Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 5695 ggr
Wanzel
0

Burskåp: Vilken hylla?

Har lite funderingar kring att bygga ett burskåp! Hade först tänkt använda Ikeas GORM, men den ena (3 sektioner) är alldeles för bred för mitt rum. Så tänkte ta två enkla och försöka montera ihop.
DOCK ogillar jag att djupet bara är 35cm.. Så har ni några tips på en annan hylla som är djupare och kanske runt 160-180cm bred?

En annan fråga är, vart kan man köpa plexiglas eller annan typ av glas som man kan använda till kanterna?

Tack på förhand!
/Jennifer

Wanzel
0

Kanske skulle tillägga att det ska gå 2 marsvin per hyllplan! :)

Fridaaaa
0

billy bokhyllebur brukar många ha :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Wanzel
2

Jo, har den till bokhyllebur just nu!
Fast skulle vilja att den var öppen även på sidorna så de kan få se ut från alla håll. Mamma har smittat mig med sin ågren om att de inte ser vad som händer..
Men ska kolla in måtten på de större billyhyllorna.

Wanzel
0

Hittade en på 39cm djup, men bara 80 bredd. Blir ju lite svårt att sätta ihop 2st hyllor bredvid varandra..
De andra bredare hade bara 29 i djup :(

Fridaaaa
0

#3 Aha okej förstår:)
Svårt att hitta med bra mått:)

Wanzel
0

Jo precis. Bäst är det ju egentligen att bygga allt själv - då får man ju de måtten man vill ha! Men sedan ska man ju faktiskt få tummen ur och bygga allting med..

Fridaaaa
0

#6 Ja precis :)
Men lycka till med ditt letande! Kommer bli bra i slutändan tror jag ;)

Wanzel
0

Tackar tackar! Det brukar lösa sig, även om det tar tid :)

Fridaaaa
0

#8 Hehe det får ta tid, man gör allt för sina älsklingar;)

_Charlie
0

Minsta tillåtna mått på kortsidan är 40 cm, allt under det är olagligt. Nu felar det "bara" en cm men så är det. Personligen skulle jag aldrig ha mindre än 60 cm på kortsidan. :)

Wanzel
0

#10, just därför går det ju inte så bra med 35 hehe :(
Men varför ska det vara så svårt att hitta sådana hyllor med "rätt" mått?! Blir galen..

_Charlie
0

#11 Oj 35? Jag läste av någon anledning 39 men då är det ju ännu "värre". ;) Nej en 35 hylla går ju inte att använda..

GORM finns ju även som enkel i storlek 78 bred och 55 djup, den kan du ju köpa 2 stycken och ställa bredvid varandra 156x55?

Wanzel
0

#12 jag hittade en på 39, men den var bara 80 bred :(
Fanns GORM på 55 djup? Har helt missat det. Ska gå och titta igen :$

_Charlie
0

#13 Japp! Gör det! :)

Wanzel
0

#14 Nu hittade jag! Det kommer nog bli 2st sådana :D
Men vart kan man få tag i plexiglas? Eller kanske plastglas som man kan använda runtom?

_Charlie
0

#15 Bra! :) Plexiglas kan du köpa hos glasmästaren eller i många byggvaruhus. Glasmästaren är rätt dyr, vilket även byggen kan vara så ring runt till dom du har runtikting dig och kolla upp vad de tar för priser. Många får spillbitar över så har du tur kanske någon av dom har några som kan passa till ett rimligt pris. :)

Wanzel
0

#16 Tror du att de skulle ha sådant på hornbach? :) De brukar ju inte vara överdrivet dyra och ligger ganska nära..
Annars tror jag att det finns någon glasaffär i Sävedalen, fast de kanske bara sysslar med fönsterglas..

