Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 992 ggr
Ery
0

Funderingar om hyllbur

Jag kommer snart få hämta hem två små marsvinspojkar och planerar att bygga en hyllbur åt dem. Jag har en rejäl gammal hylla som står och skräpar i förrådet som jag tänkte använda. Den är ganska stor (90x180) och då jag har plats för det funderar jag på att använda hela. Det kan väl inte bli för stort?

Det som oroar mig lite är att den är 30cm djup, med bädd åt marsvinen så kommer kanten nog bli 25cm hög. Jag är alltså rädd att de ska ta sig ur, för det skulle de väl kunna klara? Jag kommer bulta fast hyllan på ett bord, har tyvärr inte möjlighet att ha den på golvet så om de tar sig ur kan de ju slå sig rejält. Jag funderar nu på att lägga kompostgaller över buren, det känns lite tråkigt, fast säkerheten är ju viktigast.

Ett annat alternativ som jag överväger är att höja kanten, men hur hög måste den vara för att man säkert ska veta att de inte kan ta sig ur? Då pojkarna är unga och dessutom nya för mig så vet jag inte om de är utbrytarkungar eller inte.

Det här ämnet har säkert tagits upp flera gånger förr, så jag ber om ursäkt om det verkar tjatigt. Men jag har inte hittat riktigt de svar jag sökt.

Mixxie
0

Ingen bur kan vara för stor för marsvin. Låter som om det blir en kanon bur :) Min hyllbur är 30 cm djur med spån så är det väl ca 25 cm och dom hoppar inte ut. Fast det är 3 st honor på 3 och 4 år.

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/

minadjur
0

25 cm låter bra men det beror på om dina blivande marsvin kanske rymmer ofta och kanske är hoppiga Glad

Ery
1

Ingen som har några bra tips på hur jag kan göra? Jag vill ju ha en säker bur till de små.

[Alexis78]
0

#3# Jag tror några på MiF har höjt kanten med plexiglas, men jag är osäker på hur de sätter fast plexiglaset.

Ery
0

#4 Det är ju en idé, då blir det inte så mörkt heller. Men frågan är ju hur högt det måste vara. Om kanten blir för hög så kan det bli svårt att nå ner i buren, speciellt om buren står på ett bord.

HannaVastervik
0

Jag har nog ungefär 25 cm kant på min med med spån i och marsvinen som bor där är mellan några veckor gamla till 3 år och har några clowner med som hoppas och grejar men ingen har ens visat intresse för att försöka hoppa över kanten =)

Ery
0

Jag tror nog det blir galler över ändå, även om jag tycker det är tråkigt. Iallafall tills jag ser om de verkar intresserade av att klättra över eller inte.

[Alexis78]
0

#7# Jättebra. En del marsvin är riktiga rymmare och då tar de sig lätt över en kant på 25. Ska du ha den på ett bord också hade jag inte vågat chansa.