Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettmedlemmar
Läst 1144 ggr
[Aquelegia]
4

Tips för att förbättra sajten!

För att undvika att trådarna blir OT har jag detta förslag:
Kommer man på något ämne man vill prata om genom en tråd bör man starta en egen tråd. Då slipper man bli stämplad som en besserwisser. Dock är det självklart trevligt om vissa viktiga saker som angår trådksparen direkt. Såsom om personen endast visar ett marsvin på bild eller bara pratar om ett marsvin att man då gärna påpekar att man bör ha 2 om det visar sig att det verkligen bara handlar om ett.
Då slipper trådskaparen argumentera för något annat än han/hon vill ha svar på och det blir trevligare stämning.

Försök hålla det "snyggt och rent" Detta även då trådarna kan bli enormt långa och om någon annan söker på sajten efter ett visst ämne får han/hon svar på det genom att läsa informativa trådar. Då slipper han/hon leta igenom en massa OT inlägg innan man hittar svar!

Tänkte att vi alla kan komma på tips som gör sajten lite mera lättläst.

Detta är ingen uppläxning utan det kommer att underlätta för oss alla då alla slipper behöva att försvara sig för sina funderingar, kommentarer, trådar.

En grej som många glömmer är att smilisar såsom: :), :D, ;) med mera inte är tillåtna utan det finns finfina färdiga smilisar såsom:

CoolTungan uteTystOskyldig (mycket snyggare)
Detta för att det annars blir väldigt förvirrande för ögonen att se massa tecken.

Skriv gärna om ni hänger på en förbättring av sajten för peppning till Medarbetare detta i slutet av era inlägg:
Vi som älskar marsvinsajtenKyss

Jag hoppas att alla förstår att detta är en peppning till oss alla att tänka på vad vi gör och hur vi skriver ute på nätet där ingen ser den andreFlört

_Charlie
1

Vänta lite, är ;) :) :D smilysar otillåtna att använda sig av? Om så är fallet borde en funktion läggas in så att ;) i skrift automatiskt blir Flört vid postning.

[Aquelegia]
0

Dem färdiga smilisarna finns precis ovanför textrutan man skriver i. Det blir tyvärr inte automatiskt, men visst vore det en bra grej. Dock tar det ju inte mer tid att klicka på rätt smilegubbe än att skriva med teckenFlört Som jag brukar säga: Det tar lika lång tid att göra rätt som att göra "fel" Glad Nu blev jag lite tveksam och ber en Medarbetare skicka sajtreglerna till mig så att jag kan kolla om det är en rekommendation eller otillåtet att använda ;), :P. Men det är ju "fel" vilket som att skriva med tecken även om det bara skulle visa sig vara en rekommendationGlad

_Charlie
3

#2 Jag kollade igenom alla regler jag kunde hitta och hittade varken regler eller rekommendation angående vilket sätt som är rätt. ;) Egentligen ÄR ju faktiskt ;) rätt då det är så de sett ut ända från start. Jag personligen tycker de färdiga gubbarna ger en kladdig text och för en som aldrig brytt sig om att använda gubbarna tar det absolut längre tid att klicka fram en sådan. Så om det är okej fortsätter jag använda de gamla vanliga, och visar det sig att det är otillåtet på just denna siten får jag väl sluta använda dom eller lära mig använda gubbarna ist. ;)

imoon
2

http://marsvin.ifokus.se/articles/4d714961b9cb46223905e262-sajtregler#4d7123f7b9cb462141044e4d-1

Jag ser inte riktigt varför man skulle rekommendera, eller ännu mindre förbjuda, användningen av smiliesar skapade av tecken istället för de "färdiga". I så fall skulle jag tycka att det faktiskt krävdes att teckensmilies omvandlades till de färdiga som _Charlie beskriver i #1.

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

[Aquelegia]
0

Det är många som skriver flera gubbar på raken vilket gör och många tecken på raken det är det som gör att det hela blir svårläst. Jag har ingen rätt att förbjuda bara tips som sagt Glad

Cola&Bacardi
0

Tycker det var många riktigt bra tips!

