Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 1354 ggr
[JennyNorgren]
4

blir så frustrerad

Hej !

Jag är arg ! Jag kan inte förstå hur en del tänker. De har så pass lång päls på sina marsvin att de inte ser något för att det ska "se bra ut" på utsällningar. Nej men marsvinets bästa de kommer i andra hand.

Ilska !!!

elsasputte
0

Håller med dej till 100 % :/

[JennyNorgren]
1

#1 Ja, och så uppfödaren som hade marsvinen med lång päls (extrem lång päls) menade att de inte behöver se något för de kan lukta sig fram och försökte försvara sig när jag ifrågasatte. Och så badade hon sina marsvin varannan dag för att det fastnade bajs i pälsen.

stackars marsvin =/

_Charlie
0

Kanske uppfödaren skulle vilja tejpa igen sina ögon, hon kan väl också lukta sig fram?

Jag har svårt att förstå skönheten i de där cirklarna med päls med en boll i mitten. Är det en skursvabb? Är det en kudde? Nej det är ett djur utan huvud.

Fridaaaa
1

Marsvinen lider inte av dem. Dem har det uppsatt eller rullat när dem är i burarna, så dem kan se och busa som alla andra marsvin :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lixim
0

Fast dom går ju inte med den långa pälsen i buren, de rullar ju pälsen på långhåren. Jag kommer inte döma de som har långhår i fullpäls innan  jag SETT hur dom har det. Men jag skulle inte själv vilja ha fullpälsade långhår. Jag e ju skinny frälst.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

_Charlie
0

Men om marsvinen badas varannan dag pga bajs i pälsen lär de knappast gå upprullade på "fritiden"?

Lixim
0

ja fast går dom i den pälsen som den är i buren så förstörs pälsen och då kan dom inte ställas o då är det onödigt o ha dom i fullpäls

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

[JennyNorgren]
1

Nej de här hade inte något upprullat. Inte alls. Men även om de hade de så tycker jag fortfarande att det är fel. De lär ju rulla ut pälsen någon gång eller hur ? Nej usch och fy =). Långhår i all ära. Men då får man j use til latt klippa det som behövs för att marsvinet ska må så bra osm möjligt.

Så tycker jag =)

_Charlie
0

Jag antog att de gick orullade hemma eftersom uppfödaren i TS försvarat sig med att de inte behöver se ngt utan kan lukta sig fram och för att de badar bort bajs varannan dag, annars borde väl uppfödaren försvarat sig med att de enbart får sitt huvud täckt på utställningar och kan leva som vanligt all annan tid?

Men jag kanske antog fel och isf är det ju bättre. ;)

[JennyNorgren]
0

#9 nej du läste rätt. Tyvärr. Hennes marsvin gick Inte med rullad päls.

Fridaaaa
0

#9 Jag skrev samtidigt som dem ovan mig så såg inte den texten

Lyan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag anser att har de så lång päls så ska de antingen rullas eller klippas! Marsvinet ska inte lida av sin päls! Ett marsvin som inte tycker om rullarna eller är håröm ska klippas. Jag är också emot att hålla utställningsdjur ensamma, så viktiga är inte resultaten att det berättigar ensamma marsvin!

Mina har lång päls men jag klipper dem så pälsen hålls ovanför marken, hur kort som krävs är individuellt då en del är riktiga snuskgrisar.

Jag fuskar också med bilderna så det ser ut som de är fullpälsade trots att de inte är det. Bilden nedan på Ellen är en sådan. Den är tagen precis innan klippdags (efter bad men innan klippning) och jag har pallat upp med grejer under filten och "tillplattat" marsvin så den ser flera centimeter längre ut än vad den är (nådde precis ner till marken baktill, ca 1cm längre framtill)

[Alexis78]
2

Det finns det som är mycket värre än att gå med lång päls kan jag tycka och där man undrar varför inte någon ingriper och ser till smågrisarnas bästa när ägaren uppenbarligen inte är kapabel att göra det själv utan bara ser till sitt eget nöje.

Lyan
0

#13 Jag tycker inte man kan jämföra så. Marsvinet som mår dåligt av sin långa päls tänker säkert inte att det är bättre än att svälta för de är bara medvetna om hur de mår själva. Visst är det värre med marsvin med gigantiska tovor som aldrig får bada bort bajset och som svälter men det påverkar inte hur något annat marsvin mår i sin egen situation

[JennyNorgren]
0

#14 Jag håller med dig där. Marsvinet tänker som sagt inte "det kunde ha varit värre" .

