Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 2351 ggr
[JennyNorgren]
0

Hur vet man ?

Hej !

Hur vet man om det har gått för lång tid för ett marsvin . Alltså. Att den är för gammal för att para för första gången ?

Vissa säger att det måste ske innan ett år och andra säger att det har gått bra efter två år.

Jag har inga planer på att para någon hona nu. Och inte någon som är över året heller. Jag bara funderar. Om man tex köper en fin hona och så är hon ett år och sex månader. Vågar man verkligen ta risken då? 

vad finns det för risker överhuvud taget ?

Ach Nu vart de massa frågor i samma tråd !

Hoppas någon har svar :D

elinenglund
0

Jag kan typ inget alls om detta men jag hade för mig att det var något ben som växte ihop för honan så det kunde bli mycket svårt för ungarna att komma ut.

Vet altså inte ifall detta stämmer så någon får gärna rätta mig!

[JennyNorgren]
0

Jo bäckenet växer ihop. Men när ? Och hur vet man om det inte har gjort det ? hur vågar man para om det kan vara så at det har växt ihop ?

[Alexis78]
3

Det är jättebra att man läser på ordentligt om riskerna innan men ens tar en första kull, på så vis vet man vad man ger sig in på. Jag tror man kan hitta Artiklar på MiF som tar upp riskerna, de kan vara värda att läsa igenom.

imoon
5

Bäckenet växer inte ihop. Det är en myt som dök upp för många år sedan, vad jag hört genom en felöversättning av en engelsk artikel. Bäckenet blir dock stelare och mindre töjbart.

Personligen skulle jag inte ta en första kull på en hona över 1 år.

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

Stjärnfallets
0

Hm…. intressant….  Ovanliga djur, marsvinen hihi.

Andra djur brukar man ju inte para innan ett års ålder, typ hund, katt , kanin.

Vid vilken ålder ska man para då???

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

[JennyNorgren]
0

Om jag inte har helt fel så ska man para innan ett år. Men efter 7 månader.  =)

Stjärnfallets
0

Okej. Har förstått att man kan para på olika sätt. Vad innebär det att handpara?? och hur ser man att honan brunstar??

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

godisgrisen
9

Det är alltid stora risker för honan att bli dräktig och föda en kull. En hona som man avlar på måste vara i topptrim inte för tjock och inte för smal. Hon ska aldrig tidigare i sitt liv ha haft det dåligt och ha haft ont om mat så har man inte koll på hur hon haft det innan så ska man inte para henne alls. Naturligtvis ska hon vara absolut frisk och aldrig varit sjuk.

Bäckenet växer inte ihop men det är ändå större risk för en hona som är över året att få sin första kull. Ofta går det bra men jag anser att det är väldigt olämpligt och oansvarigt att chansa. Samma sak med äldre honor de bör verkligen inte få en kull efter tre års ålder.

Sen är frågan hur många kullar en hona bör få. Personligen skulle jag aldrig ta mer än fyra kullar på en hona. I de fallen då en fjärde kull blir aktuell ska hon ha haft mycket okomplicerade kullar innan + att jag inte känner mig nöjd med vad jag fått redan att spara efter henne. Jag anser också att det ska finnas ett syfte med varje kull att bara göra söta ungar som man ändå tänker sälja är inte ett tillräckligt gott skäl.

Ett exempel är mina jämngamla polare honor Lily och Merope de har båda fått tre kullar nu utan några problem. Fina ungar har de fått men av olika anledningar har jag lyckats spara tre ungar efter Merope och ingen efter Lily. Merope skulle mycket väl kunna få en kull till hon mår utmärkt och har fått fantastiska barn men jag är nöjd med hennes insats så hon pensioneras och jag avstår de ungar som kunde ha fötts i hennes fjärde kull. Efter Lily har ingen ännu fått stanna och eftersom jag så gärna vill spara något efter henne och hon mår bra så planeras en sista kull om ett halvår.

Jag måste än en gång påpeka att man ALDRIG ska riskera en hona minsta osäkerhet om hennes hälsa bör leda till att man struntar i kullen. Att bara låta sina honor få kull på kull är väldigt olämpligt.

[Alexis78]
0

#8# Klok som en bok. Du har helt rätt i det du skriver och jag hoppas att folk tar sig tid att verkligen läsa igenom det för det är väldigt viktigt.

Stjärnfallets
0

Okej. Har förstått att man kan para på olika sätt. Vad innebär det att handpara?? och hur ser man att honan brunstar??

