Mamman död, vad ska vi göra?
Sitter med en 1v gammal unge som ha blivit moderslös, vad ska vi göra? Finns det någon mjölkersättning som man kan ge och i så fall hur ofta ska det ges? Var finns det att köpa?
Kan man blanda egen mjölkersättning? Vet att jag gjorde det till kaninungar förut.

Det brukar gå bra, vet inte exakt vad man ska ge dom, men den behöver matas var tredje timme dygnet runt. Är den en vecka gammal så har den ju börjat äta hö och annat också. DU kommer säkert att få bra förslag till mjölkersättning.
Jag tror, någon får gärna rätta mig om jag har fel, att du kan använda dig av vanlig bebisersättning som finns i mataffären tex babysemp eller nan för nyfödd.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Som #2 skriver så går det bra med babysemp eller kanske ännu bättre med Fortimel näringsdryck i skogsbärssmak som man köper på apoteket, se till att få den varianten som är lite mjölkaktig. Var försiktig vid matning så ungen inte får in något i lungorna.
När ungen redan är en vecka borde det gå gra. Lycka till och jättetråkigt med mamman 

jag använde kmr kattunge ersättning o vet andra som gjort det med. o det tyckte jag funkar bättre än fortimel. kmr kan du köpa på apoteket.
jag matade varrannan timme i början minns dock inte hur mycket jag gav dom dom men du ser lite hur mycket de vill ha o sen hur rund magen blir. men tro jag fick i dom mellan 0,5 - 1 ml beroende på hur hungriga dom var
Nu använder vi baby semp och hon får mat varannan timme, hon sög i sig hela 3ml, stackars liiten. :(
Hon bor inte hos mig utan hos en bekant.

Kom också ihåg att tvätta henne i rumpan efter att hon ätit, så att hon kissar och bajsar.
#5 Låt henne absolut inte suga i sig mjölken. Är de riktigt hungriga vill dom ofta äta glupskt och snabbt. Men det är farligt. De ska bara slicka i sig mjölken i lugn takt, aldrig suga! Det är väldigt lätt att det hamnar fel på så sätt och de får i sig alldeles för mycket alldeles för snabbt!
Blanda ut mjölken med risgröt eller rismjöl/majsmjöl så den tjocknar något. Då blir det lättare för ungen att slicka i sig.
Tänk på att aldrig ge mer än 6 ml åt gången. Risken finns att att de äter ihjäl sig. Magsäcken är inte så stor…
Lycka till med bebisen och beklagar mammans bortgång.
#7 vi tänker på det, har stödmatat kaninungar tidigare.
Vi testade först fortimel till våran Amy som vi stödmatade, hon vart väldigt dålig i magen och ville inte äta, så håll koll på magen. När vi började med KMR gick hon upp i vikt och vart piggare, vi matade henne dygnet runt 1 gång per halvtimme i början några dagar, sedan 1 gång per timme dygnet runt tills hon var två veckor, då blev det varannan timme sen minskade vi suksesivt tills hon inte åt KMR mer.
Ta t.e.x en våt servett och gnid lite vid rumpan så du stimulerar så h*n bajsar och kissar. Väg varje dag (vi vägde vid varje matnings tillfälle) så du ser att det går åt rätt håll.
#8 Vad bra, du skrev ju att hon sög i sig, det var därför jag bara ville nämna det 
Fortimel kan vara för starkt för magen, finns ungar som dött av det tyvärr.
Komjölk fungerar bra och ska ha en liknande sammansättning som marsvinsmjölk. Getmjölk är också bra men inte alltid så lätt att få tag på.