0,7 m2 bur till 2 marsvin?
Tycker ni att 0,7 m2 låter som en yta 2 stycken marsvin permanent skulle kunna bo och samtidigt må bra?
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
skriv så man förstår männska! ;)
Med sunt förnuft kommer man långt!
#1 Saken är den att jag har hängt upp mig på centimetrar och hade tänkt 150x56 cm. Det ger 0,84 m2 buryta. Nu har jag börjat ångra mig och vill hellre köra på ett annat vis, men då blir burarna 100x70 cm vilket jag tycker låter lite, men kollar man m2-vis så blir de 0,7 m2 och alltså skiljer det inte mer än 0,14 m2 även om det låter jättemycket centimetervis…
vad tror du?
Suck.. hade skrivit ett långt inlägg och såg inte att nätkabeln åkt ur när jag tryckte på skicka och allt försvann… grrrr
Kortfattat..
De bor på dessa måtten nu i provisoriska burar då jag skulle bygga färdigt burskåpet. Det är väldigt mysigt att sitta på golvet bredvid burarna som de är nu och jag misstänker att det inte blir lika mysigt att göra det när de hamnar längre upp i skåp. Jag funderar därför på att behålla detta konceptet och bygga en ordentlig golvbur på samma ställe med samma mått.
De mår ju bra i buren nu, är glada och nöjda, busar, leker, springer och popcornar så dåligt mår de ju självklart inte. Frågan är bara om de skulle må MYCKET bättre av den smalare men längre ytan än de skulle göra av att permanent bo lite kortare och lite bredare?
Haha jag är helt nollad när det kommer till matte. Så det där m2 snacket vet jag ingenting om. 100x70 till två grisar. Hmm.. Ju större desto bättre tycker jag, min som jag bygger nu till två är 120x64 och jag tycker redan att det ser litet ut när jag provat med inredning. Denna ska jag bara ha 1 år sen ska jag bygga större i samband med flytt. Man flyttar ju gränserna hela tiden för vad man tycker är ok, varteftersom man provar tycker jag. Låter i minsta laget skulle jag säga, men den kanske inte är så mycket mindre än min om man räknar om till yta ;)
Det är bra att räkna m2 ist för centimeter, för nu tyckte du att min var i minsta laget medans din låter mycket större men endast har 0,068 m2 större yta. ;) Centimetrarna luras väldigt mycket!
Funderar på om man provade… och om man märker att de kanske behöver mer ytrymme i stället bygger på en mindre övervåning kanske… funderar och funderar. ;) Eller slog till på övervåning på en gång med käk så kan de ha hela bottenytan att röja på..?
Fast jag tycker att min känns i minsta laget nu också. Blir stor skillnad när det ska in hus och prylar. Men det är så stort vi får plats med i ettan ;) ja har du plats så gå loss! Grisarna vistas ju mest där maten finns så jag hade inte satsat på en matvåning. Då får du nog ha mat på båda ställena, annars tror jag att dom kommer hänga mest på takterassen ;)
#6 Jo jag tycker också att det är i minsta laget, det är därför jag är osäker. Får fnurla ett litet tag och se vad som känns bäst. ;)
0.7m2 är helt klart en bra yta till 2 marsvin :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#8 Tycker du det? Jag som suttit här och predikat om stoooora burar känner mig lite kluven, även om 70x100 inte är jättelitet. ;) Men marsvinen verkar ju helt klart trivas, de springer runt runt och jagar varandra och busar, upp på filthögen, ner från filten, rundar huset, upp i höet, klättrar upp på filthögen igen och kör några popcorn och så ner igen… Lekutrymmet verkar de ju inte gå någon nöd på. ;)
Många har ju 120x50 burar vilka har en mindre yta än dessa till och med, men man tänker annorlunda när långsidan plötsligt blir kortare.
Håller med #8 om att 0,7m2 är bra yta till 2 marsvin. Jag tycker dock att det är viktigt att långsidorna är minst 100, så de kan springa lite :) Har exempelvis själv provat med en bur på 75x80cm, vilket innebär 0,6kvm, vilket ju är större än 100x50 (0,5kvm). Men den buren kändes ordentligt liten, hade då två ungar och kunde inte tänka mig två vuxna i buren. Men 100x70 är väl helt okej mått :) Nu har jag en som är 117x55cm i innermått så det är ju mindre…
#9 Ja alltså man märker på sina marsvin om dem trivs eller inte.
Min ena grupp har ju 140x60 = 0,8 m2.
Den andra har större. Men 0.7 m2 är ju inte litet till 2 st, man får möblera rätt och kommer dem ut & springer är det ju inte litet.
Mina 2 honor jag hade bodde på 0,6 m2 och dem mådde toppen båda 2 :D
#10, 11 Tack, jag tror nog jag kör på golvburar i de måtten ist för skåpet då. Med tanke på att man lättare kan sätta sig ner bredvid och buren då är öppen vilket gör det lättare att bara plocka upp dom blir det nog mer tid för dom att vara ute än det skulle bli om de satt i skåpet där man skulle öppna galler osv också..
#12 Du har ju chansen att bygga nya om 1 år eller 2 om du tycker det blir för litet ;)
#13 Det har du mycket rätt i. Att snickra ihop en golvbur ala bokhyllemodell kostar ju varken mycket pengar eller tid i den bemärkelsen och skulle jag ändå vilja ha burskåpet i framtiden så går det ju alltid att spara golvburen eller låta andra marsvin gå i den i annat rum, alternativt öppna upp den för 70x200 ist för 2 så egentligen är det ju bara att tuta och köra. ;)
#14 Har du tänkt dela av en bokhylla till 2 burar eller?