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

Lixim
1

#8 väldigt bra skrivet

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Fridaaaa
0

Inte över 1 ½ års ålder hade jag tagit en första kull på honan och är hon 1-1½ år gammal första gången ska hon vara i tipptopp kondition annars hade jag inte tagit chansen:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Pygmeigelkott
0

Bäckbenete växer ju ihop på honorna, så man måste betäcka dom innan dom har blivit ca ett år, kanske lite mer. Hanarna kan betäckas närsomhelst, men man bör ju inte para dom när dom är allt för gamla ;)

dermot
0

#13 Att bäckenet växer ihop är en myt :) Men har hört att de blir stelare, ju äldre grisen är.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Pygmeigelkott
0

Jaså! Oj det visste inte jag x)

Har läst det överallt, och alla jag frågat har sagt att det växer ihop, men då har jag visst alltid tänkt fel :P

[Alexis78]
4

Måste bara förtydliga det här lite extra: (Hoppas det går bra Godisgrisen att jag citerar ditt inlägg)

"En hona som man avlar på måste vara i topptrim inte för tjock och inte för smal. Hon ska aldrig tidigare i sitt liv ha haft det dåligt och ha haft ont om mat så har man inte koll på hur hon haft det innan så ska man inte para henne alls."

Den biten är särskilt tänkvärd. Man måste komma ihåg att det innebär en ansträngning för djuret med dräktighet, födsel och di och att det är vi människor som väljer att utsätta dem för det, inte de själva som vill ha ungar. Med marsvin som alltid varit friska och välnärda och är i rätt ålder är riskerna och påfrestningen för själva marsvinet betydligt mindre.

elinenglund
0

Jag tycker verkligen inte man ska ta några risker. Om man ska para marsvin så man ju väl kan para friska marsvin i rätt ålder :)

[Alexis78]
0

#17# Absolut, och även tänka på att det finns många andra roliga saker med marsvin förutom att para dem. Jag håller på att lära min ena tjej att stå på bakbenen och den andra kommer när man ropar hennes namn :)

elinenglund
0

#18 Tycker jag med! Bara onödigt för om alla skulle para marsvin hela tiden så skulle det finnas hur mycket marsvin som helst! Men förstår ju er som har det intresset eller vad man nu säger.

Jag har mina marsvin till kel och försöker lära dom att springa till mig när jag håller en gurka i handen :) hehe

[JennyNorgren]
0

#16 Absolut rätt. Men det är upp till var och en att bedömma också . Det kan gå hur bra som helst. =) . Jag ber er om råd. Det betyder Inte att det ni säger är min lag och att jag måste följa den =) .

Moa-16
4

#20 Varför fråga om du inte tänker ta åt dig av råden?

Jag tycker det verkar som om alla ska para sina marsvin nu. Visst det är gulligt med ungar, men man får ju tänka på riskerna man utsätter sitt marsvin för. Finns ju som sagt annat roligt man kan göra med sina marsvin.

[JennyNorgren]
0

#21 Jag sa inte att jag Inte kommer att ta åt mig ? vart läste du det ? . Jag skrev att det jag får till svar är inte min lag. det betyder inte att jag inte tar åt mig eller lyssnar på råden ? .

Ja de verkar det säkert som. Men jag sa inte para mina marsvin. Som jag skrev allra högst upp. Jag har inga planer på att para något av mina marsvin nu. =)

Moa-16
2

#22 Jag tolka det så, men det är ju jätte bra om du tar åt dig.

[JennyNorgren]
0

#23 Ja =) Jag tar bara åt mig av vad vissa skriver. Vissa personer tar jag absolut inte åt mig av =) .

[Alexis78]
0

#24# Det är en tråkig inställning tycker jag, du har bara fått bra råd i tråden som är värda att tänka på.

[JennyNorgren]
1

#25 javisst är det de. Men det finns en anledning till att jag har så tråkig inställning. =)

Pygmeigelkott
0

Förstår varför du har en sådan inställning, men på ett sätt inte. Vi ger dig ju råd och dte var ju det du ville.

[JennyNorgren]
3

#27 Ja, jag läser alla råd. Och om jag anser att personen som ger mig rådet är seriös och menar väl så är det klart att jag tar in det.

