Om din fråga är huruvida zobel är svart så är det inkorrekt. Zobel är en färg, svart är en annan. Svart benämns i sammanhanget som black.
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
Nej det tror jag inte. Sobel är en mer mörkgrå eller kanske "svagare" svart färg. Kolla i mitt fotoalbum får du se Panda. Hon är Sobel i bakdelen.
Med sunt förnuft kommer man långt!
Zobel är en egen färg har svart grund, på samma sätt som lilac och grey har svart grund. För att svart ska bli zobel krävs det att grisen har genkoden crch, även andra färger kan vara zobel men då skriver man grundfärgen framför tex chocolate zobel, lilac zobel, beige zobel osv. Zobel har rubinögon och går endast med vitt så ser man någon som skriver att marsvinet är tex zobel/white/cream så är inte marsvinet zobel utan blaskig svart. De föds också ljusa och mörknar med åldern, även ögonen brukar vara relativt ljusa vid födseln. Det är inte nyansen som bestämmer om marsvinet är zobel utan genkoden, en svart kan vara rejält blaskig utan att för den delen vara zobel och en zobel kan ibland vara så mörk att den ser svart ut. Det var rätt kul när folk kom hit och jag pekade på min "svarta" och sa att den var inte svart utan zobel och sedan pekade på den grafitgrå och förklarade att hon var minsann svart :-P
iFokus vägrar lägga in bilder så jag får länka istället.
Lilly hennes ögon är rubin men bilderna med mörka ögon är redigerade för zobelögon får en tendens att se ut som rödögda demoner om man fotar med blixt.
Betty skulle lika gärna kunna vara en blaskig silveragouti men eftersom jag vet att hennes pappa inte kunde ge silveragouti pga sin genkod så vet jag att hon är zobel
Nellie är inte zobel utan svart!
Varför jag frågar är att jag köpte två marsvin från ett omplaceringshem idag. den ena grisen har stamtavla och färg är zobel/vit men i mina ögon är han svart vit( teddy från rospiggens uppfödning). Kanske smartast våre kontakta uppfödaren?
#2 Är du säker på att Panda är zobel? Jag tycker hennes ögon ser väldigt svart ut, iallafall på bild så jag kan ha fel :-)
O, tack Lyan, Han ser nästan albinoaktig ut i ansiktet med rosa näsa och rödaktiga ögon :) men i övrigt i kroppen som pandabjörn, urgullig!
#4 Prova att lägga in bild, men ibland kan det vara svårt att se på bild. Man kan också kolla stammen, är tex ena föräldern till en zobel buff så är antingen föräldern eller ungen fel färgbestämd
#6 Har han vita tecken runt ögonen? Det kan ibland få ögonen att se rubin/blå ut. Sedan kan svarta marsvin också ha rubinögon men de är svarta från födseln till skillnad från zobel som brukar vara grå/brunblaskiga
Den ena ansiktshalvan är vit samt hela nosen, sedan har han vit krage och svart i resten av kroppen. Fötter är vita också. Öron är svarta fast ena" öronnibben" är rosa :) Varför jag reagerade var att i "min värld" är zobel grå :)
#9 Ok, då borde det inte vara det vita som ger rubinglans i ögonen :-) Hehe, det var de i min värld också innan! Jag har dock en förmåga att dra till mig alla möjliga och omöjliga färger så jag har fått tänka om :-P
"Ögonen säger oss vilken färg djuret ser ut att ha. Stammen säger vilken färg det kan ha. Avkommorna säger vilken färg det verkligen har."
Lyan. Jag trodde det iaf. Det står i stamtavlan att hon är det. Hennes far är iofs black. Kan det stämma? Pebbels far är reg som zobel. Hon har väl ändå zobelfärgade stråk vid huvudet?
Med sunt förnuft kommer man långt!
Mamman är black/white roan och och den ena syskonet är black/white/buff. Hittar ingen info om pappan då han har flyttat till England. Men sak samma han är supergullig och svart vit i min värld :D
#11 Var inne och kollade på hennes föräldrar och det går inte att veta bara genom att titta på dem (behöver stam/avkommor i så fall och det är kanske lite överkurs :-P). Bara genom att titta på bilderna så tycker jag hon är svart, hennes ögon är tok för mörka, men som sagt, svårt att säga bara genom bilder ibland. Det är ju inte viktigt om du inte ska avla (och inte ens då egentligen eftersom det inte är någon "skadlig" färg). Hon är otroligt söt iallafall!
