Lyan, Myosotis m. fl.
Nu har jag rätt till färgerna och teckningarna på ungarna i min blogg: http://rosamarsvin.blogg.se
Tack för hjälpen! Kkommentera gärna om det fortfarande är någor som tycks vara fel.
Ja nu ser det rätt ut
.
Ungarna är jättefina och jag känner imig ju lite delaktig eftersom jag fött upp pappa Chokladfabrikens Nimbus 2000.
Jag tror du och C har pratat om det men jag vill ändå påpeka att det finns en liten fara i att blanda magpie och roan/dalmatiner. De kan vara rätt lika så det finns risk att man misstar sig. Om man råkar "tillverka" marsvin som både är magpie och roan/dalmatin kan det vara svårt att se det. Då finns risk att man sätter ihop dem tokigt och får lethal white.

Jo, vi har pratat om det. Jag tänker att det är ju inget problem så länge man antar att alla ungar med vitt i är roan och dalmation och inte som magpie. Nu har jag försökt tänka vad som skulle kunna hända i värsta fall. Min brindleunge borde ju ha koden:
aa BB Ccr epep PP whwh
För hon måste ju ha fått ett cr från magpie, som då ligger latent (?)
Säg att hon får ungar med en hane som har samma genetiska uppsättning (latent magpie) men som också är roan, alltså:
aa BB Ccr epep PP whmiwh
Då kan vissa av ungarna bli:
aa BB crcr epep PP whmiwh, dvs både magpie och roan. Jag skulle i så fall kalla dem roan, vilket på sätt och vis löser problemet, eftersom de bli kallade för vad de är.
Andra ungar kan bli rena magpie. Hur ska jag se skillnad på dem och de ovan? Antagligen kan jag det inte, så jag kallar dem för roan också, för säkerhetsskull. Då får jag problem i nästa generation när de jag tror är roan inte får roanade ungar, när det är det jag vill ha.
Ja jag tror dina uträkningar stämmer det ser bekant ut men jag har inte dubbelkollat nu (är hopplös på att minnas genkoder ;-)).
Jag är också säker på att du har koll på situationen men det är svårt att hålla koll på alla avsålda djur och deras avkommor i framtiden. I egenskap av magpieuppfödare skulle jag bli väldigt ledsen om det börjar smyga sig in roan i magpielinjerna.
Men skit, hela mitt inlägg försvann >< Får skriva om!
Just hur generna för roan och dalmation ser ut vet jag inte men förutom det tycker att färgerna på ungarna stämmer. Du skulle inte vilja skicka en länk till den sidan där du hade läst om genetiken för roan och dalmation?
Däremot genkoderna ser knasiga ut, speciellt som du skriver x och y, det är bättre att skriva - när man inte vet, det ser mindre rörigt ut.
Jag tar inte med koderna för roan och dalmation.
Din kod på Nimbus: aa BB crcr epep PP SS. Vad jag har förstått har han gett choklad alltså är han Bb, eftersom han har gett self cream är han epe och inte epep, PP kan man i princip aldrig veta om inte ena förälderna är pe eller om marsvinet gett pe, därför brukar man skriva P-,angående S-locus så citerar jag Creation som är väldigt duktig på genetik:
"Ss kan alltså fungera precis som SS och ss. Det råder ofullständig dominans mellan anlagen. Därför brukar jag skriva S- när marsvinet saknar vitt och s- när marsvinet har vitteckning.
En linje full med vittecknade marsvin kanske man kan anta är ss och en linje full med selfar kan man ju anta är SS, men annars är det svårt."
Jag skulle därför skriva Nimbus som: aa Bb crcr epe P- S-
Din kod på Rubin: aa bb Ccx ee PP Whwh, där cx är ck eller cd. Vad är ck? Du skrev i den andra tråden att hennes mamma var saffron, alltså vet vi att Rubin är Ccd och Pp, jag tycker inte hon ser ut att vara chokladbaserad, hennes sotning är för mörk för det så jag tror att hon är Bb, alltså svartbaserad. Att det inte kom några chokladungar förstärker den tron men bekräftar inte. Eftersom hon är golden vet vi inte vad hon bär på A-locus mer än att hon kan inte vara AA.
