Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1005 ggr
[Nooni]
0

Ihopsättning av hanar!

Har en liten femveckors bebis som jag tänkte sätta ihop med mina andra killar, ett hanpar på 2 år (båda). Tror ni det skulle funka eller är det dömt att misslyckas?

Fridaaaa
0

Kan gå men inte troligt, då hanar sällan kan gå mer än 2 st. Då måste man ha stoora yta och icke dominanta hanar.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nooni]
0

tänkte de skulle bo i bokhyllebur, den jag har är 105x80 men det räcker kanske inte ändå. får nog bli en annan kompis till Lillen.

Creation
1

Dömt till att misslyckas är det ju inte, men ganska svårt. Till en början kommer det säkert gå alldeles utmärkt, desto knepigare blir det när den yngre kommer upp i "slyngelåldern"(infaller vanligen någonstans mellan 5-8 månaders ålder ca) och ska utforska sin rang i flocken. Under denna period brukar marsvinet vara lite extra tufft och utmanande. Det handlar mycket om tur och kemin emellan djuren när man sätter ihop fler än två hanar.

Jag har också hört att det ska vara svårare när två av de tre hanarna är jämngamla, medan en är av helt annan ålder. Men vet inte hur mycket som ligger bakom det.

Det du funderar på att göra är en chansning. Du får vara beredd på att det kan bli två eller till och med tre hanpar i slutändan, ifall det går riktigt illa. 

Just nu chansar jag dock själv lite. Jag har jag en 1½ år gammal hane med två på 4 månader. De bor i en bur av måtten 160x70 för närvarande. En av de små och den äldre har hackat tänder åt varandra i någon månad nu, och de små är ju inte ens inne i slyngelåldern ännu. Jag kan föreställa mig att det kommer att bli en hel del tjafs här snart. Men jag är förberedd.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[Nooni]
2

Försökte släppa ihop dem på golvet nu, och en av de äldre hanarna , Simon, som är den lite mer dominante, jagade efter Lillen och var sen på även Albin… så jag särade på dem igen, vågar inte riskera att även Albin och Simon blir osams… suck. Blir ett marsvin till. Som tur är har jag en sötnos inspanad redan hos chokladfabriken =)

Fridaaaa
1

#4 Tror det är en bra idé att ha dem 2 och 2 Glad Så har jag med mina 4 gossar, dem går 2 och 2  ^^,

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nooni]
1

# jo det får bli så, dumt att riskera ett fungerande hanpar. Imorrn bygger jag ännu en bokhyllebur, har köket fullt av marsvin nu :)