Info om kastrering av hane
jag vill veta allt som finns att veta om kastrering (förutom pris och vet.ställen som utför sånt) av marsvinshanar. Berättelser om egna erfarenheter både sorgliga och solskenshistorier.
Svårt att veta vilken kategori detta tillhör.
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
Ingen?
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Jag jobbar som djursjukvårdare sedan 1991. Lite som jag lärt mig genom åren:
Marsvin kan bilda bölder av en viss typ av tråd som man snörper åt kärl och sädessträng med innan man avlägsnar själva tesikeln. Veterinären ska använda något som heter Catcut. (INTE vicryl.)
Innan sövning ska marsvinet ha smärtlindring som heter NSAID. Man har en teori om att det har skett dödsfall efter operation på grund av smärtan. Det som ska användas är Metacam. Ett marsvin jag känner blev mycket dålig (apatisk, lealös ett helt dygn) på ett medel som heter Temgesic, låt inte veterinären ge detta.
En del veterinärer vill inte sy ihop efter operationen. Detta ska du inte acceptera! Det ska sys tätt med ethilon eller prolene 5/0. Så kan marsvinet ha sitt normala, rena kutterspån i buren.
Du ska inte välja en veterinär som har intag på morgon och hämtning på eftermiddagen. Du ska kunna lämna marsvinet precis innan operationen och hämta marsvinet direkt efter uppvakningen. Det hämtar sig snabbast i sin hemmiljö. En timme efter operationen äter de, om de är hemma! De äter inte så länge de är kvar hos veterinären. Så fort ätningen kommer igång så är den värsta faran över, tycker jag.
Oh hej å hå vad mkt bra matnyttig info du hade att komma med. Tack så mkt. Har du MSN?
#2 Har hänt vid två av de tre kastreringar jag lämnat mina marsvin till att de efteråt bildat bölder. Hur ser bölden ut av den tråden du nämnde? Minas bölder var(är