Info om kastrering av hane
jag vill veta allt som finns att veta om kastrering (förutom pris och vet.ställen som utför sånt) av marsvinshanar. Berättelser om egna erfarenheter både sorgliga och solskenshistorier.
Svårt att veta vilken kategori detta tillhör.
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
Ingen?
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Jag jobbar som djursjukvårdare sedan 1991. Lite som jag lärt mig genom åren:
Marsvin kan bilda bölder av en viss typ av tråd som man snörper åt kärl och sädessträng med innan man avlägsnar själva tesikeln. Veterinären ska använda något som heter Catcut. (INTE vicryl.)
Innan sövning ska marsvinet ha smärtlindring som heter NSAID. Man har en teori om att det har skett dödsfall efter operation på grund av smärtan. Det som ska användas är Metacam. Ett marsvin jag känner blev mycket dålig (apatisk, lealös ett helt dygn) på ett medel som heter Temgesic, låt inte veterinären ge detta.
En del veterinärer vill inte sy ihop efter operationen. Detta ska du inte acceptera! Det ska sys tätt med ethilon eller prolene 5/0. Så kan marsvinet ha sitt normala, rena kutterspån i buren.
Du ska inte välja en veterinär som har intag på morgon och hämtning på eftermiddagen. Du ska kunna lämna marsvinet precis innan operationen och hämta marsvinet direkt efter uppvakningen. Det hämtar sig snabbast i sin hemmiljö. En timme efter operationen äter de, om de är hemma! De äter inte så länge de är kvar hos veterinären. Så fort ätningen kommer igång så är den värsta faran över, tycker jag.
Oh hej å hå vad mkt bra matnyttig info du hade att komma med. Tack så mkt. Har du MSN?
#2 Har hänt vid två av de tre kastreringar jag lämnat mina marsvin till att de efteråt bildat bölder. Hur ser bölden ut av den tråden du nämnde? Minas bölder var(är
) alldeles runda och satt djupt, känns som att bölden skulle ligga precis under huden om det hade blivit av smuts i såret.
Ska fråga min vet. vad han använder för tråd!
Mina första hane jag kastrerade dog :( Finns någon tråd om detta hör på mif, Jalepeno hette han. Kastrerades när han var runt 6mån eller över? Minns inte just nu.
Kastreringen gick bra, frutom att kulorna åkte upp i magen (?) så de fick göra fyra hål istället för fyra för att få bort dem.
Väl efter uppvakningen så började han aldrig äta ordentligt utan bara lite lite. Stödmatade honom ett bra tag minns inte just nu hur länge men kanske 2v om inte mer?
Han blev jättesvullen så ena sidan på pungen sprack, kom ut massor av illaluktande var så de blev akut upp till veterinären igen för medicinering och omvårdnad. Dock återhämtade han sig aldrig och jag fick aldrig honom att äta ordentligt så dagen han skulle till vet. för avlivning så dog han tidigt på morgonen i min famn :(
Jag är inte säker på vad som gick fel, kanske att operationen kom i samband med rötmånaden? Eller om det var något fel från veterinärenssida eftersom de fick göra flera hål för att komma åt kulorna? Eller för att han inte fick smärtstillande med sig hem efter op utan bara när han var där. Jag tror att alla marsvin som kastreras hos veterinären jag använde hade klarat sig förutom mitt så det kanske var han det var fel på?
Det är mina erfarenheter av kastrering. Brodern till Jalepeno gjorde sin op en månad innan (?) och han klarade sig galant förutom att han också blev infketerad och fick stooor pung och medicinering.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#2 Vadå inte syr ihop?? Menar du att de lämnar ett öppet sår? Fy så hemskt!
Jag har kastrerat två hanar tidigare, de var i båda över 1 år vid ingreppet (två olika tillfällen men samma veterinär). Det gick bara bra, och det gick snabbt. Tror jag lämnade dem där i ca 1½-2 timmar, så de sov fortfarande. När de kom hem fick de vakna till i transportburen och sedan släppte jag in dem i buren med burkompisen. Inga problem och de började äta på en gång (inga infektioner senare heller). Så det var solskenshistorier :)
Tack för era erfatenheter. Tråkigt när marsin dör pga sånt!
Man brukar lämna snitten öppna ibland vid kastrering. Och det är inget hemskt med det, det är pågrund av att vätska och ifall det bildas var ska kunna rinna ut. För ifall man syr igen och det börjar vara så finns risken att det blir bölder och infekterat. Snitten är så pass små så det är inga jättehål dom går runt med ifall man tror det. Hålen läker igen på några dagar.
#8 Jag tror nog att #2 vet om precis hur det går till och ser ut om hon jobbar med det hon skriver!
----------------------------------------->
Jag ska ringa imorgon och höra pris, tillvägagångsätt och eventuellt boka tid för två av mina hanar som isf ska få gå med varsin honflock.
Och JA jag är medventen om den stora risken
#9 Ja jag tror också hon vet vad hon pratar om, något annat har jag aldrig sagt. Men hur kommer det sig att du inte vill tro på det jag skriver? Jag vet med säkerhet att det är så det är pågrund av att jag har varit med vid ett antal kastreringar och fått allt förklarat varje gång just för att det ingår i min utbildning att jag ska lära mig det. Haft praktik på veterinärstation.
Jag trodde det här var en tråd där du frågade om olika personers erfarenheter och råd? Men mina erfarenheter och råd var tydligen inte välkomna här trots att jag har kunskap om just den punkten.
#10 Nu tolkar du mitt svar som fan tolkar bibeln ungefär, sorry.
Exakt vart skriver Jag att jag Inte tror på det Du skriver?
Jag har också haft praktik på ett djursjukhus men har dock inte varit med vid just kastrering av marsvin. Jag tvivlar inte på dig eller det du skriver men du går ut väldigt hårt och dömner mig felaktigt och det tycker jag är skittråkigt!
Hade jag inte velat ha svar från alla som har erfarenhet kring ämnet hade jag inte skapat en tråd här om det där alla kan skriva…

