Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1527 ggr
[JennyNorgren]
0

Gör jag fel?

Idag fick Oboy sina bebisar. Och den ena överlevde inte.  Den var väldigt stor. Den vägde 126 gram.

kan det vara därför den inte klarade sig. förra kullen jag fick nu sist var med en annan hona men då var det också en som var jättestor som inte klarade sig.

Ger jag dem fel mat? Kan jag påverka hur de växer i magen ?

De får fri tillgång till hö ( självklart) Och så får de vetekli och havrekli.

Och såklart broccoli varje dag. Ibland så ändras det och dem får vitkål tex ist =) .

Tacksam för svar ! :D

[JennyNorgren]
0

Är det ingen som vet ? :O

HannaVastervik
0

Tror inte du gör något fel alls! Är tyvärr inte bara kul att ta kullar :(

[JennyNorgren]
0

#2 Nej det vet jag, jag vet mycket väl att det kan gå snett och så =) . Men bara just att de var för stora.

Lixim
0

Tror det mer var slumpen eller så. Tycker inte 126 gram är farligt stort. Vi har ju dunder pojken här hemma som vägde 120 g när han föddes (Atlas var det). Vi har tack och lov inte fått nån dödfödd eller nån som dött efter några dagar/veckor. Men man måste vara beredd på det om man är uppfödare. Det bästa är att läsa på så mycket det bara går, sluka allt på internet och erfarenheter av andra uppfödare. Då är man beredd när det går fel. Men ibland kommer ju ungar som helt enkelt inte klarar sig.

Beklagar

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

[JennyNorgren]
0

#4 Okej =) Det känns skönt iallfall att jag inte har gjort något fel. Att bebisar dör är tragiskt men ganska vanligt om jag har fattat det rätt. =/

Linnet
0

Nej det har knapapst nåt med vikten att göra, får ofta ungar som väger 120-130 gram oftast är det då bara två i kullen.

[JennyNorgren]
0

#6 Och de överlever ? Då kan man ju undra varför mina dog. Medans de andra i kullen är på topp. Kanske är oförklarigt.

Linnet
0

Det händer ju ibland att nån unge inte överlever, eller att nån är dödfödd. Varför är ju omöjligt att veta. Men att det skulle ha med hög vikt att göra tror jag ju inte, snarare är det väl dom med låg vikt som har sämre chans att klara sig.

[JennyNorgren]
0

#8 Okej ! Tack så mycket för svaret ! Då kan jag sluta ha huvudvärk över det =)

chickwheels
0

kan ju va att de stora är så stora att de har svårt att komma ut. Hur stora var föräldrarna ? Vikt och ålder ?

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

[JennyNorgren]
0

Den ena honan väger utan dräktighet 1100 gram. Så hon är stor. Hon är tre år imorgon.

Och Oboy är 2 år och vägde 900 gram innan dräktighet.

[Alexis78]
4

#11# Vad är syftet med kullarna? Speciellt den första honan är både tung och börjar bli till åren, hur många kullar har hon fått tidigare och hur många till kommer du ta på henne?

[JennyNorgren]
0

#12 Den första honan fick sin kull för ett par månader sedan och det är den enda kullen jag har tagit på henne. Anledning till den kullen är att jag vill ha en avkomma efte rhenne som jag ska ha kvar. Anledning till att jag vill ha en avkomma är för att hon har ett underbart psyke.  Vilket jag fick =) En liten tjej. Och jag ska inte para henne något mer. Och kände att om jag skulle göra det så fick det bli då. Eftersom hon som sagt börjar bli till åren.

Något mer ? =)

[Alexis78]
0

Men hur många har hon fått totalt? Eller är det hennes första kull?

Linnet
3

#12 Blir så himla less på detta eviga tjatande om syftet med kullarna. Det är väl upp till var och en vad man har för syfte om man har nåt, men varför ska man bli förhörd här så fort man har en kull.

#11 Hur mycket vägde dom andra ungarna??

[JennyNorgren]
1

#14 När jag köpte henne så hade hon fått två kullar innan. Och de var ett år sedan. Tror du seriöst att jag skulle ta första kullen med en hona på nästan tre år ?

#15 Låt henne hållas. =) Mig rör det inte i ryggen .

