Renrasiga, varför EJ stamtavla?
Om någon säljer renrasiga marsvinsungar utan stamtavla, varför gör dem det? Alltså varför skulle man inte ordna stamtavla? Förstår inte varför så skulle vara intressant om någon här kunde upplysa mig. :) Man bör ju inte kunna bli "lurad" iaf då man på de flesta raser ju ser tidigt vad de är för ras.
Måste man inte ställa ut och vara reg uppfödare för att kunna skicka med en stamtavla?
Med sunt förnuft kommer man långt!
Jag vet att när det gäller hundar är det ett varningstecken om de är renrasiga utan stamtavla då det ofta innebär att mamman till valparna fått alldeles för många kullar mot vad hon bör få.
Vet dock inte om det är samma med marsvin, det tror jag inte.
För att få registrera ungar i smf måste man vara medlem. Kanske har säljaren inte pengar/lust att regga men har parat två st med stamtavlor. MEN oavsett om det är ''renrasiga utan stamtavla'' så är dom fortfarande blandraser.
Att regga ungar är inte jobbigt eller svårt.
#3 men måste man inte ha registrerat uppfödarnamn? Eller meriterade föräldradjur?
#4 t.e.x jag som vill få ett reggat uppfödarnamn måste ställa minst 2 olika uppfödargrupper och sedan minst 4 enskilt i ras. För att göra det måste jag ju kunna regga mina djur. Eftersom det är dom jag ska ställa. Så en helt vanlig medlem kan regga marsvin.
Jag hajar inte, haha är nog lite fredagstrött. Frågan lyder: kan man ordna stamtavla till ungar utan att ställa ut mor och far och utan att ha ett registrerat uppfödarnamn? Räcker det med att vara medlem i smf och ha stamtavla på föräldradjuren?
#6 Ja det räcker med att vara medlem i smf och ha föräldrar med stamtavla. Förtlåt om jag var lite otydlig innan.
#6 Ja, så länge du är medlem på SMF vilket kostar nån hundring om året. ;)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Ahaa.. Ja då förstår inte jag heller varför man säljer renrasigt utan stamtavla. Skumt.
#1 Alla medlemmar i SMF kan regga sina ungar genom SMF inte bara reggade uppfödare :-).
#0 Personligen kan jag inte förstå att man inte skickar med stamtavlor om man känner till stammen på sina djur. Är man inte medlem i SMF kan man skriva stamtavlan själv det finns stamtavle program att ladda ner eller man kan skriva med vanlig penna ;-).
Att kunna regga sina renrasiga ungar genom SMF är en otroligt smidig och trevlig tjänst som SMF erbjuder. Det är inte dyrt 15 kronor på en unge och 30 kr på en hel kull plus porto det är det värt. Jag tycker också att det är viktigt att registrera marsvin för att höja artens status. Jag tycker att det känns bra att skicka med ett reg.bevis på de ungar jag säljer det ger djuret en tyngd och det skulle kännas väldigt torftigt att inte ha ett personligt papper som följer med marsvinet. Jag reggar självklart alla mina ungar även de som bara säljs till kel. Det är även intressant för SMF att få lite statistik på antal registerade ungar.
Tack för era svar. Men så vad tycker ni då? Skulle ni personligen kunna köpa ett marsvin som ni endast skall ha till "kel" som saknar stamtavla men som enligt uppgift skall vara renrasig? Om ni själva såg att marsvinet ser ut som rasen ska göra. :) Jag skulle nog faktiskt göra det om det var ett marsvin jag sökt efter. Men däremot är det ett minus att man inte "ens" kan få med en stamtavla. Det tycker jag alla ska ha! Av hundra olika anledningar, ungefär. :)
ja jag skulle absolut kunna ha en kel gris utan stamm (har det hemma nu till o med) Men jag skulle inte se den som renrasig.