[Alexis78]
1

#13# Fast det var kanske inte riktigt så jag menade :) Mer att man kanske inte ska bestämma rakt av att marsvinet lider bara för att det har lång päls, för det vet man ju inte. Andra saker däremot kan man säga mer allmänt att marsvinet faktiskt lider av.

Lyan
0

#16 Det är sant :-) Jag utgick från att du menade att de faktiskt led av pälsen

Picasso
4

Jag tycker det är fel att dömma och dra alla långhårsuppfödare som ställer ut över en kam! De flesta är väldigt måna om sina djur, visst de låter pälsen växa, men iregel handlar det om några månader som marsvinen är fullpälsade! De flesta rullas, att en uppfödare inte rullar sina och badar varannnan dag för att hålla pälsen ren, kan inte alla andra bli lidande för.

Hur många långhårmarsvin tror ni inte går hemma hos barnfamiljer där de varken klipps, badas eller borstas av ren okunskap? Alla söker inte kunskap här eller på nätet, många har säkert även blivit fel informerade av t.ex djuraffärer?

Caspia
0

# 18. Fast djuraffärer hade inte kunnat sälja långhåriga marsvin om de inte börjat avlas fram av uppfödare från början. Senare har (andra) uppfödare sålt ungar till zooaffärer och grossister som avlat vidare på dem. Jag håller dock med dig i sakfrågan (att jag tror att det finns många marsvin i "vanliga" hem som inte får sin långa päls vårdad. Däremot tror jag att det är vanligt även när ägarna inte är just barn).

Envishet och drömmar

Picasso
0

#19 Det är ju santFlört Men uppfödarnas tanke är kanske inte att sälja till djuraffär i första hand, men visst det finns säker de som gör det. Sen har vi ju hobbyuppfödaren som har lilla mimmi som är så gullig och då tar man en kull på henne för att det är så gulligt med ungar och ungarna säljs till djuraffären. Att sen lilla Mimmi är långhårig och att ungarna blir långhåriga tänker man inte på att informera om. Precis även om jag skrev barnfamilj där jag utgår ifrån att de vuxna har huvudansvaret, så finns det vuxna med lite eller ingen kunskap om marsvin.

Jag panik köpte lille Sixten i djuraffär, där fick jag 0 information om marsvin, hur de ska skötas, vad de behöver, bur, kompis absolut inget. Lille Sixten är en Sheltie vilket inte personalen visste om, uppfödaren/grossisten har alpaca, merino, texel och sheltie. Så jag fick själv klura fram vad han var. Att han sen är en snygg Sheltie med bra typ hör ju inte till sakenFlört

Sammetskatt
1

Av samma anledning som TS nämner så gillar jag inte utställning/avel med långhåriga marsvin. Har själv sett långåriga marsvin på utställning, ägarna pysslar, fönar, kammar och håller på i evigheter som "förberedning". Ett marsvin jag minns skrek och pep så det hördes i hela lokalen, ägaren suckade och lät mer och mer irriterad och det hela höll på lääänge! Och hur hon hanterade marsvinet var förskräckligt tycker jag! :( Stackars marsvin! Sedan det här med att de ska bo ensamma i perioder för att skydda pälsen, det känns inte alls okej. Det här med att rulla pälsen tycker jag också är emot marsvinets bästa. Det är ju jobbigt för marsvinet att behöva gå igenom. Vissa marsvin kankse "går med på det" medan andra tycker det är obehagligt, men tvingas gå igenom det ändå, för de är ju "rastypiska och fina".

#!8 Med den bilden av barnfamiljer, kanske det är bättre att det inte avlas på långhårsmarsvin. Om de riskeras att vanvårdas pga pälsen borde väl det undvikas?

[JennyNorgren]
1

Jag drar inte alla över en kant. Bara de som inte förstår jurets bästa. De som sköter sina marsvin och tycker att det är okej att göra så med dem, FINE. Det är bara åsikter. Inget att göra åt. Men när det fakitskt kommer till att dem inte ser något alls och att de måste bada varannan dag. Då är de ganska uppenbart att de inte mår bra av det.