_Charlie
0

#17 Jag har aldrig varit i en hornbach butik men ring och hör efter med dom! Likaså glasaffären, det är mycket möjligt att de har plexi också, de flesta glasmästare jobbar med olika material. :)

Wanzel
0

#18 Okej ska göra det! Tack för hjälpen :)

RosaKiwi
0

Ikea har en gardeob som heter PAX…den använda jag förr.. Då köper man garderobstommen. Sen köper man komplementlådor och sätter i. Om man tycker att gareroberna är för korta på bredden så kan man ju alltid bygga ihop dem på nått vänster :P

// Josefin sajtvärd för gecko ifokus

Min hemsida &   Min blogg

Wanzel
0

#20 Har faktiskt funderat på låd-metoden också.. Ända "jobbiga" med det är att jag isåfall behöver bygga på nätdörrar så grisarna inte hoppar ut (lådorna är ju inte jättedjupa?). Det är ju en enkel lösning bara att jag inte vet hur jag isåfall ska fästa dörrarna, det ärj u inte jättemycket att fästa i om du förstår vad jag menar. :)

Lixim
0

Vi satt i precis samma sits som dig ett par dagar sen. Vi gav upp letandet efter passande hylla och bygger eget efter våra egna mått :)

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Wanzel
0

Haha okej :)
Vi i min familj är väl inte jätte händiga.. Vi kan sätta ihop Ikeamöbler, och bygga en bokhylla till en bur! Men det är väl så långt det sträcker sig haha..

RosaKiwi
0

Vi använde kompostgaller som dörrar till våra =)

Wanzel
0

#24 Det är ju en gnska smart lösning (har själv hönsnät lindad på lite starkare galler som "lock" då mina grisar gärna klättrar på diverse saker haha) men hur är gallret fäst? :)

RosaKiwi
0

Jag ska se om jag hittar gamla bilder på den…visserligen ett par år sen jag hade den, men det ska nog finnas bilder =) Kollar direkt

Wanzel
0

#26 Jättesnällt! :)

Oh-rakel
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har paxgarderoberna fast utan komplement-lådorna. Blev större på så vis…har två stycken som är uppsågade så att marsvinen får 60x200 cm (eller nja 196 cm). Bilden är på burarna som jag gjort…Dock är bilden tagen precis när de är färdiga så ignorera att inga hyllor/hus eller annat soligt finns med på bilden…

Plexiglas köpte jag på Bauhaus denna gång och det vasr billigare än hos glasmästare. Förra gången köpte jag hos glasmästare och då kostade varje plexiskiva 500 kr/st…denna gång blev det ca 200 kr/st med måttsågning. Kan vara ett bra tips om du har Bauhaus i närheten =)

SMF 203 Happy Day´s underbara marsvin

www.wilhelmssonrex.dinstudio.se

Fridaaaa
0

#28 Jättefint! :=D Sån hade passat mig bra, 2 hanar i var våning och innekaninen i mitten ;)

Wanzel
0

#28 Riktigt snyggt! Och Bauhaus finns i närheten så det blir ju inga problem. :)

Skulle du kunna förklara hur "hönsnätsdörrarna"-fungerar? Förstår inte riktigt hehe :(

Oh-rakel
1

#28 & 29 Tack så mycket! Är nöjd med burarna själv också =) Extrapiffet är listerna mellan öppningarna som gjorde det riktigt trevligt =)

Hönsnätdörrarna funkar sisådär här hemma. De är tagna från när jag hade två våningar med burar bara så därav att det är fyra lösa dörrar i fel mått på höjden. Katterna har dock ingen koll på att det är hål högst upp! Glömde att tänka på dörrar när burarna byggdes och blev klara och i stället för att ta mig tid att bygga nya så slängde jag bara på de gamla.

De sitter på gångjärn (varje dörr har 2 var) och är fästa på höger respektive vänster sida då att båda sidor öppnas från mitten. Har inte tagit mig tid att kolla på en riktig lösning för stängning och "låsning" av dörrarna utan de hålls just nu stängda av en var sin flaskhållare (en sådan vit ståltråd som kommer med vattenflaskorna) och som är fäst på våde höger och vänster dörr. Inte idealiskt, men det funkar för tillfället… Bästa vore att ha magnetiska lås så att de klickar fast själva när de stängs. Tyvärr måste jag ha dörrar för katternas skull…de skulle käka hö hela tiden annars…har man inte katter skulle jag skippa dörrarna! Plexiglaset är 25 cm högt så nät behövs igentligen inte.

Ett tips till som kan vara bra när man har plexi är listerna som jag har till burarna! Stållister också från Bauhaus som är till för något…passade perfekt att använda som diskreta lister och plexit gled ner fint i dem så att det är enkelt att plocka bort vid städning!

