"Pälsig" tvättmaskin!
Alla ni som har fleece som underlag!
Hur ofta byter ni?
Själv byter jag minst en gång om dagen, även om de har hö-lådor att kissa och bjasa i (som de sköter väldigt bra, 90% av fallen).
Tvättar alltid med förtvätt, för det mesta i 40grader, emellanåt 60, om det är smutsigt.
Sista frågan är om alla har samma problem som mig, en tvättmaskin full med päls efteråt? Väntar bara på att övriga hyresgäster ska klaga över att deras kläder blir håriga men peppar, peppar, fortfarande ingen som klagat här heller!
Finns det något mirakeltvättmedel, en smart metod att göra rent eller är detta ett samveteskval om man ska ha fleece? Har haft det i ca ett halvår och det är sååååå skönt att slippa sågspån överallt, eftersom att spån har en förmåga att sprida ut sig överallt och inte bara i buren! Hihi!
Va?! En gång om dagen? Jag byter 1 gång/ vecka. Har som du hölåda med toalätt. Räcker gott tycker jag.
Med sunt förnuft kommer man långt!
Jag fick byta som du varje dag förut, och gjorde jag inte det stank det som in i bomben efter 2 dagar och jag förstod inte varför. Sedan i samband med sellnic slängde jag buren och all inredning och de fick hoppa i ny bur, nu luktar det ingenting. Jag sopar 2-3 gånger om dagen och efter 5-7 dagar byter jag allt trots att det inte luktar något.
Så för min del var det buren eller inredningen som luktade, och inte fleecen vilket jag är tacksam för nu eftersom jag trodde jag skulle bli tvungen att gå tillbaka till spån som jag inte gillar.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
#1 De har två lådor :) Tycker det är äckligt att de ska behöva gå i sitt eget kiss, fleecen blir ju blöt de få gånger de kissar och så. Och ska man ändå skaka bort bajs kan man lika väl byta. Skulle aldrig kunna tvätta en fleece i tvättmaskinen efter en hel vecka… Jag har dåligt samvete som det är xD Tvättar ofta för att slippa få sådär äckliga filtar :)
#2 Utöver deras hölådor har de bara inreding jag sytt som också byts i princips varje dag, tunnlar, sovsäckar, kuber, bäddar osc :)
Har aldrig problem med doft, bara de gånger de ätit t.ex selleri, då luktar deras kiss! :O
#3 Men har du ingen handduk eller liknande åtsugande material under? Fleecen ska inte bli blöt av kiss då fleece inte suger åt sig utan låter kisset rinna ner till materialet under och lämnas torrt.
Jag byter filt varannan dag, och inte nog med att tvättmaskinen är full med päls.. Man får stå och plocka bort marsvinshår från underkläder haha.
Men nu idag har jag bytt till spån igen, ska se hur det går. Om allting går som det ska så blir det att behålla spånet.
Tycker att fleecefilten är lite.. jobbig. Visst det går ju fort att byta men det är väl mest det med en tvättmaskin full av päls, och sedan så finns det dagar då marsvinen luktar illa för att de ligger där de kissar :(
Sedan har det hänt att marsvinen puttar undan filten och smakar på tidningspappret, vilket inte känns jättebra att de gör..
/Jennifer
♥ http://jennuts.blogspot.se ♥
Kan ni inte använda tvättpåse om filtarna blir så håriga?
Jag har faktiskt aldrig varit med om att filtarna blir speciellt håriga, men jag kanske har ovanligt ofällande marsvin. :D
Jag har lite samma problem, fast med hundhår. Spelar ingen roll hur mycket jag skakar kläder, filtar osv, kommer ändå massa hår i maskinen.
Inte lätt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har fleece och byter var tredje dag, blir en tvättmaskin i veckan. Innan jag tvättar filtarna skakar jag dom och borstar sedan med en speciell borste. Ser ut som en ryktborste man har till hästar men har strån av gummi typ som en frisörkvast. Superbra och tar bort i stort sett allt hår. Rekomenderar det varmt! :D
Ha ha haa… det får mig att tänka på ett "bråk" i min tvättstuga för några år sedan. Det dök upp en massa arga lappar om att någon tvättade hundfiltar så det kom vita hårstrån i maskinerna. Jag har ingen hund så jag kände mig inte träffad undrade bara nyfiket var den var jag hade ju inte sett någon vit hund. Det tog lång tid och många lappar innan det plötsligt slog mig att det var jag! Det var inte hundhår utan hästhår som skräpat ned i maskinerna. Jag hade tvättat både ridkläder och hästtäcken. Hon var fin hon min älskade skimmel…
Det är mycket pga. detta som jag valt att inte använda fleece utan vanligt hederligt spån i mina marsvinsburar. Jag har så många marsvin så det är bäst att inte ge grannarna någon anledning att klaga. :-)
#9 Haha ja hästhår är med jobbigt att få bort!
