Tvättemperatur skabb?
Jag har snart tvättid och funderar på hur jag ska tvätta skabbgrisarnas textiler för att vara säker på att allt dör? Räcker 60 grader eller bör man köra på 90? Kan man tvätta fleece på 90 eller förstörs det? Eller kan man helt enkelt inte döda kvalster och ägg genom vanlig maskintvätt?
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Jag fick rekomenderat att tvätta på 90° och med grönsåpa. Har ju inte haft marsvin men haft en omplacerings tillfälligt som haft det.
#1 Oj, tvätt med grönsåpa? Det var något nytt för mig. Vågar man göra det i en allmän tvättstuga utan att riskera bubbelfest? :)
Jodå, skrivit om det inne på mi nsida vad man kan använda grönsåpa till, men krävs inte mycket, bara någon matsked såpa. Det är dessutom nyttigare för naturen än de kemikalierna i tvättmedel. Men vetrinären jag träffade rekomenderade detta.
#4 Det var en intressant artikel! Jag har alltid såpa hemma och brukar använda det till att skura med osv ibland men har aldrig tänkt på att tvätta med det. :)
Är det någon som vet om fleece klarar 90 grader?
#6 Enligt mina papper (har nyligen utbildats i textilkunskap) står det 60grader men även 95 inom parantes, jag TROR att det betyder att 95 är maxtemperaturen. Men jag är inte säker, ska leta vidare i mina papper. 
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
#7 Tusen tack!! Jag behöver byta i burarna till de grisarna som har skabb och har endast nya fleecefiltar hemma då allt annat är i tvätten efter en missad tvättid. ;) Jag vet inte om jag vågar använda dom om jag inte kan vara säker på att det går att tvätta bort skabben.
Kan nog stämma som imoon säger, annars förstörs väl fibrerna, men såpan är mer skonsam i högre temperaturer än 60°?
Vi kör våra i 90 o dom klarade sig
#8 Fleece är ju polyester, enligt mina papper och anteckningar är 95 grader max för polyester! Så 90 grader ska inte vara några problem!
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
#9, 10, 11 Tack! Då kan jag utan att vara orolig bädda fint till sjuklingarna redan idag. ;) Tack för hjälpen!
Jag har kört i 90 grader utan problem :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.