Jag skulle skrivit: a- Bb Ccd ee Pp S-
Du skrev: Koden för en buff är aa(eller A) bb cxcx ee PP. Ovan skrev du att cx var antingen ck eller cd, en buff är alltid cdcd. Sedan kan de vara antingen AA, Aa eller aa, BB, Bb eller bb, PP eller Pp
Du skrev: Koden för en cream är aa(eller A) bb cycy ee PP, där cy är entingen cr eller ch. För att detta skulle stämma skulle det stått cdcy, det är lättare att skriva cd-. Cream kan vara AA, Aa eller aa, BB, Bb eller bb, PP eller Pp, cdcr eller cdch. Eftersom dina ungar har magpiepappa och goldenmamma med Ccd vet vi att dina creamungar är cdcr
Tror inte jag har glömt något :-P
I övrigt håller jag med godisgrisen om att inte blanda roan/dalmation och magpie men det vet du ju redan nu :-)
Dina övriga ungar skulle jag skriva som: aa B- Ccr epe P- S-. aa vet vi eftersom de inte är agouti, C från mamma och cr från pappa, ep från pappa och e från mamma. En unge efter en golden kan aldrig vara epep eftersom golden alltid är ee

Tack Lyan för en lång uträkning av vad ungarna har för koder! Jag har inte tittat så noga på a eller e, eftersom jag bara var ute efter att förklara hur magpie och roan ärvdes. Jag ska titta närmare på de andra koderna nu.
Nick Warrens undersökning hittar du här:
http://home.swipnet.se/marsvin/genetik.htm
Jag har funderat en hel del på det ni skrivit och jag kommer fram till att hela problematiken egentligen kokas ner till om det är försvarbart att föda upp roan/dalmationmarsvin överhuvudtaget. Jag tänker så här:
Det var inte ett infall att låna Nimbus för att få fram brindle, utan jag hade faktiskt tänkt länge på det. Därför tycker jag inte heller att det är ett "misstag". Det finns ju ingen uppfödare av brindle i Sverige, så jag har utan framgång letat utan att hitta någon avelshona i två år. Ett tag i somras funderade jag på att köpa en unge på Blocket som såg ut att vara brindle, men avstod eftersom jag då skulle ha ännu mindre koll på vad hon hade för anlag. Hon skulle ju faktiskt till exempel kunna vara magpiebärare, utan att man vet om det. Jag har också varit inne på att låna en T&W-hane, men i en sådan korsning får man ju ungar som man redan i första generationen inte vet med säkerhet vad de är. I den kullen som nu har fötts vet vi ju med säkerhet att ungarna med vitt i är dalmation. Så länge man korsar dessa, med marsvin som inte är roan eller dalmation (vilket man måste), om man dessutom undviker magpie, så vet man ju att alla vittecknade ungar som föds är roan/dalmation. För att roangenenen ska ta sig in i magpiestammen måste någon medvetet välja att kalla ett vittecknat marsvin efter en roan/dalmation för magpie. Och varför skulle man göra det, det är ju urdumt? Fast å andra sidan kan man ju aldrig veta vad folk gör när man har sålt sina marsvin och sedan avlat på dem vidare. Det är här det oansvariga med roanavel kommer in. Jag kan ju aldrig veta om någon får för sig att kalla en roanättling för magpie eller golden/white, T&W eller något annat felaktigt. Man måste ju kunna räkna med att folk vet vad det gör, annars borde man nog inte föda upp roan alls. Det handlar ju inte bara om det här projketet när jag försöker avla fram brindle roan, utan även när man till exempel föder upp vanliga golden roan.
#7 Jag vill inte förstöra din glädje över ditt projektför jag gillar det faktiskt och jag tror precis som du att det kan bli väldigt fina marsvin av det.
Jag är också säker på att du vet vad du gör och jag förstår att du väljer magpie eftersom det kan vara knepigt att hitta brindle i Sverige just nu så magpie är det närmaste du kan komma. Jag är bara lite orolig för att dessa roan-mages ska hamna i magpieaveln även om risken är liten. Jag vet att de i England hade problem med lethal white i magpiekullar som visade sig vara dubbla roananlag (vet inte mycket om detta och det kan möjligen vara en skröna men ändå).
Du är ju väl medveten om riskerna med roanavel och det är bra då är det ju mindre risk för olyckor.
Hoppas du inte uppfattade mig som grinig :-).
#7 Så lite så, tycker bara det är kul! Mina är ju liksom redan klara, inte kul att räkna då ju :-P
Tack! Ska in och läsa lite där. Såg att där fanns genkoderna på hårlagen också, de har har letat efter!
Som vanligt talar godisgrisen klokt och jag håller med!
Jag kan ju säga att jag ser hellre ett sådant här välplanerat projekt (även om jag egentligen är emot att medvetet blanda färger och hårlag som kan bli knas i slutändan) än alla okunniga som föder upp roan/dalm utan att ha en aning om vad de håller på med! Blir lika förvånad/chockad varje gång jag ser och hör om marsvinsvana (som ställt ut, avlat, haft marsvin många år mm) som inte har en aning om vad roan/dalm är mer än att det är snyggt.