#11 Du slog då minst lika hårt tillbaka. Ni har väl inte ens olika åsikter?
#12 Ja det gjorde jag minsan… Men det är ju sant det som Jag skriver! Är så less på att bli anklagad för osanning å bluttan blä ungefär.
Har kastrerat tre pojkar. Har gått bra i två av fallen (dock har Fiffe troligen utvecklat en liten böld nu) den tredje hade andra problem som tillsammans med kastreringen blev för mycket för honom (kastreringen var en del av behandlingen då det kunde vara hormonellt). Har också en gris i jourhem som är kastrerad.
Jag har varit med när de har sövt dem och sedan hämtat dem efter en timme. Min vet. vill inte släppa iväg dem förrän de är vakna så de har lite att tugga på i tranporten. Väl hemma har de fått gå på en filt första dagarna för att inte spån ska fastna i såret (som är sytt). Tråden försvinner av sig själv efter nån vecka.
Viktigt dock är att man ska vänta en månad innan de får flytta till flickorna. Min vet. har tydligen varit med om hanar som fått till det efter så mycket som 3,5vecka 
#11 Nej jag dömer inte dig, jag svarade bara varför jag tyckte jag hade rätt i det jag skrev. Det kändes som på ditt svar att liksom jag inte behövde säga något eftersom den andra redan visste mer. Kanske att jag tolka ditt svar fel men det kändes så då iallafall. Jag har verkligen inte anklagat dig för osanning jag tyckte bara du gav mig ett lite otrevligt svar.
Det var ju någon som reagera starkt på att man lämnade snitten öppna och då ville jag bara förklara varför man gör det. Jag har ingen erfarenhet av just kastrering av marsvin. Utan mitt svar var bara svaret på varför man låter snitten vara öppna. Så inte folk tror att det är en hemsk sak att lämna snitten öppna.
Ja iallafall vi misstolka nog varann och det är ju ingen mening med att fortsätta diskutera över en sådan sak. När vi dessutom antaligen har samma åsikt. Så det blev antagligen bara ett missförstånd =)

#5 Beklagar att du förlorade ditt marsvin. Om de hade lyft upp marsvinet i lodrät ställning skulle kulorna som for upp i buken ha glidit ner igen. har aldrig hört något liknade, att öppna på fyra ställe!!! Katasrof!
#8 Det är en myt att vätska skulle behöva rinna ut genom op såret. När det sys ihop försluter man i steril miljö och denna bibehålls med hjälp av sutureringen!
Transportera inte marsvin nedsövt. De ska få uppvakning av veterinären och det tar bara ett par minuter så är marsvinet vaket, dock "groggy" en timme men kan stå och gå.

#5 Glömde skriva det du nämner om rötmånad. det är också en gammal myt. Finns inget sådant. Det ska inte bildas bölder efter kastrering, då har veterinären fel metodik. Använder tex Vicryl? Det är inte eftervården (=du) som orsakade bölder.
Det där med att inte sy ihop. Det var en som berättade för mig att tarmarna föll ut genom såret. Detta kan alltså hända! Varför vissa veterinärer väljer att inte sy ihop förstår jag inte… det hade ju varit en mardröm att få sin patient tillbaka med hela tarmpaketet utanför.
Liinda: Ja precis missförstånd. =)
#18 Huvva! Jag ringe imorgon och hör vad dem säger. Hoppas de inte blir sura när jag berättar vad du skrev och om jag ifrågasätter deras metoder.
Jag har aldrig sett kastrering av marsvin men katt och hund och då öppnar dem, klipper av och syr igen… borde vara samma på marsivn tycker jag.

