Få vridna klor raka igen?
Jag hade en period i sommar då kloklippningen blev lite eftersatt och nu har ett par klor på två av mina marsvin blivit lite vridna. Jag klipper så kort jag kan och filar nu för jag hoppas på att kunna räta till dem.
Kan man det? Är någon annan som har lyckats?
jag har försökt i 2½ år med Morris klor och snart 1 år med Blixtens men har inte lyckats här.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Har hänt ett par gånger att ena marsvinet har fått vriden klo på den yttersta "tån" på framtassen.
Dock har det för mig räckt att klippa i två omgångar och då är det nästan helt borta.
Fast nu kanske mitt marsvins klo inte har blivit jättemycket vriden om man jämför med era marsvin, så kanske därför jag "lyckats"..
/Jennifer
♥ http://jennuts.blogspot.se ♥
Är det bara klorna eller också själva tårna som är sneda? Marsvin kan ju tyvärr börja belasta tassen/tårna fel ifall klorna varit för långa ett tag. Jag vet inte om felbelastning går att åtgärda. Kanske om man får fatt det i ett tidigt stadie.
Om bara själva klorna är problemet ska det nog inte vara några problem. :-) Det brukar rätta till sig själv efter regelbunden klippning nära pulpan.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Nä det är bara klorna (yttersta klon på framtassarna) och så särskilt mycket är det inte heller. Jag erkänner att jag gärna håller viss säkerhetsmarginal till pulpan när jag klipper så jag kanske måste våga mig närmare för att det ska bli någon skillnad. Var nyfiken på om det ens var möjligt att rätta till.