Problemet som jag ser det är att det inte kommer gå att veta vad ungarna blir, du kan alltså inte sälja dem varken som magpie eller roan/dalm eftersom de kan vara både och eller bara ena. Om de har rött (cream/buff/golden) så kan du dock veta att det är roan och inte magpie eftersom magpie inte kan ha rött. Jag hade nog sålt alla tvåfärgade ungar utan rött med avelsförbud, det går inte att veta vad de är för färg och eftersom du ändå vill ha brindle, alltså med rött, finns det ju ingen anledning att använda ungar med vitt. Är du med på hur jag tänker? Blev mycket svammel känner jag :-P
#9 Jag hängde med i alla fall och håller med. 
#7 Jag tror inte att den där källan är fullt pålitlig. Det är en översättning av en engelsk text från 1999. Översättningen förkortar/förenklar mycket och 1999 visste man inte samma saker som man vet idag + många färger/teckningar hade inte fastställda svenska eller engelska namn då, vilket förvirrar. Därför finns det en del konstigheter på den länkade sidan.
Denna uppdaterade version av originaltexten(på engelska), känns som något mer trovärdig, även om man förstås också får ta den med en nypa salt: Cavy Genetics: An Exploration Där står det bl.a. uttryckt att det gällande hårlag är en grov förenkling, och det gällande dalmatiner/roan är omtvistat.
Vet inte om detta förändrar något i er uppfattning, men jag tänkte bara att det kan vara bra att tänka på.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

#11 Tack för länken Creation! Mycket intressant! Vad det gäller roan/dalmation ändrar det visserligen inte så mycket på hur man bör avla på den. Grundinställningen att man inte bör avla roan-roan gäller ju fortfarande. JAg ska läsa hela texten lite noggrannare när jag hinner.
Fast det är ju intressant att det skulle kunna vara en mindre allvarlig gen. Det kunde ju förklara varför strävhårsuppfödare, som jag misstänker inte är lika noga med färger/teckningar, inte får lethal whites. JAg har tänkt på att det är lite konstigt med tanke på att det bland dem nog är vanligare att man blandar roan med exempelvis T&W.
#12 Jodå strävhårsuppfödarna får också lethal wihtes, vet flera exempel. Jag tror inte det är någon skillnad på hårlag tyvärr.

#8 Jag tycker inte alls att du är grinig! Och jag kan förstå din oro för att roan kommer in i magpiestammen. Men om det föddes lethal whites av magpies måste det ju betyda att båda magpieföräldrarna VAR roan eller dalmation. Man kan ju inte ha roan dolt/latent. De måste alltså varit roan och magpie. Antagligen kan de inte ha varit särskilt snygga magpies. Gissningsvis måste roaningen ha varit väldigt blekt, så att de var nästan vita. Man avlar ju även på vita (sotade) magpies, en sån skulle ju kunna vara roan och magpie utan att det syns. Lyan, kan du förklara genetiken för de vita magpies? Jag antar att man som magpieuppfödare måste var extra nog med att välja föräldrar som man vet inte är roan. En fördel med att roan är dominant är att det inte kan ligga dolt i generationer som satin, utan en roan-magpie måste komma av en stam som består av roanade (magpies) i alla led. Det måste vara enklare att upptäcka.
#9 Fast i den här kullen vet jag ju att de vittecknade ungarna är dalmation, de kan ju inte vara magpie. Ungen som jag har tänkt behålla och avla vidare på är brindle, så hon har ju inget roananlag att bära vidare. Henne kommer jag att para med en hane som är roan. Jag kan inte tänka mig att han har någon dold magpiegen, men 100% säker på dolda anlag kan man ju aldrig vara. Om han mot förmodan skulle ha ett magpieanlag, då skulle det kunna födas svart/vita ungar som kan vara magpie, roan eller båda. Eftersom den här hanen är brindle roan, är det inte ens särskilt troligt. Men jag kommer då att regga dessa ungar som black roan för säkerhetsskull, så att man vet att man inte kan para dem med roan. Jag kan inte tänka mig att någon vill köpa ett sådant marsvin, eller en annan black roan, för att föda upp magpie. Inte heller är det ju intressant att använda en sådan unge för black roan avel eftersom man inte vet om de faktiskt är black roan. Med andra ord blir svart/vita ungar från en sådan kull sålda enbart till kel.