Mvh Linnea 

Moa-16
3

Jag tycker dom färdiga smilisarna är irriterande, stora & fula ;) Gillar dom vanliga mer!

Lixim
1

Tycker det är bra tips, jag själv skriver alltid med ;) :) :D. Just för att jag alltid andvänder det i skype,facebook och ts. Men för en som har lite svårt att läsa eller om det blir alltför kladdigt kan jag förstå att de färdiga smilisarna är lättare att utskilja. Skulle varit smidigt om det automatiskt blev de färdiga smilisarna.. tycker det tar väldans mycket längre tid att ta de färdiga än att bara skriva en snabb :).

Men jag ska försöka bättra mig och andvända de färdiga smilisarna av hänsyn till de som kanske har lite svårare för att läsa eller urskilja när man kladdar ner sitt meddelande med för mycket smilisar. Kommer säkert misslyckas och skriva fel många gånger men det är för att händerna skriver fortare än hjärnan tänker haha Skrattande

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

[Aquelegia]
0

#8 Bra, tänker ofta på vad som är mer lättläst. Har inget med fullt eller snyggt att göra egentligen.

Tack alla för fina kommentarer. Skriv gärna egna tips ni kommer på!

Mari
1

Just detta med "egna" smajlisar :-) och tex. :-P BÖR man ej använda eftersom om någon med synproblem använder sig av skärmläsare på datorn så kommer skärmläsaren att läsa upp dessa som kolon och allt vad det heter vilket för det svårt för den synskadade att hänga med i texten och vad tråden handlar.

Tycker ditt första förslag om att slippa OT i trådarna så man skapar egna är jättebra :-) (jag är fast med att använda dessa smajlisar även fast jag vet att det är "fel")

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Aquelegia]
0

#3 och #4
Det var denna som jag syftade på som står under Tänk på:
"Inte använda överdrivet många skiljetecken, ett eller två räcker"
Alltså såsom: !!!, …., ?!?!?! eller flera smilisar på rad ska man försöka undvika.

Då det står som sajtregel är det alltså en regel att följa? Känns lite tolkningsbar!

Kan någon medlem ändra till:

En grej som många glömmer är att enligt sajtreglerna bör man tänka på " inte använda överdrivet mycket skiljetecken, ett eller två räcker":
Det finns färdiga smilisar såsom:

CoolTungan uteTystOskyldig (mera lättläst även om vissa kan tycka att dem är fulaFlört)
Detta för att det annars blir väldigt förvirrande för ögonen att se massa tecken för medlemmar med lässvårigheter.

[Aquelegia]
0

#7 Ibland handlar det inte om vad man gillar mer, utan vad som är bra för andra som ser svårt. Jag menar inte att det är "fult" att skriva vanliga smilisar utan blir svårt för vissa att läsa och vi vill väl att alla ska kunna läsa våra trådar Glad Ingen häxtjakt på er som skriver vanliga smilisar men försök att inte skriva flera på rad och hålla det "snyggt"

Vi kommer aldrig tycka samma allihopa men vi kan ju alla fösöka jobba åt samma håll. Vilken klysché men ack så sant!

Fridaaaa
0

De färdiga smilisarna finns för att underlätta för synskadade, det är därför dem rekommenderar att använda dem, för att underlätta för synskadade Glad

Bra tråd Skrattande

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Aquelegia]
1

#13 Tack! Det tog mig hela morgonen att skriva om tills det kändes rätt. Vägrar att tracka ner på någon och försökte vara så lättförstådd och enkel som möjlig för att alla ska få något positivt med sig. Älskar Marsvin iFokus. Känns verkligen som att vi är på rätt vägTyst

Moa-16
3

#12 Men hur många har så svårt att se? Det tror jag är väldigt få. Det måste väl då vara bättre att inte använda smilisar alls, det stör ju bara när man läser en text…

Fridaaaa
1

#15 Skriver man inte smilisar tror jag fler inlägg misstolkas då det är svårare att se om personen är glad, arg, ironisk osv.