Det är lite speciellt med marsvin, så veterinären blir inte arg om du frågar om metodiken. De tar nog hellre tacksamt emot tips!
Hund liknar marsvins kastration. Inte katt, det är en hel annan metod.
Lycka till idag!
#20 okej. =)

Jag kommer nog aldrig mer att kastrera ett marsvin. Åtmintone inte hos vår vet. Det gick alldeles åt pipsvängen den gången jag gjorde det. Finns att läsa under länken Hubbe har blivit kastrerad och även här .
Jag har en kastrat hemma och det är helt optimalt att ha en kastrat i honflock eller med en hona som är är svår att ha med andra honor. Man bör nog välja veterinär med omsorg…
#22 Det var inte här i Luleå som du var hos vetten va?

Nej, det var distriktveterinären i Kiruna som gjorde det.
Jag har en hane som borde kastreras han är omöjlig med andra hanar och jag vill ha en kastrat men jag tvekar, har hört så många rysarhistorier.

#25 Tyvärr blir det många rysarhistorier när det gäller kastrationer av marsvin. Det beror nog på att en del veterinärer vill vara snälla o hjälpa till eller något? och tar på sig uppdraget utan den erfarenhet som behövs för att lyckas.
890kr per marsvin kostar det på djursjukhuset i Luleå. Måste verkligen fundera över detta. Mkt dyrare än jag trodde med tanke på riskerna.

Oj, det var mycket, dom är ju dyrast, har du kollat med djursjukhuset i Öjebyn, för dom är nog minst lika kunniga.
#28 Ja men de kastrerar inte marsvin pga risken. De har en vet som kastrerar hankaniner men mindre än då gör den visst inte som de lät.

#29 OK, ja då finns ju inte så mycket att välja på.
#30 Näe om inte Rösäter gör sånt…

#31 Jag har ingen aning, kaniner kastrerar han i alla fall, men ring och fråga.
#32 Ja kanske jag gör det för närmare tusenlappen betalar jag då inte om jag inte får garantier att de klarar sig. De betyder mer för mig än så! =)

blir / är riskerna större ju äldre marsvinet blir? Finns det några vetrinärer i sthlm som ni kan rekomendera? Jag ska kastrera två av mina hannar.för att ha dom i varsin liten flock.
Kan det vara möjligt att två äldre kastrerade hannar kan gå i hop med större flock av honor i en stor golvbur?
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Där är alltid risker att söva både unga djur, vuxna och äldre. Jag har sövt ett marsvin som är 7 år två gånger. Låg på halva rekommenderade narskos dosen, det gick bra.
Det går inte ha två kastrerade hanar i samma flock. Deras könsdrift och rivalitet försvinner inte. Det är därför det är så bra med en kastrat i en honflock. De håller ordning på honorna, så det är harmoni i flocken varje dag.

# 35 tack för svar.Då blir det två flockar med töserna & varsin kastrat.
Någon mer som vet något om alla mina frågor?Vet i sthlm?osv osv.
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Jag betalade 892 :- för kastreringen. Sedan fick han ju sövas och tömma en böld igen. Det behövde jag inte betala för. Sista gången jag var dit då jag avlivade honom ville hon ha över 400:-. Hon ångrade sig sedan när hon såg vad han gått igen och bjöd på det. Jag har avlivat marsvin tidigare, men kan inte komma ihåg att det kostade så mycker som drygt 400:-.
# 33 Finns det några veterinärer som ger garantier för någonting?
#37 Nej det gör ju inte det… de va de ja mena.
#34 #35 Jag har två kastrater i samma flock, än så länge är det inga problem. Då är iallafall den ena mycket hanig, den andre är ung ännu men han satt i hanflock tills han var drygt ett halvår och när han blev kastrerad satt han bredvid tjejerna och han höll på att äta sig rätt igenom träet så drifterna är det inget fel på, haha. Fast min bur är 15 kvm dock.

