Vad kan gå över på människa?
När mina marsvin hämtades så kliade de sig mycket. Vi var till veterinären och fick nåt medel som droppades i nacken. Sen blev det mycket bättre. Nu ser jag att de börjar klia sig igen. Även jag har haft problem med hysteriskt kliande händer sedan någon månad.
Jag kommer ihåg att veterinären frågade om någon av oss människor kliade oss när vi var in förrut, men vad kan det vara som "smittar" till människor?
Det finns inga utslag eller andra synliga tecken, bara rejäl klåda.
Åk till annan veterinär. Förmodligen inte rätt diagnos h*n gav
Vad var det förra gången dem fick? och vad fick dem för diagnos sist?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

De gjorde skrapprov men hittade inget. Klådan gick bort och har hållit sig borta till nu (från maj, alltså mer än 5 månader).
Fick alltså ingen diagos.
#2 OKej men något måste dem ju haft, marsvin har ju inte klåda utan anledning.
Men jag hade åkt till annan veterinär och kollat vad det kan vara.
Du har inte bytt underlag eller liknande?

Klådan gick ju bort med nackdropparna.
Funderar på om det kan vara spånet? Jag har spån i botten och halm över i några sektioner och fleece-filt i en med rena spånytor i hörnen där de har toalett. Under sommaren har de inte kliat sig och då gick de ute i stor hage + tvåvåningsbur med spån i en del och spån+halm i bodelen.
Spånet är vanligt kutterspån som man har i hästboxar och har varit samma länge (stora balar).
Men vad kan det vara som gör att det kliar på mig också? Det är det som är det mystiska.
#4 Ja jag har med kutterspån till mina.
Hmm finns ju en del det kan vara.
Hur pass djupt gjordes skrapprovet?
För att kunna se sellnic (marsvinsskabb) på skrapprov måste så pass mycket hud skrapas bort att marsvinet blöder då krypen finns UNDER huden. Görs ett halvhjärtat skrapprov är det stor chans att inga skabbdjur hittas vilket kan vara anledningen till att dina marsvin i så fall fått tillbaka skabben om du inte sanerat och hållt ordentlig hygien under denna tiden. Skabbdjurens ägg överlever utan värddjuret i 1-21 månader.
Om det nu rör sig om skabb vilket kan vara möjligt.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Det enda som kan sprida sig från marsvin till människa är Ringorm förresten.
Skabbdjuren kan inte bosätta sig på en människa men kan husera tillfälligt på människan och orsaka tillfällig klåda men kan inte försöka sig och ge dig skabb.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.

Aha, det skulle det ju kunna vara. De verkade få tillbaka det när de flyttade in i buren de bodde i när de kom. Kanske jag inte fick den ordentligt ren?
Veterinären förklarade att marsvinet kunde börja krampa av skrapprovet så därför fick vi medel trots att de inte såg något.
Jag tror mer på att jag inte lyckats helt med saneringen. Dax att gå till vet igen då.