#11 Ja hade jag kunnat göra eftersom den bara ska vara till sällskap :)
Men ska man föda upp, ställa osv så är det bra att ha stamtavlan
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har köpt renrasigt utan stamm men skulle nog aldrig sälja utan stamm. Ett kelgrisköp kan ändras i framtiden till att ändå ta en kull på osv, och då skulle jag vilja ha säkerheten att jag skickat med information om eventuella "problem" som kan undvikas som tex satin osv.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Jag har flera rasrena djur med full stam som är oreggade och det är pga ren lathet från min sida
Jag har inget emot att köpa oreggat eftersom marsvin inte funkar på samma sätt som hundar och katter tex. Däremot skulle jag inte kunna tänka mig att köpa ostammade djur, har sett satin dyka upp på allt för många djur för att våga chansa med ostammat mer
Stamtavla har väl egentligen inget att göra med renrasighet eller inte. Alla marsvin kan få en stamtavla, det är bara att skriva ner mor, far, morfar etc. på ett papper och skicka med. Registreringsbevis i SMF däremot är något annat och det kan enbart renrasiga marsvin få efter att ha registrerats i SMF.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#16 - Men samtidigt, ett marsvin som helt enkelt ser ut som tex Self kan ju reggas som det även om det marsvinet inte ens har full stam. Vilket jag tycker gör det hela mycket otydligare. Då ska ju det marsvinet egentligen vara helt "renavlat" egentligen för att klassas som helt renrasigt. Men så är det ju inte. Hm knepigt.
Apropå satin. Kan tex ett strävhårsmarsvin, teddy tex, bli sjuk i satin även om man ser på pälsen att djuret ej är satin? Har för mig att svaret är ja, men inte stor risk.
#17 Att en ickesatin blir sjuk i satinsjukan kan hända men det är extremt ovanligt. Däremot kan strävhår vara kluriga att se satin på och att se satin på ett svart strävhår är i princip omöjligt. Det är dock väldigt ovanligt med satin på svenska teddys
Okej tack. Om jag ska köpa teddy så kommer det nog att bli white/golden. Det hoppas jag att jag borde se på?

Den som köper marsvinen kan ju fixa stamtavla på dom själv, i princip kan man få stamtavla på vilket marsvin som helst som ser renrasigt ut, även om man inte känner till stammen, vilket betyder att även ett marsvin som är köpt på djuraffär och ser renrasigt ut går att registrera i SMF, men den som äger marsvinet måste vara medlem.
#20 - precis det var så jag också förstått det.

Jag har sålt några renrasiga ungar till kel utan SMFs registreringsbevis. De har då fått med en hemmagjord stamtavla istället, för jag tycker att det är självklart att man ska få veta stammen, det är ju en av de stora fördelarna när man köper djur privat. Anledningen till att jag inte reggat ungarna i SMF är att det är lite krångligt. Man måste köpa klisterlappar i förväg som man sätter på ansökningsblanketten. De säljs på utställningar, men jag åker sällan på det. Jag önskar att SMF kunde förenkla detta, då skulle jag regga alla renrasiga ungar som föds här.
#22 Det är bara att mejla den som är kassör i lokalavdelningen och sätta in pengarna så får du hem reg.märkena på posten :)
#20 Riktigt så enkelt är det inte. Det finns exempel på att folk velat regga ungar som ser ut som teddy eller rex men inte vetat vilken av raserna de har. I de fallen har man från SMFs sida inte kunnat regga djuren. Vem är det som avgör att ett marsvin ser renrasig ut då? Det kan bli lite godtyckliga bedömningar där minst sagt. Även om det går att regga rena petar som renrasiga är det inget som man från SMFs sida uppmuntrar. Att man får regga djur utan stam är om jag förstått det rätt för att underlätta reggning av importdjur (som sällan har stam) eller renrasiga djur med känd härstammning men som inte är reggade. Det är alltså inte meningen att man ska regga sina petar som liknar rasdjur om man inte har en aning om det verkligen är så. Däremot om man har ett oreggat djur som man VET är en viss ras kan man göra det eller regga avkommor efter det djuret.
Det finns ju andra sätt att göra stamtavlor till sina marsvin än att regga i SMF. Det går aldeles utmärkt att skriva en egen och skicka med det sålda djuret. Då spelar det ju ingen roll om marsvinet är renrasigt eller inte. Stamtavla är inget som renrasiga djur har ensamrätt till. Personligen tycker jag man kan kosta på sig att skicka med det man vet om stammen på alla djur man säljer oavsett rasrenhet eller hur långt man kan spåra stammen.

