Är morötter giftiga?
Inte det minsta. Artikeln är inte alls att lita på. Grönsaker är ett KRAV för marsvin.
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nej, morötter är inte giftiga för marsvin. Tyvärr framställer artikeln det som att alla grönsaker är dåligt för marsvin, vilket är fel. Journalisten har inte varit särskilt kritisk till sin källa och tyvärr har felaktig information spridits i många tidningar under senaste veckan.
Gå gärna in på Svenska marsvinsföreningens hemsida och läs om foder och grönsaker till marsvin för att se vad de bör och inte bör äta =)
Nej morötter är inte giftigt.
Däremot ska man ge det i måttlig mängd, för det innehåller socker som gör marsvin tjocka.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Här står det att man inte ska ge morötter.
http://www.agria.se/smadjur/artikel/Rad-till-dig-som-vill-skaffa-marsvin
Den artikel är verkligen jättedum! Självklart kan man ge morötter, men som #3 sa så ska man inte ge För mycket…
Det är jätteviktigt att marsvin får i sig c-vitamin HELST genom grönsaker som t.ex vitkål, paprika, broccoli o.s.v…
#4 den artikeln är inte bra, helt fel.
Marsvin måste ha grönsaker, och man ska inte ge c-vitamindroppar, eller saltsten.
Jag trodde hon var en duktig veterinär?
#7 Uppenbarligen inte. För den är felaktig.
T.ex grönsaker är livsviktigt för ett marsvin.
Marianne är en superduktig veterinär! Speciellt kunnig på smådjur som andra veterinärer oftast inte kan så mycket om.
Man får komma ihåg att veterinärer jobbar med sjukvård och inte med friskvård (vissa gör det dock), därför kan man inte lita blint på det dom säger om foder.
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
#9 Då borde hon om någon veta hur viktigt det är med grönsaker till marsvin?
#10 Har du läst artikeln?
Marianne är otroligt duktig på marsvin och det finns ingen veterinär som jag litar på ens i närheten så mycket som henne, när det gäller marsvin och kaniner.
Det står i artikeln att de behöver c-vitamin och att man kan ge liten mängd grönsaker för att tillgodose det behovet.
Vad i morrötter är det som ni anser att marsvin behöver? Morrötter innehåller mycket lättsmält energi, men inte så mycket c-vitamin eller fibrer. Och varför ska man ge mer grönsaker än de behöver för c-vitaminbehovet?
Marsvin är i grunden gräsätare. De är helt anpassade för foder med lågt energiinnehåll och massor av fibrer.
#11 Ja det är klart. Den översta
Såg nu att det var en som hade länkat till en annan med, den har jag inte läst. såg inte det förrän nu
#12 Ingen har sagt att dem måste ha morötter. mina får det ytterst sällan eftersom det innehåller socker som gör dem tjocka.
#13 Fast ditt svar i #6 var riktat till #4 som hade länkat till den artikeln..
#14 skrev fel, var inte menat till den artikeln för jag har inte läst den
Och för att svara på frågan, nej, morötter är inte giftiga men olämpliga att ge.
Marsvinen blir lätt feta av morötter och fetma kan leda till andra sjukdomar och en för tidig död.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vill bara påpeka att ALLA marsvin blir inte tjocka av morötter. Det är mkt socker i men det gäller samma som med människor, vissa kan äta så dom storknar men går inte upp av socker medan andra gör det jättelätt…
Jag ger båda mina morötter mer än varannan dag, och dom är inte feta. Vissa kan behöva det lilla extra för att HÅLLA vikten, om man säger så…;)
skulle dock inte tro att det räcker att ge ett underviktigt marsvin morötter för att få det i bättre hull, så SÅ farligt är det väl inte???
#18 Ingen har sagt att det är farligt?
Man bör dock ge det mer som godis eftersom det innehåller socker.
jag menade att det är väl inte egentligen så lätt att bli tjock på? för underviktiga skulle väl inte lägga på hullet om dom bara fick en morot om dagen utöver vanliga maten? eller?
#20 Nej är marsvinet underviktig blir den ju inte tjock av en morot om dagen, men har marsvinet normalhull eller redan är tjock är det inte bra med morot ofta för då är risken att dem blir tjocka eller tjockare:)
Att ge morötter enbart som godis tycker jag låter klokt. Har läst allt på agria idag och tycker råden låter mycket kloka. Just det att marsvin ska FRÄMST äta hö, kanske någon tsk pellets om dagen (godis) och LITE c-vitaminrika grönsaker (så det täcker behovet). Även om morötter naturligtvis inte är giftigt för marsvin, så är det knappast särskilt nyttigt att ge, godis som sagt.
Mina marsvin ÄLSKAR pellets, morötter och äpple…jag gillar också godis :D Även grönsaker anser jag faller under godis-kategorin om man ger mer än c-vitaminbehovet kräver och denna information styrker ju detta.
#20# Just morötter diskuterades på MiF ganska nyligen. Du kan ge dem morötter relativt ofta och det är absolut ingen fara för dem. Det finns en risk för de marsvin som aldrig släpps ut ur buren och får göra av med sin energi men för de allra flesta som får springa av sig varje dag innebär morot ingen som helst hälsorisk.
#23 Ett ganska konstigt inlägg tycker jag. "Du kan ge dem morötter relativt ofta och det är absolut ingen fara för dem." Det är mycket man kan ge dem relativt ofta utan att det är någon "fara", men det är fortfarande inte alls bra för dem. Vi kan själva äta godis relativt ofta och det är ingen "fara", men på längre sikt kan det ändå leda till en försämrad hälsa och sjukdomar. Så om man uttrycker det så, så låter det enligt mig inte alls bra faktiskt. Det öppnade faktiskt mina ögon ytterligare och jag ska nu ge dem morot ännu mer sällan. Kanske som lördagsgodis :)
Ang länken i #4.
Jag har varit på hennes föreläsning. Och det hon pratade väldigt mycket om var att om man ger dem t.ex mycket morötter och annat sådant som hon nämnt, så slits inte tänderna ner som de ska. Detta är då ett väldigt vanligt problem främst hos barnfamiljer som inte alls läst på om marsvinen de har skaffat. Därför rekomenderar hon nog att man inte ska ge dem de alls, för att morötterna fyller inga behov hos marsvinet, mer än att de inte sliter på tänderna. Det är i princip bara höet som får tänderna att vara som de ska.
Men vet ni hur era marsvin äter, hur ni upptäcker hälsorisker, och har rent utav koll på era marsvin, ska nog inte ni behöva ta till er hennes råd, för ni vet själva att era marsvin t.ex får sina tänder nerslitna ändå genom att se att den äter tillräckligt med hö :-)
// Fawo (;