Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 4849 ggr
Hultan
3

Bada grisarna i virkon?

Jag ska 3 Nov hämta mina små peruanflickor som kommer från en uppfödare. När jag var på utställningen i Kallhäll i helgen så berättade en person som ställde ut där att hon alltid brukade bada grisarna i virkon efteråt, bara för säkerhets skull eftersom det går mycket Ringorm.

Nu undrar jag, hur gör ni när ni köper nya grisar? Bör jag bada mina små i virkon när jag kommer hem för att vara på den säkra sidan? Håller ju på att bygga en bokhyllebur, vill ju verkligen inte ha in Ringorm och behöva skrota den. Eftersom dom kan vara symtomfria bärare så kan man ju inte se på grisarna om dom har Ringorm. Eller är jag överdriven som tänker så? Obestämd

//Hultan

Med sunt förnuft kommer man långt!

Lixim
0

vi lärde oss den hårda vägen. Vi har aldrig haft Ringorm men fick det troligtvis i samband med några grisar vi hämtade.. så JA vi kommer bada alla nya marsvin i virkon samt låta dom sitta i ''karantän'' en tid innan dom får komma in  till våra grisar. Vad jag förstått så sprids det ofta på utställningar så vi kommer bada dom när vi vart iväg och så med

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Hultan
0

Hur ska jag göra då? Ska dom självtorka med virkonet eller ska man skölja ur det? Har ingen hårtork, bör jag skaffa det?

idipidi
3

En hårtork måste du ha om du ska ha peruaner. Ingen vill sitta och handdukstorka ett långhår tills det är helt torrt. Det kan jag lova. Glad

Angående att virkona djuren så vill jag inte riktigt uttala mig. Visst, det är inte farligt, men det dödar ju samtidigt av bakterier som väl ska finnas på huden. Jag tror åtminstone inte att det egentligen är vettigt att göra det regelbundet. Samtidigt förstår jag självklart varför man gör det.

En kompromiss kan ju vara att bada av dem i vanligt shampo, eventuellt ett lätt svampdödande shampo, typ fungoral. Då får man åtminstone bort sporer som sitter i pälsen, om det finns risk att de kan ha fått det på sig under transport o.s.v.

Royalz
0

Nya marsvin som flyttar hit doppas i virkon och får sitta med det i ca 30min sen badar jag dom i malaseb schampo. Bara för att vara på den säkra sidan. Gör ibland en stor rengörning och tvättar ur hela rummet marsvinen bor i med virkon och tvättar kuddar/gardiner i 60 grader. Och marsvinen doppas i virkon och badas i malaseb. Detta kanske jag gör med 3 månaders mellanrum.

Fridaaaa
0

Jag badar i Hexocil men inte virkon eller liknande.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hultan
0

#4 okej men hur gör du då? Blandar virkon enl anvisning doppar kroppen, hur gör du med huvudet? Har du marsvinet i en handduk i knät med virkon i pälsen i 30 min och sen schamonerar du ur med malaseb och sist föntorkar?

Lyan
0

Det finns ett svampschampo som är för just Ringorm, det var en som sålde på NM men kommer inte ihåg vad schampot hette. Jag kommer iallafall att köpa in det om jag vågar ställa ut igen

Emmmie
0

Det låter inte bra att bada sina marsvin i Virkon! Jag är sjuksköterska och vi använder Virkon som desinfektionsmedel på ex. toaletten, när ett extra starkt medel behövs. Skulle aldrig använda det på en patient eller mina marsvin. Det står på förpackningen att man skall undvika kontakt med huden. Och får man det i ögonen är det direkt farligt!

imoon
0

Att bada marsvinet en gång i samband med inflytt ska inte vara farligt, definitivt inte. Jag har på praktik badat händerna (ja, badat, verkligen dränkt) i virkon och blev väl lite torr om händerna efter ett tag men det sved inte ens när jag hade små sår. Även vid varje utställning sprayar jag händerna med virkon då jag nästan alltid står i inchecket. Klart att det inte är nyttigt att använda ofta på huden, vare sig på människor, marsvin eller andra djur, men ett dopp vid inflytt skadar inte ett friskt marsvin.

Jag har dock hört från olika håll om marsvin som fått brännskador av virkon(!). Det har, vad jag har uppfattad det som, dock handlat om marsvin som punktbehandlats en lite längre tid.

Jag vill hävda att ett dopp inte påverkar alls. Tycker att vanligt desinfektionsmedel sliter betydligt mer på huden än virkon, faktiskt. Personligen skulle jag dock inte tvätta marsvinen i det efter varje utställning, i så fall hellre i svampshampoo.

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

Emmmie
0

Fast det står på bruksanvisningen att man skall använda handskar i kontakt med produkten, även utspädd. Om det skulle vara okej att desinficera sina händer med Virkon skulle personalen på min avdelning ha uppmanats göra det för längesedan då det är det enda som biter på ex. vinterkräksjukan. Men man skall inte använda det på hud.

Lyan
0

Jag har råkat bränna både två marsvin och mig själv i virkon men det var för att jag fick något totalt hjärnsläpp och blandade 1mått/dl istället för 1mått/l. Sköljde varken mig eller marsvinen efteråt eftersom det inte ska göras men efter 10-15minuter började det bränna i händerna och jag bara rusade in och sköljde marsvinen. Fiffe fick inga men alls, Nellies öron blev svedda i kanterna eftersom hon redan hade småsår där efter att troligen haft öronsvamp lite innan hon kom, det läkte dock fort. Mina händer blev väldigt röda eftersom jag hade varit i virkonet mycket mer än marsvinen, både badat dem och en massa saker. Tog rätt länge innan rodnaden försvann men brännandet försvann efter jag sköljt

Förutom det har jag aldrig fått problem av virkon och då är jag en slarver som aldrig använder skyddshandskar. Blir torr om jag använder det flera dagar i rad bara.

Använder det inte regelbundet alls till djuren utan det har varit när de flyttat hit bara in princip. Kommer som sagt köpa svampschampot så fort jag hittar det

imoon
0

#10 Försiktighetsrekommendationer är inte alltid för att det "måste vara så", utan de är just försiktighetsrekommendationer. Virkon skadar inte att få på huden, men man ska vara försiktig.

Vart jag praktiserade var det uppenbarligen okej.

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

Lixim
0

Vi har badat våra marsvin i det, inga problem sålänge man har tillräckligt med virkon i tillräckligt med vatten. Det var en gång när vi hade skabb och vi skulle sanera burarna, då brydde jag mig inte om hur mycket virkon jag hade i efter som det skulle vara på burarna.. fick en del på armen och det var mindre skönt kan jag lova.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

ponytails
0

Här är Virkons produktblad. Det står att Virkon kan användas på djurhud för desinfektion. 1% vattenlöst.

http://www.spannex.se/uploads/file/produkter/virkon-050217.pdf

ponytails
0

#7 Kolla så det inte är vanligt klorhexidin schampo de kallar ringorms schampo. För det finns på apotek och hos veterinärer. Glad

Lyan
0

#15 Nej, det var något annat, från England tror jag.