Landet brunsås
Med viss risk för att tråden spårar ur och bara handlar om stackars marsvin som äts, vill jag ändå tipsa om senaste avsnittet av "Landet brunsås". Det handlar just om vad som är okej att äta, i t.ex. Sverige - och varför. Jag tycker att det är himla intressant och det är därför som jag tipsar om det. Diskussionen har varit uppe här många gånger förut och kanske kan programmet ge lite fler vinklar på det hela tänker jag.
Är det någon som har lite mer "up close" erfarenhet av cuy i Sverige än mig och som kan berätta om de cuyarna som visas upp är större än de svenska? Jag tycker att de ser enorma ut nämligen, jättehäftiga! :P
Spännande också att marsvin verkar vara lite finare mat, något som man äter främst till helgen.
http://svtplay.se/t/123569/landet_brunsas "Den förbjudna maten"
Hanna
Har inte sett hela avsnittet, men ska helt klart göra det senare.
Det jag dock reagerade på var att programledaren sa något i stil med "Vi gjorde ett repotage där vi åt ett marsvin tillsammans med en peruansk familj i Stockholm, men då blev jättemånga arga och repotaget stoppades". Himla fult sagt tycker jag. Jag minns mycket väl när det repotaget gjordes och det människor reagerade på var att de hade köpt ett sällskapsmarsvin på blocket från en familj som blivit allergisk. Familjen fick inte alls veta vad som skulle hända (visst har de ju såklart ett eget ansvar att själva fråga, men hallå…), i repotaget avlivades (nacken bröts), tillagades och åt marsvinet. Jag tycker det är fruktansvärt fult att programledaren pratar som att man reagerade på att de åt marsvinet. Det gjorde säkert många, i och för sig, men främsta anledningen till att repotaget stoppades var ju just att de köpt marsvinet på blocket från en ovetandes familj.
Jag har inga problem med att man äter marsvin, verkligen inte. För mig är marsvin lite lika höns, bara att höns ger mer kött och dessutom ägg! Vad jag menar är att marsvin inte behöver varken kosta särskilt mycket att hålla eller ta så mycket plats. Dessutom kan de snabbt bli många, cuy ger ju tämligen mycket kött och vad jag hört är köttet väldigt nyttigt och magert. Jag skulle tycka att det var väldigt makabert om någon åt "sällskapsmarsvin", men om någon hade en marsvinsfarm för köttets skull (i Sverige exempelvis) skulle jag nog mest bli nyfiken. Själv äter jag endast fisk som animalisk källa, men var jag i Peru exempelvis skulle jag överväga att prova äta marsvin. Nyfikenhet.
Jag har sett cuy några gånger och jag upplever att de är lite mindre än den som visades upp i början av repotaget (som jämfördes med ett vanligt marsvin). Men de är ju ändå ganska mycket större än vanliga marsvin. Sen har jag hört något om att det finns en ras/variant ännu större än cuy, minns inte vad den kallades dock. Tror inte att den finns i Sverige utan att den är enbart för köttets skull. Djur som avlas för att bli väldigt stora får ju tyvärr ofta problem med hur de växer samt inälvorna, vilket gör att jag tror att större marsvin än cuy inte är särskilt anpassade för ett sällskapsliv.
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
Jag gillar inte idén med att äta marsvin eftersom jag ser dem som rena sällskapsdjur. Men i andra länder är det naturligt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hm… håller med dej där Frida.. blev lite lätt störd av att höra honom prata om att äta marsvin..
Tycker det är så häftigt att våra sällskapsdjur faktiskt ses som en delikatess i andra länder! Jag hade nog kunnat tänka mig smaka faktiskt om marsvinet haft ett rättvist liv innan annars vet jag inte.
Man äter ju även hundar, kaniner, katter äter man säkert också så varför skulle marsvin vara så förbjudet? Nej, jag tycker detta är coolt rent ut sagt!
Folk gör ju allt för att föda upp så djuren för varje generation bli större för att på så vis kunna få mer kött och ta mer betalt.
Söker du på cuyfarm på youtube kommer utländska filmer upp på hur de bor osv. Vissa ser ut att ha det helt okej faktiskt men jag kan tänka att verkligheten är långt ifrån det på vissa ställen.
//Emma
Såg delar av programmet. Och jag stör mig faktiskt inte att dom äter marvin. Dom föder upp dom som föda och inget annat. Vi föder upp djur som föda viket kan vara konstigt i andra länder.