_Charlie
0

Eller marsvinet som skakades helt befängt på utställningen någonstans i sverige och smygfilmades och lades ut på youtube… Fluffig päls i all ära, hjärnskador eller inte?

Personer som sköter om sina långhåriga på bästa sätt har jag inget att säga om men ibland undrar man om folk förstår att marsvinen faktiskt lever.

Moa-16
0

Håller med, det gör mig så ledsen/arg att se marsvin med så lång päls. Om man låter pälsen växa så marsvinen inte ens kan se, är man ingen djurvän -Enligt mig. Jag tycker dom människorna borde köpa peruker istället, slipper levande varelser bli lidande. Det enda som betyder något är ju att pälsen ska vara fin, den uppfattningen har jag fått många gånger av dom som ställer ut långhåriga marsvin.

Moa-16
2

#23 Det smygfilmades inte, jag stod precis framför henne. Vilket många andra också gjorde. Det är bevisligen accepterat att behandla marsvin så på utställningar… Hon & även några här såg inget fel i den behandlingen, "skaka bara av spånet"

_Charlie
0

#25 Jag misstänkte att det var din video. Eftersom hon nog inte frågades först kallar jag det smygfilma men med all rätt. Fick en klump i halsen första gången jag såg det, sinnessjukt.

FruJohansson
2

#25 Oj! fattade inte vad du menade först, det var ju inte så farligt med marsvinet som först var i bild. blev helt chockad sen. Hon slänger den ju upp och ner till och med!

Anne.K
1

#25 nej men usch, fick ont i magen av att se den videon :( hur kan man behandla sitt djur sådär. Blir verkligen upprörd!

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Fridaaaa
0

#25 Det kallas smyfilmning eftersom hon inte såg dig filma.
Men hemskt hur man kan göra så :(

Picasso
2

Jag försvarar inte långhårsuppfödare/ägare, där rosetter, pokaler, placeringar går före djurets välbefinnande.Sen finns det många uppfödare/ägare som ställer ut i klippt långhår. Men då är det minst lika synd om Teddy och Rexar som trimmas! De kan för alldel se har ingen päls som hänger ner framför ögonen. Men de plockas..hårstrå för hårstrå som är för långa eller ett vit strå i ett färgat fält.

Fridaaaa
0

#30 Selfarna med trimmas.

Picasso
1

#31 se därFlört Hmm skulle vi förbjuda alla raser som är långhåriga, strävhåriga och korthåriga för att det är djurplågeri då skulle vi inte ha några marsvins kvarFlört

Fridaaaa
0

#32 Nej precis :)
Dock trimmar inte jag min, eftersom jag inte ska ställa, plus att skulle jag ställa hade inte jag trimmat ändå:) Gillar inte riktigt det.

Picasso
0

#33 Jag kan bara hålla med dig där, jag kommer inte trimma mina och de som är långhåriga kommer vara klippta, jag älskar Lunkaryorna men charmigast är de som klipptaCool

Sammetskatt
0

#32 Nja, då behöver vi ju bara förbjuda utställningar för att slippa "vanvården" :) Jag tycker inte om trimning heller och skulle aldrig göra det mot mitt djur.

Picasso
0

#35 Skulle vi förbjuda utställningar så kan vi lika gärna skippa ras standaren också för de olika raserna och blanda efter tycke och smak. Målet uppfödarna har är att få fram djur som är så lika ras standarden som möjligt och utställningarna är till för att de ska få en bedömning på sina djur och en bekräftelse på att man som uppfödare är på rätt spår.

Moa-16
0

#29 Fast hon såg mig filma, jag gick runt där rätt mycket, just det där är bara ihop klippt. Jag gick närmare sen också… Hon kan nästan inte ha missat mig. Smygfilmning tycker jag är när man försöker dölja att man filmar, vilket jag inte gjorde.

_Charlie
1

#37 Nej såg hon dig filma henne har du ju inte smygfilmat, men det ser inte vi genom klippet då det ser ut som att du filmade en annan men snabbt bytte motiv när hon började behandla marsvinet som en maracas. Så för den som ser klippet och inte vet något om det smygfilmas det. Oavsett vad så är det fullt tillåtet att filma någon som inte vet om det på en allmän plats och lägga ut på nätet så det var inget jag menade på att klandra dig för, tvärtom.

