Är detta beteende vanligt?
Hej, nu har vår Oscar äntligen fått sig en kompis! han är såå glad och vi märker stor skillnad på honom sen kompisen kom :)
(För er som inte läst mina tidigare trådar var han ensam tiden från hans kompis dog till en månad efter kastreringen, totalt ca 2 mån)
Det finns en sak jag funderar på, och det är ett beteende Oscar har börjat med sen hans kompis kom! Så här är det:
Oscar är väldigt tam, gosig och kelig, älskar att bli klappad och pussad och gör alltid små och STORA glädjeskutt när man pratar med honom, när han får nytt hö osv, men sen kompisen kom verkar han ha blivit "räddare", när vi närmar oss buren börjar han låta väldigt högt, på ett sätt han aldrig gjort förr (svårt att förklara hur det låter, men tänk ungefär som en helikopter, fast rätt dovt - men ändå högt!) och så springer han i 9 fall av 10 in i sitt hus eller tak, och ofta springer han och sätter/lägger sig framför sin kompis.
Vi har funderat lite på om det kan vara att han vill skydda sin kompis, att han är rädd att va ska ta henne från honom?
Tjejen har bott hos oss i snart en vecka, hon är lite halvrädd när vi närmar oss buren, men vi jobbar på det! Är väldigt lugn och gosig när hon väl kommit upp :)
Som sagt, beteendet Oscar har lagt till sen kompisen kom, är det vanligt?
Tacksam för svar!
Det kan nog vara en blandning av att han är glad, osäker, ska göra upp rang och visa sig snygg nu när han har fått en tjej. Låt de bekanta sig i lugn och ro så lugnar han nog sig snart :-)
Kurrandet är ju ett uppvaktningläte eller Simons alkis, tror jag.
Jag tror jag dör! Damnyouautocorrect.com liksom! Inte "Simons alkis", det skulle stå dominansljud! Ibland blir jag knäckt på den här telefonen.
#3 Haha det gjorde dock min dag 
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.