Bör jag kontakta vetten?- hjälp!
hej! min lilla marsvinskillen på snart 4 år har en liten(ej synlig, men man känner den tydligt) knöl, eller klump, i nacken. han verkar inte märkar den och man ser den som sagt, men jag känner den. kan det vara cancer, eller är det bara inbillning? ska jag kontakta vetten? han är lite mager, men det har han alltid varit och han får specialmat för det. snälla hjälp mig!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
knölar kan vara allt från fettklumpar till cancer. och jag tycker defenitivt att du ska kontakta en vet, Iochmed att han är smal och får specialfoder på det är det nog viktigt att det inte blir mer komplikationer.
Tumörer sitter fast, kan du "bolla" knölen eller sitter den fast?
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
nej, den sitter fast :(
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#3 Då bör du få honom undersökt omgående. En knöl som sitter fast bör inte vara varböld eller fettknöl utan risken finns att det är en tumör. Jag har fått detta förklarat för mig av flertalet läkare då jag har en del knölar i nacken som skrämmer upp mig då och då. Det bör ju vara detsamma hos djur som hos oss.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
4# Ja fast det kan vara en broskknöl. En sådan hade mitt marsvin och den satt fast. Men det är större risk att det är en tumör Tyvärr.
Åk genast till en veterinär. =)
okej tack för alla svar, ska ringa vetten snart! hoppas att det inte är en tumör!
#4 hur gick det med ditt marsvin? ifall det är en broskknöl menar jag.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#6 Han levde och mådde bra i ungefär ett halvår efter det. Men sen dog han av ålder.
#7 okej vad bra att han hade det bra det sista halvåret iaf :)
tack för svaren!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Bara för att det är en tumör behöver den ju inte vara elakartad. Jag opererade precis bort en liten knöl på ett annat husdjur, efter att de skickat knölen på analys visade det sig vara en tumörbildning från en talgkörtel - godartad och det har inte blivit några komplikationer, men om man inte kollar upp får man ju aldrig veta :)