Sammetskatt
4

#36 Ja, för mig så struntar jag faktiskt i rasstandard, det är inget som marsvinen vinner på. Det jag anser vara viktigt är ju FRISKA djur, så varflr inte bara avla på det? Jag vet att vi inte kommer att komma dit, men om jag fått välja så anser jag att det hade varit för marsvinens bästa.

Fridaaaa
0

#39 Bra skrivet, håller med Glad Tänkte precis skriva det du har skrivit ^^,

[JennyNorgren]
0

Nej men ! Jag har aldrig sett videon förut och de där var bara hemskt. Det spelar ingen roll om man filmar henne innan när hon gullar med marsvinet. För det gör henne INTE till en bra marsvinsägare. Inte när hon gör sådär. Inte alls. Det borde klassas som djurplågeri !.

nej fy. Och sen tyker jag inte att de som är i början heller ser ut som att marsvinen mår bra av. Och sådär skakar man inte av spån! Kanske bara om man inte bryr sig ett dugg om hur djuret mår under tiden man gör det.

elinenglund
0

Usch vilken hemsk video och så gör man inte… :(

Känns som vissa människor som ställer ut marsvin för det ända dom tänker på är att vinna och få bra rykte fast marsvinen inte mår ett dugg bra.. att  dom inte tänker på marsvinens bästa utan bara på sig själv..  såklart gör ju inte alla det men vissa.

Creation
4

Tio av de tolv marsvin jag ägt har varit långhåriga. Jag tycker bäst om de långhåriga(de utan lugg främst) och har varit i kontakt med många långhårsuppfödare. Jag har bara ställt i rasklass en gång(han var ca 3 månader gammal och hade ej så pass lång päls att den blev smutsig).

Men jag vet hur det brukar gå till hos uppfödarna, och det TS beskriver överensstämmer absolut inte med de erfarenheter jag har av långhårsuppfödare. Jag tycker inte att den nämnda uppfödarens beteende hör till det normala inom SMF. Är denna person någon som ställer ut framgångsrikt i rasklass på utställningarna? Med den hanteringen av djuren borde det inte gå bra på utställningarna, och då förlorar ju behållandet av pälsen sitt syfte ändå…? Det låter jättekonstigt i varje fall!

De uppfödare jag träffat skulle aldrig låta ett marsvin gå med så pass lång päls att den blir smutsig. Och verkligen inte så smutsig så fort att marsvinen måste badas vartannan dag(det låter verkligen extremt!). Främst av allt är det inte skönt för marsvinet med denna behandling, sen tar badandet massa tid och sist men inte minst förstör det pälsen. Smuts sliter på pälsen och bad gör det likaså, vilket senare leder till försämrad utställningsprestation. Och då förlorar man väl hela poängen med att bevara pälsen?

Alla långhårsuppfödare jag stött på badar inte utställningsdjuren inför annat än utställning. Och deras djurs pälsar håller sig ofta ypperligt rena, kan jag tycka. För som tidigare nämnts, rullas pälsen så fort den är i längd för det. Det kan låta hemskt för andra, att låta djuret gå runt med pälspaket, men dessa djur vänjs ju vid detta i tidig ålder, så det orsakar minimalt med obehag för dem. Ett djur som tycker att det är obehagligt att gå i rullar brukar oftast inte gå att rulla så länge.

Det med att de går med så lång lugg att de inte ser, är också jättekonstigt. Vid det laget borde pälsen rullas, eller klippas.

Något som jag dock aldrig kommer att kunna försvara med långhårsutställandet är att de ofta sitter ensamma under utställningskarriären. Det skulle jag aldrig klara av att göra själv och jag begriper det inte. 

Att tillägga kan dock vara att ett långhårs utställningkarriär normalt sträcker sig till maximalt ca 8-9 månader under djurets livstid. Många ställer bara ut djuret tills det att det är champion och det kan ske så snart som efter tre utställningar.

Sen finns det väl bättre och sämre utställare, och utställare som är oacceptabelt ovarsamma under stress. Det är skönt att klippt långhår börjar få större intresse nu, så kommer kanske fler sluta ta bevarandet av pälsen på så stort allvar.

(Ojojoj, vad långt det blev nu… jag ville bara reda ut några frågetecken)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.