OT - Vila i frid Hickstead
http://www.expressen.se/sport/ridsport/1.2614283/stjarnhasten-dog-mitt-under-tavlingen
Vila i frid.
Sitter här med tårar i ögonen
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag läste om det på Bukefalos, verkligen fruktansvärt! Vilken chock när hästen bara segnar ner :'( Man får trösta sig med att han antagligen dog lycklig som fick dö när han gjorde det han älskade mest
usch va hemskt, vila i frid hästen :'(
Ja precis, han dog lycklig, dog efter sista hindret :(
Vilket chock för ägaren med!
Fruktansvärt, riktigt läskigt att se! Tyvärr alldeles för vanligt inom hästsport på den nivån, och då menar jag inte bara hoppning utan även trav och galopp samt andra hoppgrenar. Men jag antar att hästen är på en bättre plats nu, stackarn.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#4 Tyvärr mestvanligt på trav&galoppsporterna för man rider in/kär in hästarna för tidigt och pressar dem för hårt :(
Hemstk tråkigt att det händer, men det har inte hänt så ofta.. är nog första hopphästen jag har hört talas om. Vet att någon travare segnat ner , men inte jätte vanligt ändå. Men som 4# antyder kan det nog vara så att travare/galopp hästar utsätts snabbt för press vid låg ålder. Tror nog inte det är fallet i blivande dressyr/ hopphästar, då man vill att de ska hålla länge. Då det tar lång tid att få dem i form.
Överlag tror jag att vi tar det lugnt med trav- och galopphästarna i Sverige jämfört med andra länder. Det finns en film från USA där de visar åringarna i full galopp på banan för att visa spekulanter hur fort de kan springa. De manar på dem i full fart, en åring i filmen tangerade världsrekordet på den sträckan! Jag brukar inte vara jättekänslig för filmer men tårarna sprutade och jag fick stänga av den när de visade krascherna :'( Åringar är ju bara bebisar, de ska leka med kompisar och inte springa in världsrekord!