Tyvärr fungerar det inte alltid med avelsförbud, även om man försöker vara tydlig. Jag sålde en hanne för ett tag sedan som jag vet är satinbärare till kel, men nu har jag hört ryktas om att han har fått ungar i alla fall :( . Det skulle vara bra om man som uppfödare kunde få registrera ungar med avelsförbud i SMF, så att det syntes tydligt i registreringsbeviset. Sen skulle det vara förbjudet att regga ungar till marsvin med avelsförbud. Man kan ju visserligen inte komma åt de som inte registrerar sina ungar alls, man jag tror att det skulle hjälpa lite grann. Man vill väl i regel inte köpa ett marsvin utan registreringsbevis för att avla på?

#13 Det visste jag inte, men jag misstänkte att det måste vara så. Vet du hur de utvecklats? Jag gissar att det måste ha fötts mest dödfödda? Finns det lethal whites som överlevt en längre tid? Som de här:
"A lot of the homozygous representatives of this gene die young too, though some do live and are not infertile (contrary to popular belief). They are white and with very small (micropthalmic) eyes."
Det är lika noga med roan/dalm på alla raser och jag vet strävhårsuppfödare som valt att inte avla på marsvin som de misstänkt varit dolda roans. Roan är ju extremt vanligt på teddy och abessinier så jag tror att det är nog mer kunskap där än på tex långhår där roan fortfarande är ganska nytt och den långa pälsen kan dölja meleringen, långhår brukar av någon anledning ofta vara rejält undertecknade vilket också försvårar. Skinny är en annan ras som kan vara vanskligt, här finns bra bilder som visar hur svårt det kan vara.
Långt ifrån alla lethal whites föds döda, de flesta självdör pga sina missbildningar men det är betydligt mer humant att avliva dem direkt efter födseln.
Problemet med anlagen som ger magpie är att det kan ligga dolt, tex en golden som har Ccr så ser man bara att marsvinet är golden, det behöver inte finnas magpie i stammen för att det ska komma. cr som ger magpie ger även cream, silver (alla vittecknade agouti/argente), dew och pew.
Alla dina ungar i denna kullen bär på magpie, de som är golden är Ccr och de som är cream är crcd, det är de enda genkoderna som är möjliga efter de föräldrarna.
Dew magpie är en magpie som har ee, alltså i grunden röd men eftersom magpie går ut på att allt rött bleks till vitt blir en röd magpie helvit.
En sak som jag tycker är en stor fördel är att eftersom du redan har roan inblandat är risken för att det föds en roan som misstas för att vara magpie mindre än att det föds en magpie som misstas för att vara roan. I det andra fallet är ju det värsta som händer att det inte kommer några roans där man trodde att det skulle komma roan medans det i första fallet kan bli lethal white eftersom man inte vet att marsvinet är roan.
Är det bara brindle du vill ha eller är det brindle roan? Är det bara brindle hade jag nog hellre parat bebishonan med en magpie eller harlekin (stavas det harlekin eller harlequin?). Risken är ju att du får både magpie och harlekin iställer för brindle men du slipper risken för att det föds magpie roans. Det kommer bli svårt att renavla och de första generationerna kommer du få både brindle, magpie, cream harlekin, buff harlekin, zobel magpie och self i golden, buff, cream och dew. Parar du med "fel" harlekin kommer även risken för himi och pew om några generationer. Problemet att renavla kommer komma även om du väljer roanhanen som planerat men då kommer ju problemet med roan vilket du slipper om du använder magpie eller harlekin.
Jag har en zobel magpie född efter två black/golden, farfar var roan och snacka om att jag kliade mig i skallen innan jag fattade varför Lilly var "roan" utan att någon av hennes föräldrar var det :-P
Svarar på frågan om zobel i denna tråden :-) Anledningen till att zobel kan bli magpies trots att de har crch iställer för crcr är att även zobel bleker rött till vitt, effekten blir alltså den samma trots att det är olika genkoder. Zobel magpies kan aldrig renavlas som vanliga magpies och de ser heller inte likadana ut som vanliga magpies pga att zobel bleker även de andra färgerna och inte bara det röda som crcr gör
#14 Ja de engelska djuren måste ju ha varit roan och magpie eller vita magpies med dold roan. Hur de såg ut vet jag inte.
Ja det är knepigt när man inte kan hålla koll på alla djur. Det är svårt att förutse vilka av ens avsålda djur som kommer att användas i avel. Alla stannar kanske inte hos ursprunglige köparen osv. Det är klart jag är orolig att det kommer in roan i magpieaveln fast jag är även medveten om att risken är hyfsat liten med tanke på att roan/dalm är dominant och därmed inte kan pluppa upp efter generationer.
Åh Lyan tack! Vi behöver dig på denna sajt!