#21 Jo det förstår jag att det är :) Nej det måste vara underbart att kunna andas utan att det kliar så in i vassen, vad skönt att strongholden gav så snabbt resultat. Jo han får ju det ;) Han dricker när han blir törstig…

_Charlie
0

Han vet i alla fall om att det finns vatten i skålen för det första han gjorde var att hoppa ner i skålen hela han. Kanske dumt av mig att använda grönsaksskålen till vattenskål, haha ;)

Fridaaaa
0

#24 Haha :D stackars liten hihi :D

Picasso
0

#24 Nämen lurade du Chivas till ett badFörvånad Stackars liten men nu vet han ju att det finns vattenFlört

_Charlie
0

Haha ja nu blir han både ren och snäll! ;)

Jag skulle städa hos charlie så jag plockade bort gallret och transporttaket som han har som hus, då rusade han bort till Chivas bur och försökte med våld trycka in sitt huvud genom gallret vilket resulterade i 3 anfall på raken innan jag fick på transporttaket över honom igen och han lugnade ner sig. Så ja, jag gör nog rätt som låter dom vara ifrån varandra just nu..

Cola&Bacardi
0

#24 Hehe :)

Mvh Linnea 

_Charlie
0

Nu har Charlie även hunnit med att gå bort till kanten av sin bur närmst Chivas, tryckt in sitt huvud i kompostgallret - och fastnat.

Knäppa knäppa knäppa lilla gris!

Skönt att se att han har lite mer kraft nu, att gå ut från transporten, runt transporten, bort till kanten.. det måste vara en promenad på ca en meter. Den gick han frivilligt. Han har inte gått frivilligt om han inte försökt komma undan något på länge. Nackdelen är ju dock att jag nu MÅSTE komma på ett bra sätt att täcka för hålorna i gallret. ;)

_Charlie
0

Jag satte fast en tjock filt längsmed kortsidan som vätter mot Chivas och lite smått förvirrad blev Charlie. Han gnager en del på gallret och försöker buffa på filten, sedan går han tillbaka in i huset. En kort stund senare gör han samma försök, men ger upp och går tillbaka. Kanske han ger upp. Han tog sig även en liten sväng runtom i buren och hälsade på mig och sonen som satt bredvid med lite prat innan han gick in i huset igen. Detta är totalt olikt Charlie sedan lååååång tid tillbaka och värmer mitt hjärta såå!

[SallysPigge]
0

#29 Du kan kanske vika upp lakanet innanför gallret som höga kanter … knyta fast eller använda klädnypor eller nåt :-D

_Charlie
0

#31 Ja det kanske också funkar. Ska prova ikväll och se hur han gör med filten först. ;)

Känns dock skönt att se lite vilja och kämpe i Charlie för en gång skull så på ett sätt är det ju roligt att se men han ska ju inte behöva fastna i gallret knasgrisen. ;)

_Charlie
0

Nu har jag så mycket trådar ute om Charlie och skabb och stronghold och hela rasket att jag inte vet vilken jag ska skriva i. Denna låg först. ;)

Jag har ikväll upptäckt att Charlie dragit tillbaka sin nos som varit fälld ca en vecka. Jag vet att marsvin kan fälla nosen av olika anledningar, förvärkar, avslappnad, sjuk etc.. Jag var säker på att Charlies nossläpp var ett bevis på ett sjukt marsvin. Idag ser hans nos helt normal ut så jag antar att jag hade rätt. Jag har även sett honom flera gånger tvätta pälsen vilket han inte gjort på väldigt länge, det har nog gjort alldeles för ont men idag har han gjort sig så fin så! :)

_Charlie
0

Kliade sig på kinden nu och fick 2 anfall. :( Nu sitter han och äter en stor bit paprika… jag pumpar honom med vitaminer just nu, han behöver nog allt han kan få…