SMF 203 Happy Day´s underbara marsvin

www.wilhelmssonrex.dinstudio.se

Wanzel
0

#31 Åh nu fattar jag! Det är ju ändå en ganska smart lösning, hade tänkt något liknande fast en dörr som täcker nerifrån upp. :)

Behöver det dels för nyfiken katt, och sedan för att mina marsvin är tokia i att klättra och hoppar gärna över saker om det går.
Har hänt att ena faktiskt hoppat ur buren, dock stod jag precis bredvid och kunde lyfta ner han igen! (Han hoppade på den delen som sticker ut lite, så han trillade inte som tur var)

RosaKiwi
0

Hittar ingen bild på mitt =(

Wanzel
0
luneas
0

Gorm finns ju med 51 cm djupa hyllplan också. Jag byggde mitt förra burskåp av två Gormsektioner som var vardera 77*51 cm, så totalt alltså ca 150*50 cm stor bur.

Sammetskatt
0

Jag skulle nog bygga en egen hylla. Tror faktiskt det är enklare än att bygga om en bokhylla (har själv gjort egna burar utan hjälp av hyllor och är inte händig). Man kan använda hyllaplan från byggmax, finns som redan är vitmålade och klara att använda, 60cm breda och 240cm långa. Bara att såga till rätt längd och skruva fast i någon form av balk. Sedan kan man bara sätta galler, plexiglas eller hyllplan på 40cm runt om :)

Fridaaaa
0

#36 Har du ben på din eller har du din på golvet?:)

Sammetskatt
0

#37 Jag menade ju att bygga den till en hylla, alltså skruva fast hyllplan på "stolpar" och sedan bygga kanter runt. Själv har jag både byggt burar på ben och utan. Det som är så bra med vitmålade hyllplan är att de inte behöver behandlas och man behöver inte vaxduk, plastmatta eller liknande. Bara att såga och skruva ihop :)

Fridaaaa
0

#38 Låter smidigt och enkelt Skrattande

Wanzel
0

#36 Jo att bygga själv hade varit bäst och roligast tror jag! Bara att man ska få med pappa på det också hehe. :)

godisgrisen
0

Mitt burskåp byggt av Gormhyllan de hyllplanen är 51 breda. Längden på skåpet är 191 cm och det är fyra våningar. Nu har jag bytt ut luckorna mot plexiglas på nedersta våningen, det var för jobbigt att krypa runt på golvet och fånga marsvin som lurigt sprang ur räckhåll ;-). De tre övre hyllplanen har fortfarande luckor för att skydda marsvinsungar mot busiga katter.

Wanzel
0

#41 Ser riktigt fint ut! :)

godisgrisen
0

Jag har även ett burskåp med backar som passar i en Paxgarderob men stommen har jag byggt själv då jag bara ville ha tre våningar. Den har små runda fönster av plexiglas. Så har jag ett till burskåp med rätt små burar byggd av en okänd hylla. Burarna i dessa skåp är så pass små tycker jag att de kräver daglig golvrastning av innevånarna

Sammetskatt
0

#43 Fast det där är väl inget bra exempel, för visst använder du inte den till permanent boende pga att den är så liten?

godisgrisen
0

#44 Nja den minsta vill jag helst inte använda alls nej… men just nu är den bebodd. Burarna är lagliga för två marsvin så när någon sitter ensam en period så kan den duga ett tag. Jag låter inte samma djur bo alltför länge där heller utan ser till att de får bo i de stora burarna med jämna mellanrum. Jag har lite fler djur än jag tänkt mig för tillfället (lätt hänt) då måste jag använda den men snart så har jag sålt alla ungdjuren och pusslat ihop några hanar som sitter ensamma (de har just suttit med honor och måste "avhormona sig" lite innan jag sammanför dem) då kommer den att stå tom igen. Den är bra att ha som reserv. Men när jag använder den är det ett himla springande på köksgovet ;-).

Sammetskatt
0

#45 Precis, jag vet att du gör på det viset. Det var därför jag tänkte att den lösningen kanske inte är något bra exempel i denna tråden :)

godisgrisen
0

#46 Nej kanske inte men den står där och är ett burskåp ;-).