Dom andra vägde i oboys kull 78 och 69 gram.

Och i Vegas kull så var det bara en till och den vägde 96.

[Alexis78]
1

#16# Med tanke på att det inte var så länge sedan du startade en tråd där du undrade hur gammal marsvinet kunde vara som mest vid sin första kull så är väl inte det så osannolikt.

Både ålder och honans vikt spelar stor roll för hur stor risk det är att ta en kull på henne. Det är ren fakta.

[JennyNorgren]
3

Men snälla du !. Hon fick sin kull för två månader sen. Och så var hon dräktig i tre måbnader. Så det var FEM månader sedan jag parade henne om du inte kan räkna. Och det var betydligt närmare jag lade ut den tråden !.

Och Så står det i den tråden att jag inte vill para något marsvin. Utan jag är bara nyfiken på vad alla tycker och har för åsikter. Vilket jag fick många bra svar på. Jag har INGEN hona som jag ska para. vilket jag också skrev i den tråden =) . Läs den igen =)

Jag vet att ålder och vikt spelar roll. Det behöver du inte påpeka =)

[Alexis78]
1

#18# Eftersom du startade tråden och frågade hur gammal en hona kunde vara som äldst vid sin första kull så visste du ju inte det innan du startade tråden och därför var det heller inte osannolikt att det kunde vara hennes första kull.

[JennyNorgren]
2

Jag visste att det var ett år. Inte äldre än ett år. Vilket nästan alla marsvinsägare vet. Men sen var det en mass anadra är inne på mif som påstod att det var bluff. Därav frågan.

Det stod också i inlägget

""Vissa säger att det måste ske innan ett år och andra säger att det har gått bra efter två år.

Jag har inga planer på att para någon hona nu. Och inte någon som är över året heller. Jag bara funderar. Om man tex köper en fin hona och så är hon ett år och sex månader. Vågar man verkligen ta risken då?""

chickwheels
5

Jag kan inte hjälpa att få känslan av att folk sitter o fiskar efter tillfälle att få korrigera o visa sina kunnskaper och åsikter. Håll er till trådens syfte istället snälla, så slipper vi andra få obehag när vi går in och läser i trådar.

Uppenbarligen startade Jenny en annan tråd om ålder, där har hon fått svar på det. Så varför diskutera det här inne ?

Hon har även varit i en annan diskussion om varför man avlar och vad man vill ha ut av det osv…

Jag tror knappast jag är ensam om att VETA att flera av oss här inne på MIF sett olika trådar om avel, burar m.m och ser att flera sen går in och spelar dumma i andra trådar och "låssas" så att de inte vet om att ämnet redan diskuterats med samma individer. Bara för att få gnugga lite liiiiite till.

…otroligt irriterande och om inte annat en regäl bitchslap i ansiktet på folk… tror ni vi är så dumma så vi inte vet/minns eller kan ta reda på att ni suttit i precis likadana trådar innan och skriver exakt samma "förvånade" inlägg med samma "i all välmening" undrande frågor om exakt samma sak som ni gjorde för säg 2 månader sedan ?

chickwheels
0

En sak som du kan tänka på är att för mycket broccoli kan ge för mycket kalk. Tror de skulle kunna ge gasbesvär för marsvinen med. Ger vääääldigt sällan just broccolli.. men inte av de skälet :)

chickwheels
0

jajustdet… bara tillägger ifall du inte visste :P dräktiga marsvin, ungar och äldre/sjuka ska ha mer c-vitamin än "vanliga" marsvin.

dräcktiga ska ha ca tredubbla dosen varje dag.