#15 Inte en bokhylla då jag vill fylla hela utrymmet jag har på den platsen, och det finns ingen bokhylla i måtten 197x70. Så jag kör isf på botten i rätt form av lämpligt material från byggvaruhandeln och hyllplan som jag sågar i rätt storlek. Hyllplan finns att köpa upp till 200 cm och en bredd på 30 cm. Tror en sådan kostar ca 30 kr.
Så här ser själva utrymmet ut till 2 grisar, jag tycker inte det ser lika litet ut som det hörs. Nu var inte all inredning ditsatt när jag tog kortet, men just dessa 2 ska inte ha hus då de är riktiga grävare som bara ska ligga under antingen bottenfleecen eller handduken. Jag la ist in en hel fleecefilt och den använder dom som både spring och studsmatta och kryp in.
#18 Ser bra ut tycker jag :D
Ja på bilden ser det toppen ut. Är grisarna fullstora?
#18# Tycker det ser fint ut även om jag nog hade velat ha hus till mina då de gillar filtar men även att hoppa upp på hustaken. Brukar du ha mer hö till dem eller är det bara det som syns på bilden?
#21 Står att alla möbler inte var ditsatta när bilden togs;)
#22# Står att dessa två inte ska ha hus :)
#18 Nej magpien är 4 månader så lite större blir han ju.
#19 De har 2 sådana lådor med hö. De hade hus men istället för att använda husen tryckte de upp en flik från bottenfleecen och sprang in under den i stället och ställde till med total kaos i hela buren då de välte precis all inredning, jag tog ut dom och städade och 5 minuter senare var det likadant igen. Jag provade då att lägga in en hel fleecefilt i en hög i buren ist och då slutade dom riva upp bottenfleecen. De ligger jämt under den filten nu, därför tog jag bort husen då de ist för att ha oanvända hus i buren får mer plats att röra sig.
#22# Plus att det står inredning och inte möbler 
Dessutom har jag skrivit att detta är en vääääldigt provisorisk bur. Allt är taget från hemmet för att jag inte velat köpa grejer jag inte vet om jag ska använda. Blir det permanent bygge av en likadan bur köper jag givetvis inredning som passar den buren.
#24# Låter smart, man bör anpassa buren efter de grisar som bor där :)
#22 Jag tycker möbler inkluderas i inredning också. ;)
#23 Hittar inte det någonstanns att dem inte ska ha det?
Läst igen varje inlägg noga.
#27 Absolut! Jag har inte varit med om sådana grävargrisar förut. ;) Eller det är den stora som gräver i precis allt medans den lilla hakar på idolen. ;)
#29 Jo då jag skrev att dessa 2 grisarna ska inte ha hus. ;) Iaf inte just nu när de gräver upp allt. Kanske det beteendet försvinner när de växer till sig lite, det vet man ju aldrig. ;)
#29# Inlägg 18
"men just dessa 2 ska inte ha hus då de är riktiga grävare som bara ska ligga under antingen bottenfleecen eller handduken."
Ibland bör man inte vara så snabb med att kommentera utan läsa igenom ordentligt först :)
Men det är ju utrett så vi kan återgå till ämnet.
Buren var jättefin Ts och den duger gott.
Den andra sidan av buren, till höger, ser likadan ut men utan fleecehög och med hus ist då den grisen inte ens rörde filten jag la till honom. ;) Det är roligt att se så olika personligheter på så små krabater. :D
#33# Visst är det fantastiskt egentligen, att de kan vara så olika. Samma med vad de gillar att äta, den ena älskar gurka medans den andra bara accepterar tomat, de är så olika dessa små grisar.
#34 Eller hur!? Det är underbart att se dom och deras olikheter. Skinnyn är precis tokig i tomat och rusar fram och hämtar den, springer iväg och slänger omkring tomaten med glädjetjut en stund innan han trycker i sig hela medans de 2 på bilden lät sina ligga tills jag tog bort dom. ;)
#35# Ha ha fick bilden i huvudet när du beskrev skinnyn, det måste se väldigt kul ut, du får försöka filma det :)
#36 Han är otroligt rolig den lilla grisen, han leker ofta med grönsakerna innan han äter dom. Slänger dom mot husväggen så det tjongar i hela köket och grejer. Han låter också högst av alla, ibland får han till en ton som riktigt skär in i örat. ;) Haha ja jag får vara beredd med kameran. ;)
#37 ja! Det vill vi se!!!
#17 Är inte Kilby bokhylla på Ikea typ 194X67cm? Men då försvinner ju några cm…och dessutom lär ju innermåttet bli mindre. Men om du bygger själv, vad tänker du använda till botten, som är 70cm brett?
#18 Den ser jättefin ut! Jag har själv haft grävare som bara skulle vara under filten :)
#39 194x67 enligt hemsidan. Men då försvinner ju som du sa en del och innermåttet blir mindre. Sockeln på den bör ju ta bort iaf 10 cm på längden också. Sedan så har jag ingen bil så 700 kr totalt med frakten är lite väl maffigt. ;) Som sagt kostar hyllplan på 2 meter nästan ingenting i bygghandeln, de kan man såga till önskad längd, måla och lacka själv för nästan inga pengar. Till botten kan man få tex spånskiva utskuret i rätt storlek på en gång, eller masonit funkar ju också när den ska stå på golvet. :)