Underlag i köksdel?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ni dom använder fleece och har en köksdel där höet serveras. Vad har ni under höet. Jag har använt tidningar förut, men det blir så äckligt och blött. Jag byter tidningar morgon och kväll, men det blir äckligt ändå.
Kan man använda spån under eller drar dom då ut spånet på fleecen. Behöver råd här.
spån är inte en bra idé att ha under fleece det är riktigt jobbigt att förska få bort sen =)
Jo jag kan förstå det. Ingen bra ide alltså. nåt annat då?
Jag har en kattlåda i ena buren och en grön plastlåda i den andra buren och har höet i. Jättelätt att göra rent och man slipper en massa hö överallt. Visst drar grisarna ut lite men inte mer än att man kan leva med det
de felsta som använder fleece har Toalätt under eller bar ett par handdukar Som man fåre ta bort och tvätta rätt ofta.
Har toalätt och en ganska hög kant på lådan, kanten är ca 30 cm så dem går över en sten för att komma i den = nästan inget hö utanför. Dessutom slipar dom klorna varje gång dom passerar stenen, toppenbra!
Med sunt förnuft kommer man långt!
Jag använder fleece så därför har jag höet i backar/lådor. Skulle inte fungera att ha allt direkt på fleecen. Under själva fleecen har jag tidningar och handukar. Byter varannan dag och tar bort bajs varje dag och det luktar ingenting. Fungerar superbra
#5 Jag har också höga kanter på hölådan. Ska testa toalätt. Hur ofta byter du toalätten då? Dom har ju en tandens att göra sina behov i hölådorna. Nu tömmer jag lådorna 2 gånger per dag och lägger in nytt hö. Man kan kanske bara ha vaxduken och torka av den varje gång man byter hö eller
#6 Jag har inte höet på fleecen utan jag har stora hölådor jag byggt och har nu idag Satt vaxduk i lådorna. Jag mockar bajs 2 gånger per dag just nu.
#7 När jag hade fleece så hade jag enbart Toalätt i hödelen. Det fungerade jättebra! Det är bara till att ta bort den blöta Toalätten när man byter hö (varannan till var tredje dag). Allt bytte jag med en till två veckors mellanrum beroende på årstid eller hur "känslan" var.
Det fungerade så bra att jag fortsatte med Toalätt i hölådan även efter jag gick över till spån igen. Höet höll sig torrare än med spånet.
#7 min låda är 40 x 35 cm, grisarna är 3 mån gamla 2 st. Oj byter du 2 ggr per dag?! Låter vansinnigt jobbigt. När jag städat lägger jag tjockt lager toalätt i botten och sen lägger jag in den mängd hö jag ser att dem gör av med fram till nästa högiva, inte mer. Det är bara onödigt eftersom dom kissar och bajsar och trampar runt i det. Sen lägger jag in nytt över det gamla och på så vis byggs mängden hö på mer och mer för varje dag med nytt uppepå och gammalt i botten. Det stimulerar dom att äta mer hö om man lägger in nytt flera gånger istället för en stor del vid få tillfällen. Jag byter lådan 2 ggr i veckan nu och hela buren 1 gång/ vecka. Det funkar bra nu men kommer troligtvis behöva byta oftare sen när dom vuxit mer.
#9 Jag lägger också bara in så mycket hö som jag vet går åt och gör det 2 gånger per dag. Då tar jag bort gammalt hö som är nerkissat och nerbajsat och lägger in nytt. Jag ska banne mig köpa toalätt nästa gån jag ska till stan och testa det. Då behöver man inte byta så ofta som jag gör. Varför det ha blivit så är ju därför att det är kiss och bajs på tidningarna jag haft tidigare och tidningarna är ju dyngsura och det är lite äckligt för marsvinen att trampa runt i kisset och det vill jag inte. Ska som sagt prova toalätt och redovisar sen om det funkar för mig. Tack för råden jag fått.
Ja varsågod. Hoppas du blir nöjd!
Hur gick det? Tyckte du att det funkade bra med Toa-lätt? Jag funderar just nu över samma sak, så vill gärna veta vad du tyckte om det. :)
Det går utmärkt att ha spån underst, sen handuk och sen fleece, blir mjukare för dem då. Sen hade jag ikealådor med spån som jag hade höet i, så att de kunde ligga där och äta. jättemysigt.

Jag använder toalätt, det är för hårt för marsvinstassar om man bara har det men eftersom vi har en del med fleece så är det perfekt då den inte fastnar på fleecen som vanligt sågspån gör. Suger upp urin jättebra och tycker det inte luktar någonting alls, kan verkligen rekomendera det 
Jo jag har haft toa-lätt i et par veckor nu och det funkar bra tycker jag. Mina köksdelar är så storaså dom ligger ofta i höet jag lagt dit. En av mina honor födde till och med i hölådan, så det kan ju inte vara så obekvämt.
Använder Toa-lätt strö
Mvh Linnea