[Aquelegia]
1

#15 Ju mer lättläst det är desto fler med lässvårigheter har möjlighet att kunna vara medlem på sajten. Det är inte vi som bestämmer vilka som ska kunna läsa och inte. Smilisar är enormt viktiga för att vi ju inte kan se varandras kroppsspråk. Då får smilisarna aggera åt kroppspråket. Vet inte procentmässigt men den första kommunikationen mellan 2 människor sker ju via kroppspråk!

[Aquelegia]
1

#10 Mycket bra förklarat med varför tecken smilisar är svårlästa! Likadant är det med förkortningar.

Det är faktiskt inte så svårt att skriva ut allt. Man skriver inte lika snabbt och ogenomtänkt automatiskt genom att skriva utGlad På vissa sajter är man väldigt nogrann med detta och Medarbetare går faktiskt in och ändrar alla förkortningar.
Lässvårigheter har till exempel dyslektiker vilket det finns många utav. Då det kan hända att dom inte vet vad man menar med etc. dyl. mm. osv. och flera även vanliga förkortningar.
Synsvårigheter har många äldre, om någon inte har glasögonen till hands med mera. Ja det finns mängder med förklaringar till varför man lätt kan förenkla för dem med svårigheter.

imoon
4

Fast ska vi ta hänsyn till synskadade borde det viktigaste vara att skriva ordentligt samt styckeuppdela. Jag har själv inte perfekt syn, har ett synfel dock mycket litet men tillräckligt stort för att jag ska ha svårt att läsa texter utan styckeindelning.

#11 "Inte använda överdrivet många skiljetecken, ett eller två räcker"
Personligen skulle jag aldrig tolka det som en rekommendation till att inte göra smilies skapade av tecken (kom inte ens att tänka den tanken när jag läste igenom reglerna idag inför denna tråden). Snarare att undvika skriva en väldig massa punkter, utropstecken, frågetecken och så vidare.

För mig personligen är det ett betydligt större problem med "…………..", ",,,,", "!!!!!!!!!!???!??", "??????????" och liknande än smilies. Jag har aldrig ens tänkt tanken att smilies skulle störa synen. Det är en såpass vanlig företeelse på internet att de allra flesta har ögon vana vid dem. Sen använder jag själv oftast de färdiga smiliesarna, varför? Vet inte. Gillar dem väl, kul med färg typ.

Återigen tycker JAG inte att man ska försöka hindra folk från att göra teckensmilies. Inte om man inte inför en automatisk ändring av teckensmilies till de färdiga. Däremot anser jag att man ska skriva väl och ordentligt, det innebär även att man i så fall skriver exempelvis "Hej :)" snarare än "Hej:)". Det senare exemplet förstår jag verkligen att det försvårar läsandet, det gör det för mig själv också till viss del.

Moa-16
0

#17 Jo, jag säger bara att jag själv tycker det är svårare att läsa när det är stora gula prickarGlad mitt i texten än en enkel smile.

Lyan
3

Jag tycker iFokus smileysar är dåliga, vad betyder tex "foten i munnen"? Jag tycker också att det fattas en del och då struntar jag i smileys helt i den meningen. Min dator är dessutom väldigt tungladdad och om jag skulle använda iFokus smileys hade det tagit mycket längre tid eftersom jag ibland behöver vänta flera minuter på att rutan med smileys ska synas.

Om jag känner att någon annan smiley än de jag kan skriva med vanliga tecken behövs brukar jag faktiskt kopiera från ett annar forum just för att jag inte gillar iFokus smileys

Håller i övrigt med imoon

imoon
0

#21 Men oj! Hade inte ens lagt märke till formuleringarna till smilisarna! Undra hur många som använder "foten i munnen" eller "guld i munnen"-smilisarna, och i så fall i vilket sammanhang? Och som du säger, vad betyder det? Himla lustigt!

[Alexis78]
1

#19# Kan bara instämma, tolkar heller inte reglerna som att man inte skulle få göra smilies av tecken.

[Alexis78]
2

Varför får jag lite "sajtvärd" känsla när jag läser ts?