[JennyNorgren]
3

#21 Ja visst är det så. De frågar inte frågorna i välmening utan för att få säga att de minsann kan så mycket och att en annan gör fel. sjukt irriternade. =)

#22 Ja jag har hört att det kan ge dem gaser men jag har inte märkt något. Men kan man blanda broccoli och vitkål eller ska man köra in dem på bara vitkål och grönkål? .=)

#23 Ja det visste jag =)  Att dem ska ha tredubbla =) Vill ge dig tummen upp för att jag uppfattar det du skriver som välmening ! Känns bra.

deverry
0

Du kan inte påverka hur de växer i magen, ger du för mycket mat får du en för tjock marsvinsmamma bara. Däremot kan man tänka på att även om energibehovet ökar den sista tiden före förlossningen, är det aldrig bra att vara överviktig, det ökar riskerna för såväl ungarna som mamman.

imoon
1

**Kom ihåg att hålla en god ton mot varandra.
**

**En kommentar har blivit anmäld och automatiskt borttagen (men återpublicerad). Vad anser ni (som anmält kommentaren) bryter mot sajtreglerna i kommentaren? Ni får gärna svara i tråden eller i ett PM till mig eller annan moderator om ni hellre vill det.
**

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

Binajis
2

#25 Fast det borde ju innebära att man kan svälta en marsvinshona men ändå få stora ungar..? Vilket inte jag tror på. Har du källa på det du säger? :)

Inte illa menat, jag är bara nyfiken då jag är övertygad om att man kan "övergöda" såväl mor som barn.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

chickwheels
1

#25 klart man kan påverka hur ungarna växer i magen. Ger man dåligt foder kan fostrerna bli missbildade, sjukliga osv. Ger man bra foder blir det förhoppningsvis tvärt om, sen hänger det på yttre påverkan som besprutningar, osv plus genetiken - ärftliga defekter och liknande.

Dräktiga tikar ska tex ha mer folsyra i fodret för att valparna ska utvecklas bättre. Samma gäller människor. Så detsamma borde gälla marsvin.

[JennyNorgren]
0

#28 Vad är folsyra och vad finns det i ?. Vore toppen att veta :D

Binajis
0

#28 Fast jag tror det ska vara väldigt dåligt foder för att ungarna ska bli missbildade :O

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

chickwheels
1

En för tjock marsvinsmamma kan få problem med "förlosningen".. Ett marsvin, djur, människa bör va i bra kondition med både lagom mängd fett på kroppen och även musklatur som orkar med at både bära upp och sen föda ungen/ungarna.

Har man ett svagt marsvin utan lämplig musklatur så blir det mer allra största säkerhet förslitning å kroppen att bära en tung mage.

Det tar på kroppen att vara fet, och det tar på kroppen at vara med barn. Fet, tung trött = rör sig mindre = mindre musklatur = förlossningssvårigheter.. Det är iaf min slutsats.

Därför har framförallt mina dräktiga honor bott i stor bur (bokhylla liggandes) och fått röra på sig under dräktighet så jag vet att de har iaf de kroppsliga förutsättningarna för att föda fram sina ungar.

chickwheels
0

väldigt dåligt foder eller ej så är det iaf så det fungerar :) Tänk dig kass skithö från plastpåse, gammal säck med pellets för kanin. Inga grönsaker. Inte helt ovanligt tyvärr..

Tänk dig då skillnaden, färskt fint hö från bonde, grnt och doftande och välanpassat till marsvin. Bra pellets anpassad för marsvin och gränsaker serverat varenda dag.

Tror absolut att detta snabbt skulle få fram en grund för friskare, längre lebvande och gladare piggare med sprudlande marsvin med färre sjukdomar osv..

Folsyra vet ja inte var man får ifrån just bara folsyra. men massa foder (ätbara saker alltså)  inehåller ju folsyra så man får helt enkelt kolla efter kanske nån grönsak eller marsvinspellets/hästfoder lämpligt för marsvin som innehåller lite mer folsyra kanske ?

Binajis
0

#32 Det är klart att det är skillnad på foder och kasst hö och inga grönsaker lär resultera i små och svaga ungar. Men jag menade just ordet "missbildade", vilket i alla fall jag tolkar som avsaknad av ben eller tre öron… =)

[SMF193 Sagan]
1

#29 Folsyra är en B-vitamin och broccoli är en av de bästa källorna. Annars hittar man det i gröna bladgrönsaker och kålGlad

[JennyNorgren]
1

#34 Okej ! Då vet jag det också :D Har lärt mig mycket i denna tråd =) . Delar av den iallfall =) Tack så mycket :D

chickwheels
0

tänk bara på att endel grejer som är bra för marsvinen på en punkyt kan va dåliga på en annan.. :) bra cvitamin men för mycket kalcium.. osv..