Linnet
1

Bäckenet växer inte ihop, det blit mindre elastiskt. Jag har parar flera honor som varit nästan tre år när dom fått sin första kull och det hgar gått jättebra

[JennyNorgren]
0

#29 Okej =) . Men då vet jag det ! Tack =)

Linnet
0

#30 Skrev visst lite fel, nästan två år vid första kullen ska det vara!!!

Pygmeigelkott
0

Även om bäckbenet nu inte växer ihop, är det väl bättre att para honan när den är runt 1-2 år :) Om den är frisk såklart ^^

Fridaaaa
0

#32 Du menar 7-12 månaders ålder?
De allra flesta rekommenderar ej efter 1 års ålder.

Linnet
0

#33 Det bästa är ju att para före 1 års ålder, men det är ingen katastrof om man parar senare heller.

Fridaaaa
0

#34 Nej men det är väldigt dumt att chansa att ta kull för långt efter 1 år. Tycker jag i alla fall. Jag skulle personligen aldrig ta kull på hona över 18 månaders ålder (förstakull) Vill inte riskera något. Visst det är risker med unga med men större ju äldre dem blir:)

Renor
1

Aldrig para en hona efter ett år!!! Gärna tidigare typ 10 månader. Hennes bäcken stelnar efter ett år och då kan hon inte föda, det blir för trångt för ungarna att komma ut då, leder ofta till att hon dör.

[JennyNorgren]
0

#35 Ja, Jag kommer inte att göra det för att det är för riskfyllt. Men det är bra att veta hur det egentligen ligger till. =)

#36 Okej =)

Men är det någon som VET hur det ligger till. Eller är det upp till var och en och bilda en uppfattning ? =)

Fridaaaa
1

#37 Ja precis :)

#36 Det är inte sant att det stelnar efter 1 års ålder däremot blir det stelade ju äldre honan blir men inte just ifrån 1 års ålder :)

[JennyNorgren]
1

#36 Okej, Men de ska helst ha ungar innan första året? =) och sen måste de paras inom sju månader för att de inte ska stelna va ? =)

Pygmeigelkott
0

#32 Oj då jag såg nyss att jag skrivit fel hehe ^^

Linnet
0

#36 Det går bra att para även efter 1 år, även om man väl oftast tar första kullen tidigare. Det är ju inte så att om en hona är över 1 år så kan hon absolut inte paras. Har som sagt parat i alla fall 4-5 honor som nästan var 2 år vid första kullen, och det har gått bra.

[JennyNorgren]
0

#41 Okej =) Tack för svaret !.

Renor
0

Jag säger inte att man absolut inte får eller kan. jag menar bara att för honans skull skulle jag aldrig para en hona efer ett år för att det är riskfullt. Finns säkert många som klarar av det men det finnns även de som inte klarar av det. Då väljer jag hellre att vara på den säkra sidan!
Vi hade en veterinär som föreläste på skolan och hon sa just detta. Även i andra kurser har vi diskuterat detta och kommit fram till att vi tycker det är en bra regel… Alla får dock göra som de vill!!! Glad

Fridaaaa
0

#43 Du skrev "Para inte en hona efter 1 år!" vilket ju är samma sak som att man inte får :) Hade du skrivit "bör inte paras efter 1 år " hade det varit en annan sak :)

Finns honor som paras före som inte klarar det, sedan finns det honor som paras vid 1½-2 års ålder som klarar det galant, dock bör man ju inte para efter 1-1½ års ålder men allting hänger på honan. Det kan gå fel vilken ålder än honan är i.
Det är få veterinärer jag litar på ang marsvinskunskap då väldigt många har nollkoll på marsvin tyvärr.
Jag har själv gått naturbruk smådjur/hund, och läst bland annat djursjukvård, så har lärt mig en hel del:)

[Alexis78]
0

#44# Fast riktigt så kan man ju inte säga ändå för det är ju inte samma risker för en ung hona som för en äldre, visst kan det gå fel när man än parar honan men riskerna ökar ju med åldern. Sen om man är beredd att ta de riskerna är ju upp till var och en, men jag skulle i likhet med Renor aldrig utsätta mina älskade smågrisar för det.

Fridaaaa
0

#45 Ja riskerna ökar ju men man kan inte heller sätta exakt 1 år heller att man inte får para en hona beroende på hull, kondition osv mycket hänger på det med oavsett ålder:)
Jag tar inte heller första kull efter 1 år, möjligen max 1½ år (alltså att honan får ungar innan 1½ års ålder) om honan är i superbra skick, inte varit sjuk osv men absolut inte efter det, onödig risk :)