Det är jättebra med tips ts, men istället för att skriva "Försök göra si eller så" så låter det trevligare med "en tanke är att man kan göra si eller så". Då blir det inte så bestämmande på något vis.

[Aquelegia]
1

Det finns inget i min text som kan uppfattas som att jag försöker tvinga på folk jag har hela tiden påtalat att detta är tips för att förbättra sajten. Jag är inte Sajtvärd har varit medlem på Marsvin iFokus i över ett år men är Medarbetare på Matlust! Varför uppvigla något mot mig och antyda att jag skulle skriva i hemglighet. Jag gör mig hörd för att jag vill förbättra sidan. För att jag gillar den här sidan.

Imoon skrev jättebra inlägg trots att h*n inte helt håller med mig men skriver vad h*n tycker istället är viktigt att tänka på.

Jag tänker inte árgumentera mot er då det är väldigt tråkigt att ni ställer er ihop mot mig trots jag aldrig sagt åt någon att göra på något sätt.

Den enorma skillnaden mellan "försök göra si och så" och "en tanke är att göra si och så" kan jag inte se då mitt alternativ inte är ett dugg påträngande.

Förstår inte din kommentar om sajtvärdkänsla! Nästan kränkande när man bara ger tips och öppnar upp för fler tips att då inte dra åt samma håll. Återigen Imoon gjorde detta på ett nsyggt sätt.

[Aquelegia]
0

#19 bra synpunkt då inte många synfel talar om vad som kan förbättras är det jättebra att du skriver vad som är svårt för dig! Det är sådant som gör att vi kan förbättraGlad Och då menar jag inte "vi" som i Medarbetare utan vi som i "vi medlemmar,medarbetare och sajtvärdar" Varför skulle inte vi kunna ge medarbetarna tips om hur man kan förbättra något?

Fridaaaa
0

#26 Du skriver många bra inlägg och håller med allt du skriverGlad

[Aquelegia]
0

#27 Man behöver inte hålla med allt men trist när folk skriver totalt mot en och försöker komma på bättre utan större anledning utan bara för att.
Då tycker jag att jag i alla fall gjorde något och försöker få igång en diskution inte en motargumentering. Det tar oss ingenvart! Vad har Sajtvärd eller inte att göra med en förbättring av sajten? Det är sånt som gör att det blir jobbigt när det är direkt mot en som trådskapare. Det är inte okej att kritisera TS däremot vad TS skriver. Men då ska det vara konstruktivt. Blev faktiskt lite upprörd men är nere på jorden igenGlad
Tar det faktiskt positivt ändå ATT jag har lite sjatvärdskänsla. Gillar ordning och reda Tungan ute

Sandra-B
0

Jag har inga kommentarer angående tråden i sig just nu, har inte hunnit och orkat läsa den ännu.

Däremot så undrar jag varför inlägg #24 i den här tråden blivit anmält (och därmed automatiskt borttaget- numer återpublicerat av en medarbetare). Ni två som har anmält- _vad i det inlägget är det ni anser bryter mot sajtreglerna?
_Vill ni inte svara i tråden går det bra att skicka ett PM till mig.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Fridaaaa
0

#28 Nej sa jag inte heller att man måste, skrev att jag har gjort det hittentills Flört

[Alexis78]
0

#30# Jag kan inte se något hitills i inlägget?

Fridaaaa
0

#31 Inte exakt dem orden men med samma innebörd. Herregud…. Måste man vara ordagrann nu med?

[Alexis78]
4

#29# Tack för att det lades in igen. Inlägget bryter inte mot några regler, anmälan är bara ett typiskt exempel på att funktionen missbrukas av medlemmar som inte kan göra skillnad på sak och person. Vilka kan vi ta i pm.

[Alexis78]
0

#32# Tycker du det kom från rätt person? Vad jag menar är att de två meningarna har helt olika betydelse och att i det samanhanget är hitills ganska vesentligt. Det har inte alls samma innebörd.

Fridaaaa
0

#34 Du kanske tycker att dem inte har dem men jag tycker det, därför skrev jag så. Men ska inte kapa TS tråd med pga sådant trams.