Ja vet. Fråga min pappa med närjag red på ridskola när han klappade ena skimlen på ridskolan som han gillade under fällperiod med en ny svart fleecejacka
Kan säga att den var inte svart längre haha
Något man skall tänka på när man använder fleece som underlag är att inte använda sköljmedel. Om man använder sköljmedel så släpper inte fleecen igenom kisset utan lägger sig uppepå.
När man köper en ny fleece så bör man helst tvätta och torka den 4-5 gånger innan första användningen för att få bästa genomsläpp av kisset. 
Jag har inte märkt att det är päls i maskinen (däremot hö!), men filtarna och handdukarna jag har under är fulla med päls så det går inte att (även om man skulle vilja) använda dem till människor efter tvätt. Jag tror att det beror på hur rent man tror att marsvinen vill ha det, hur ofta man gör rent. Jag tillhör inte pedanterna, hehe, så jag städar varannan-var tredje dag. däremellan kan jag ibland vända på fleecen så att bajset ramlar ner under, eller sopa in bajset i hörnorna.har en stor hölåda som jag fyller på 2-3 ggr per dag, men jag byter inte ut det förrän den blir full, ungefär samtidigt som jag städar buren.
Jag tvättar i 60 grader, men jag tvättar aldrig tillsammans med kläder el. dyl. Hat märkt att fleecen gnisslar när man tvättar den varmt, haha.
#11 Jag tvättar alltid med sköljdmedel med mina fleecefiltar, aldrig haft problem. Ingen förändring på dem.
#11 Jag har aldrig förtvättat mina fleecefiltar jag använt till burarna och de har alltid släppt igenom kisset på en gång. Använder också alltid sköljmedel och även där släpps kisset igenom utan problem.
Jag köper dock tjocka fleecefiltar som känns att de har bra kvalite och undviker de stela plastiga filtarna som finns på en del ställen ofta väldigt billigt. Kanske är det skillnad.
#4 Jodå, ibland har jag lager på lager med fleece eller så har jag handduk under fleece lagret. Byter varje dag ändå. Som #5 sa, marsvinen luktar illa om de sover på ett ställe de kissat tidigare under dagen. Mitt ena marsvin har ett stort vitt område, tråkigt när det blir gulfärgat dessutom!
#8 Kan du precisera borsten lite mer? :D Är själv hästmänniska, är det en rotborste du menar? Detta ska provas!!
#9 Haha.. Ja, jag väntar frtfarande på att det ska komma upp arge lappar om päls andra får på kläderna…. Men bor i studentlägenheter och de är som tur inte lika känsliga!! ;) brukar tvätta i den maskinen som är jätteskabbig och som knappt någon annan använder eftersom alla de andra tvättmaskinerna är nya ;)
#12 Jag tror att marsvin är renliga djur. Ialf de jag har haft, eller så är det jag som påverkat dem ;) Får de välja mellan en kissad filt och en nytvättad väljer de alltid nytvättad :)
Tror mitt ena marsvin fäller outhärdligt mycket. Går knappt att ha honom i knäet utan en filt. Så misstänker att det är han som är skyldig till alla mina problem… Kanske skulle ta fram rakmaskinen ;)
#15 Det är ingen hästborste jag menar, ser bara ut som det:) men jag ska försöka hitta en bild på den så kan du se bättre:)
#15 ja, jag trodde också att de var renliga av sig, tills jag märkte att när de är på golvet och springer, så sitter de och springer i kisspölarna hela tiden :-/ Så nu när de är ute brer jag alltid ut filtar, särskillt i hörnen.
tycker inte det hinner bli så kissigt på ett par dagar, men det kanske är för att de kissar i höt?
#15 Borsten jag försökte beskriva är som en gummikarda (sök på google) fast den har längre, smalare (därför mycket mjukare), tätare och mindre vassa strån. Kan tyvärr inte hitta en bättre bild… ;)

Bor man i flerfamiljshus och har gemensam tvättmaskin så ska man använda grovtvättmskin till djurfiltar, hästtäcken etc. Går inte att få rent mskinerna ordentligt efter man kört sånt i den. Har man ingen grovtvätt så får man nog sluta avända filtar, lakan etc eller så köpa e egen tvättmaskin å köra det i.
#19 det håller jag fullständigt med om. Jag skulle bli väldigt upprörd om det kom djurhår på mina kläder om jag inte hade djur själv. Hästtäcken krävs väl en speciell maskin till dessutom, de är ju så stora och tunga.