#39 Är din bur 15 kvm?? Är det ett helt rum de är i då eller är det en bygd bur som är så stor? Hur många marsvin har du i den? Blir väldigt nyfiken :)
Argh! Bara för att jag sade att de gick ihop har de gruffat under dagen
. Bägge har små rivsår och något litet bitsår på läpparna
.
#40 Sök på Mitt djurrum så har du bilder där
, ser dock inte alls likadant ut då jag möblerar om stup i ett men rummet är detsamma. Burskåpen är dock borta. Där bor just nu tolv marsvin i stora buren. Men ta det i andra tråden så vi inte stjäl TS tråd.
Fiffe fick sövas om igår och tömma två bölder
. Konstigt att de kommit en och en halv månad efter kastreringen :-S Men han har inte visat något, precis som vanligt förutom att jag märkte två knutor

Det är inte konstigt utan det är så pass lång tid det tar för bölderna att bildas då de har reagerat på den tråd veterinären använde då han/hon snörpte av sädesledaren och blodkärlet till testiklarna.
Skrev om det i #2. Fast jag angav ingen tid. Men bölder kan upptäckas från 2:a veckan och framåt. Det kan alltså se fint ut när man tar stygnen efter 10 dagar. De är också oftastr opåverkade av bölderna så därför är det lätt att glömma kolla kastraterna dagligen en tid efter stygntagningen!
Puttar upp denna tråden!
#2 Gäller allt i texten fortfarande?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det var ett tag sedan, men jo, allt som jag skrivit stämmer fortfarande.
Jag har lagt till en sak i mina operationsråd. Att veterinären ska ge 5-10 ml NaCl+B-vitamin dropp.
Droppet driver ut narkosen snabbare ur blodet. Vitaminen främjar välbefinnadne. Man slipper mata med Critical Care eftersom marsvinen efter detta är igång och äter själv två timmar efter operationen. 
#45 Kanon! Då ska jag säga det till veterinären som ska kastrera mitt marsvin. Ska droppet ges efter operationen eller under tiden?
#45 Juste! Dom trådarna man syr ihop med som du nämnde ska ju plockas bort. Går det bra med sådan tråd som försvinner av sig själv?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Dropp ska ges under uppvak.
Stygnen som försvinner av sig själv kan användas. MEN om det finns stygn trådar kvar efter 10 dagar så ska de tas bort. Jag använder alltid den typ av tråd som SKA tas bort. Det är det säkraste då marsvin verkar känsliga på vissa trådmaterial som försvinner av sig själv. T ex VICRYL. Jag tror den är boven i dramat till bölder, men har inga vetenskapliga bevis. "Bara" erfarenhet.
Lycka till med din hane!!!

Jag har kasterat min kille nyligen, och efter ett tag fick han en böld. då opererade de bort den och han fick som ett litet rör som drän efter operationen. När de tog bort röret så slutade det aldrig att komma var. Efter ca två veckor opererades han igen, och då var det som en fistel de tog bort och sedan sydde de igen. Nu har det kommit tillbaka igen!
Har ni något tips på vad man kan göra för att det ska sluta komma tillbaka eller kommer det aldrig att sluta? Känns skittrist för han är inte ens ett år och superpigg för övrigt. Känns ju inte kul att behöva ta bort honom för en sån skitsak, men jag kan ju inte operera honom en gång i månaden för det här…
Veterinären i rösäter borde kastrera marsvin för att det är svårare att kastrera kaniner än marsvin p.g.a. kaniner har mycket tunnare hud vilket gör det svårt att kastrera dom. bara så alla vet så ska man inte ge marsvinet något att äta medans den är "groggy" för då kan den sätta i halsen och kvävas så det är ännu fler risker! hoppas att det går bra för alla!
Källa: Veterinär Bengt Hjelmqvist i falkenberg
Kram Karro :)
#50 Hö är viktigt att marsvin får i sig när dem vaknar för magarnas skull
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har kastrerat flera hanar och inte haft problem med någon av dem =) varken vid sövning, uppvak eller senare i deras liv. Marsvin har en liten ovanlig anatomi jämfört med andra djur så jag tror det viktigaste är att ha en vet som verkligen kan marsvin och har erfarenhet av just marsvin

Vi kastrerade våran hane Samson för kanske 4-6 månader sedan.
Eftersom det bara finns en "bra" veterinär i Dalarna på marsvin och hon inte opererar så fick vi en som inte alls hade den kunskap och erfarenhet som krävs för att operera utan komplikationer på Marsvin. Han hade använt fel tråd och hade varit för hårdhänt så det bildades ärrvävnader som gjorde såret infekterat och vi fick åka in 3 gånger för att öppna upp och göra rent, alla dom gångerna fick vi ny veterinär. Dom försökte sätta ett dränage och såklart så bet han loss det och det är verkligen inte någonting jag kan rekomendera att man gör.
Samson mådde hemskt dåligt och rasade i vikt och vi fick stödmata och det var verkligen en kamp för att få honom att må bra.
Men han repade sig efter mycket om och men och idag mår han jättebra, får äntligen gå med sin fru Zooie och dom lever lyckliga i alla sina dagar. 
Men jag kan verkligen rekomendera att ta reda på så mycket du kan om veterinären, vad han/hon tänkt använda för stygn och vilken erfarenhet denne har, det är väldigt viktigt och har du möjlighet så åk en extra bit för att hitta en bra veterinär för det kan göra stor skillnad.