Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 930 ggr
[CatsOnMars]
0

Hjälp fort!

Min 8-åriga grabbs tänder har tagit ett stort steg till det sämre.

Som jag skrivit innan har en av undertänderna ramlat av men han verkar ha slipat ner dem ändå. Detta har funkat fram tills nu men när jag kollade igår och idag så har framtänderna bildats som ett upp och nervänt V och den undre tanden är jättelång! Han kan knappt tugga, det enda som går nu är havregryn och matlusten är det inget fel på.

Hur ska jag göra?! Veterinären här är fullständigt olärd när det gäller smådjur. Kan jag bara ta en nagelfil eller liknande och fila lite? Han hatar när man pillar honom runt munnen så han kommer bli ganska stressad.

[linneasandberg]
0

Ojdå! Du skulle inte kunna åka litte längre till nån annan vetrinär då? Har för mig att det är vissa som knipsar av tänderna själva (inte hela tanden alltså) Låter detta övergå till mer erfarna…

Hoppas det löser sig!

[SweetRose]
0

putt!

Låter inte kul, hoppas det går bra!

dumlekola
1

#0 Vad konstigt att den undre singeltanden har blivit jättelång eftersom den ensam måste nöta ner de båda övre? På min tretandade är det tvärt om så att den blir för kort. Jag känner igen ditt namn från tidigare diskussioner. Om du behöver slipa ner ditt marsvins tänder skall du vara jätteförsiktig och använda en vanlig sandpapperfil för naglar. Det fungerar bäst.

Moa-16
0

Jag skulle åka till veterinären… Är ju som du säkert vet inte bra att han inte vill äta annat än havregryn, så gör något åt det så fort som möjligt!

[CatsOnMars]
1

Vi åkte till veterinären här idag iallafall, var en där som jobbade i administrationen som hade klippt på sina marsvin så hon fick coacha veterinären, haha! Men det gick superbra! Det var inte uppskattat när det gjordes men nu är han glad och kan äta relativt normalt igen, kommer ta lite tid innan det vassa på kanterna på tänderna försvinner bara. Glad

[linneasandberg]
0

#5 vad bra! haha! :D

[CatsOnMars]
0

Ja! Skrattande

Och så vart jag så stolt, han har bara bitit mig en gång när han var liten, då duttade jag till honom på nosen och sa NEJ, sen dess har han aldrig bitit någon. Och nu när han vart fasthållen av mig, en person pillar honom i munnen och den andra petar med en klippsax, inte ens då bet han till! Så stolt man kan bli över sina små bebisar <3

[SweetRose]
0

Åh, vad skönt att höra! Glad