Vi äter kor det gör dom inte i Inden.
Vi äter gris, det gör inte Muslimer.
Vi äter häst och det gör dom inte i Peru som dom sa i programmet. Mamman i familjen där kunde i förstå att vi kunde äta häst, som är det viktigaste dom har, eftersom det ger dom arbetskraft i jordbruket.
Så att dom äter marsvin stör mig inte alls.
Och om detta nu stämmer att dom i programmet köpt marsvin på blocket för att ätas är absolut inte klokt.
Det är ingen skillnad om djuret föds upp för sällskap eller för att ätas. Så länge djuret inte plågas så är jag nöjd.
Kan även säga att den farmen man såg på tv såg ut att sköta sina marsvin. Dom såg väldigt vårdade ut.
#2 #3 håller med er. fick ont i magen och mådde illa när jag såg det, speciellt när dem tillagade det.. Jag förstår hur ni andra tänker med att vi äter vissa djur som andra länder inte äter men ändå… jag hade lätt blivit vegetarian igen om det hade funkat i min livssituation. Vilket det inte gör nu. Jag hade inte ätit marsvin om jag kom till ett land där dem gör det
Visserligen intressant med vad som anses rätt och fel att äta, men usch så osmakligt! Men så förstår jag verkligen inte hur någon kan tycka att det är rätt att låta andra födas upp för syftet att bli uppäten. Som han sa i klippet, 60 miljoner (!) marsvin som föds upp varje år bara för att dö. Vidrigt.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag förstår definitivt folk som känner att de vill prova på hund, katt, marsvin eller typ apa om det erbjuds i andra länder och de fick chansen… Men jag känner just pågrund av min uppväxt och liknande att det inte alls är något jag själv skulle vilja prova på x]
Framför allt just för att det är något jag har hemma som familjemedlemar osv. Skulle bli alldeles för fel! Det stör mig inget att vara ovetandes om smaken.
Riktigt vidrigt det där ni berättade om marsvinet de köpt på blocket för att äta… Få fan säger jag bara. De avlivade det väl inte själv och stekte till? Jag måste verkligen se det där sen. Låter helt vansinnigt.
#8 Marsvinet avlivades av en av familjemedlemmarna genom att nacken bröts, sen avlägsnades pälsen (vet inte hur, har bara sett och läst att det skedde, tror att den skollades eller så). Tillagningen skedde också framför kameran vad jag förstått. Det klippet finns dock inte ute att se pga alla protester som kom in till SVT.
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

Vi har ju olika kulturer och i och med det olika syn på mat, och egentligen har vi ju dom Peruanska indianerna att tacka för att vi idag har våra "gullegrisar" än om dom har dom för just födans skull men faktiskt också även till keldjur till sina barn. Hade inte indianerna upptäckt marsvinets förträfflighet som mat hade vi nog inte fått hit marsvinet via byteshandeln som ju en gång i tiden förde dom till våra breddgrader.
Men sen å andra sidan så håller jag med dom flesta i denna tråd att jag nog inte skulle kunna sätta tänderna i marsvinskött, jag äter förvisso mest enbart fisk i köttväg samt viltkött som är skjutet i skogen, det räcker för mig. Psykiskt hade det nog för mig kännts som att äta hund eller katt om jag provat på marsvin. Jag har ju även en häst och fastän att det är något av det finaste i köttväg rent muskelmässigt och ej heller något konstigt för oss nordbor att äta så skulle jag inte kunna äta det.
Att vi har olika syn på "ätligt" kött dömer inte jag, däremot anser jag att djuren skall ha ett värdigt liv samt avlivas på snabbast humanast vis.
Vi förfasar oss över att marsvin äts vilket har skett i årtusenden, jag tycker vi istället bör lägga våra krafter till att protestera mot halai samt koscherslakterna som sker i vårt land idag.
#TS Du undra över storlekarna på våra svenska Cuyar, min Magic är förvisso bara fem månader men hon väger redan 1225 gram, nu är hon förvisso i stadiet lång som en långfredag och slyngelslank men hon skall ju även grovna till sig med tiden. Jämfört med mina vanliga marsvin som ju faktiskt samtliga är stadiga bitar på just ca 1200-1300 gram så är Cuyen likvärdig storleksmässigt men anmärkningsvärt bra mycket längre i kroppen. Skall försöka ta någon bild men Cuyen är värre än kvicksilver att få med på bild. Suck 
Marsvin 4-ever
.