#24 Jag förstår att det inte är nåt SMF uppmuntrar, men det är ju fullt möjligt i alla fall, även om det väl knappast är nån som gör det. Dom flesta som bara ska ha sina marsvin till kel, struntar ju fullständigt i stamtavla och dom vill ställa ut köper ju av uppfödare som har stamtavla till sina ungar. Att man inte kan regga rex eller teddy om man inte vet vad det är förstår jag ju, eftersom det inte går att se på dom om det är rex eller teddy.
Men vad är egentligen skillnaden på STAMTAVLA och REGISTRERINGSBEVIS ?
Jag förstår att stamtavlan kan vem som helst fixa eftersom det bara handlar om att skriva upp "släkten". Men registreringsbeviset då, vad "bevisar" det? Någon som VET detta?
#26 Stamtavla är en stamtavla helt enkelt. Registreingsbevis får man om man skickar in marsvinets stam till SMF och marsvinet regstreras av föreningen. Det papper man får tillbaka från SMFs registrator är utformat som en stamtavla och är både stamtavla och ett bevis att marsvinet är registrerat.
#27 - Tack det var en bra förklaring. En sista undran sen har jag fått svar på alla frågor! :) Bevis på att marsvinet är registrerat, betyder inte också bevis på att det "ska vara" renrasigt?
#28 Egentligen inte nej.

#23 Jo, jag vet. Det är så jag har gjort, men jag tycker fortfarande att det är krångligt med brev som ska skickas fram och tillbaka med frimärken på och sånt. Om jag fick önska så skulle man få mejla in registreringsblanketten utan klistermärken, sen göra betalningen för de ungar man vill registrera via internetbanken.
Då blev det ändå en fråga. Vad är då poängen med just själva registreringen? Är ju inte hemma på utställningar & sånt så vet ej hur det funkar. :)
#31 För att få ställa ut ett marsvin i ras på SMFs utställningar behöver man angr reg.nummer.
Så tycker jag att det är bra att regga för att marsvinets status som husdjur måste höjas jag tror detta är ett av sätten att göra det på ;-).
Varning långt inlägg om vilken förvirring som kan ske utan registrerade marsvin!
Jag köpte marsvin som enligt annonsen var renrasiga American Crested. Upptäckte då jag lärde mig mer om raser att detta absolut inte kunde stämma, båda är kolsvarta utan minsta tillstymmelse till stickelhår alltså English Crested, och kollade upp foton på mina grisars föräldrar. Pappan var nonself och mamman påstods vara American Crested då hennes crest var 1/3 rödaktigt medans resterande päls var svart(vet att det måste vara en hel crest som är olikfärgade för att vara A.C). Då antog uppfödaren automatiskt att hennes bebisar också blev American Crest. Påtalade henne detta och fick som svar att hon inte vetat om detta och att det på mammans stamtavla stod american crested och alltså då enligt henne stämde som så. Att hon skrev American Crested på mina grisars stamtavla betyder då alltså att mina är det eller?
Stamtavlan är dessutom inte riktig utan ett stycke laminerat papper med härstamningsuppgifter. Enligt henne var hon uppfödare men har inte hittad hennes uppfödning registrerad någonstans!
Tycker sedan dess att alla marsvin borde vara registrerade så att man får mer klarhet i vad ens marsvin är för något. Då marsvin registreras borde man också registrera ägare och på så sätt minska slit och släng.
Jag hade ett marsvin köpt på djuraffär som jag tog till en utställning och bad dem titta på vad hon var för ras. Svaret blev att jag kunde regga henne som crested lemonagouti. Jag hade inte ens sagt något om att regga, det var "experternas" idé. Så…om de inte rekomenderar att annat än stamtavledjur registreras…vad höll de då på med där? Nu reggade jag henne inte, jag skulle ändå inte kunna ställa henne som renrasig MEN de borde ju inte ha rekomenderat det.
#3 Dom kanske antog eftersom du ville veta ras att det var för att du ville registrera? Det vore väldigt trevligt om alla marsvin var registrerade
Nu har ju inte jag ett enda marsvin registrerat men skulle det bli lag på det skulle jag ordna det omedelbums.
Kom på en till trevlig grej med registrera ägare/marsvin. Då kan man ju hålla koll att inget marsvin bor ensamt!