Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 3093 ggr
elsasputte
0

Misstänker fatty-eye

Min ena hane som är upp mot året snart har fått fatty-eye på ena ögat, iaf vad det ser ut som.

Det är inget som måste behandlas? Är det något jag bör tänka på?

Nicolew
0

OT: Vad är det för något? Har alltid undrat :P

/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com

imoon
0

Fattyeye är ett tillstånd då den undre ögonkanten hänger ned. Det är inget man kan göra åt men heller inget som stör marsvinet.

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

elsasputte
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det blir som att underkanten runt ögat börjar hänga ner lite..

elsasputte
0

Vad är det som gör att de får fattyeye?

Nicolew
0

Någon som har bild?

/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com

elsasputte
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min hane som har det på ena ögat

Mari
0

Jag har hört att de kan få fatty eye om de är överviktig men det stämmer ej då jag har en hona som är väldigt smal och svår att hålla i vikt. Så jag vet inte vad det beror på? Kanske något ärftligt? (fast hennes mamma har det ej men vet ej hur hennes pappa ser ut)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

imoon
0

#7 Att övervikt är en påverkande faktor för utvecklande av fattyeye är de flesta överens om. Bara för att det inte stämmer in på några marsvin innebär det inte att det inte stämmer.

Fattyeye anses ofta vara ärtftlig. Det finns alltså flera teorier och troligtvis är det flera olika faktorer som påverkar, även om det inte alltid påverkar (ett överviktigt marsvin behöver alltså inte nödvändigtvis utveckla fattyeye).

Varför fattyeye utvecklas, tror jag, är individuellt men att somliga faktorer påverkar.

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

[Prutten]
0

Dom som får detta är dom i någon speciell ålder? Eller kan även ungar få det?

Emmsann
0

#6 Tycker nästan det där ser helt normalt ut. Fatty-eye innebär ju inte bara hängande ögonlock. En av mina har något hängande ögonlock men det beror på att hans pappa även hade det.

//Emma

Sanni
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt föredetta marsvin hade fattyeye, bifogar en bild.

#10 Men det måste ju börja från något. Fattyeye kommer inte på en natt, så en hängande ögonlock kan vara en början till större fattyeye. Själv har jag ett marsvin som har lätt för att gå upp i vikt och hans ögonlock börjar hänga och man kan se en pytteliten fettansamling vid ögat när man granskar närmare (nu är han igen i rätt vikt, och ögat normalt). Det såg likadant ut som ögat i inlägg #6, och jag tycker att det är svårt att se från bild om han verkligen har fattyeye eller inte, om det inte blir stora fettansamlingar.

Till TS. Är han överviktig? Att gå ner i vikt kan hjälpa. Hjälpte i alla fall mitt marsvin. Om inte kan det vara något ärftligt, men ingenting som stör marsvinet. Fattyeye behöver inte behandling. Jag har nog råkat för att ett annat marsvin bitit rakt i ögat och fattyeyet har blivit inflamerat och han fick också sår i hornhinnan, men det var ju bara ett olycksfall.

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

[linneasandberg]
1

Är det bara jag som tycker det är ASGULLIGT?! :D hhahahahaha ser så oskyldig ut jue :'D