Det lättaste är om du vet hur hon såg ut som liten. Föddes hon svart med mörka ögon är hon med största sannolikhet inte zobel. Långhår kan luras eftersom de inte är färgavlade, de blir ofta blaskiga i det långa, det finns tex långhår som varit skrivna som golden/cream (känner mig iiiinte aaaalls skyldig XD), black/grey eller lilac/goldenagouti. Att marsvinet är reggat säger inte så mycket (sitter själv med en hel hög felreggade marsvin som jag reggade innan jag kunde något om genetik, helt galna kombinationer ibland XD Ska regga om dem när jag får ork). Jag har även marsvin som jag inte Vet vilken färg de har :-O
#12 Ok. Roan kan ge rubinögon och kan vara dolt :-/ Ska du inte avla på honom så är det ju inte jätteviktigt att veta exakt vilken färg han har. Uppfödaren kan kanske skicka bebisbilder till dig? Då borde du se om han är zobel eller inte
#11 Oj, missade att du skrev om Pebbels också! Jag håller fast vid att hon är roan
Vadå dolt roan? Vad betyder det? Han är vit grå som bebis! Nej, jag ska inte avla varken på honom eller de andra! Tack, för all hjälp Lägger ut lite bilder senare, vill inte skrämma ihjäl honom med blixten( Hämtade honom idag)
#15 Vissa marsvin kan antingen vara under- eller övertecknade. Undertecknade är helt eller nästan helt vita och övertecknade kan ibland ha så lite vitt att man missar det eller att färgade/vita fält är rena utan melering. Är marsvinet himalaya, dew eller pew så kan det vara omöjligt att se, eftersom det inte går att se vita hår på vit botten
Var han grå som bebis så är han nog mörk zobel :-)
Ohh, jag som tänkte att dold roan var sjukdom ;))) det finns ju satinsjuka så kanske blandade ihop de två :D gön som man fortvarsnde är när det gäller marsvin, men det blir bättre och bättre var dag det går! Kanon sida det här!
#17 Har marsvinet bara ett roananlag (eller dalmation, de funkar samma) är det inget farligt men om man parar roan-roan, roan-dalm eller dalm-dalm riskerar man att få sk lethal white, missbildade ungar som har två roan/dalmgener. Satin är ju jobbigt på det sättet att det är recessivt, de kan vara bärare utan att man vet det, men inte heller det är något marsinet lider av utan endast om de har två anlag = de är satin
Haha, ja det har tagit några år att få ordning på genetiken. Under svarsrutan ligger ju en lista med gamla inlägg och mina färgfrågor dyker upp typ var och varannan gång. När jag skriver detta ligger det en som jag har skrivit som heter "Vilken färg?" och den börjar med "Någon som börjar bli trött på mina färgtrådar :-P Här kommer ännu en" XD
Denna sidan är bäst!
men hur ser man att det är roan. Börjar stråna som färgade och blir sedan vita på topparna ? =)

Lyan, jag vet att du vet vad du skriver, men jag tycker att det blev lite otydligt när du skrev "dold" roan.
Om marsvinet har ett roananlag så ÄR det roan. Har det rvå roananlag så har det inte överlevt länge efter födseln. Problemet är om man marsvinet har vit teckning av någon annan anledning, att en förälder till exempel är black/white och en black roan. Då kan det vara väldigt svårt att veta om det vita på ungen är roan, eller om det är vitfläcksanlag. Det skulle man kanske kunna kalla "dold roan", att den ÄR roan, men det är svårt att se.
Roan är en teckning som har bas i en annan färg, tex golden eller black som syns enfärgat på huvud och tassar. Resten av kroppen är melerad i vitt. Man låter aldrig en roan få ungar med en annan roan eftersom det då kan födas 25% lethal white (med dubbla roananlag), vilket är missbildade ungar som dör/är döda vid födseln.
Marsvin som är roan, eller dalmation, kan som sagt vara väldigt över- eller undertecknade. De föds också mycket vitare och mörknar allt eftersom. Jag ska försöka länka till lite exempel:
Här är en bild på Boye, som är en fin golden roan:
http://rosamarsvin.blogg.se/2009/november/boye.html
Här är en bild på Boye och hennes syskon som nyfödda, notera att de inte ser så melerade ut i teckningen ännu:
http://rosamarsvin.blogg.se/2009/may/nya-marsvinsungar.html
Här bilder på Boyes ungar, varav en blev "cream aguoti med lite vita stänk". Hade man inte vetat om att hans förälder var roan hade man nog inte ens brytt sig om de vita stråna, men nu registrerade jag honom som "cream aguoti roan", vilket egentligen inte är en standardiserad färg/teckning eftersom jag är säker på att de vita stråna beror på att han är roan, fast han är väldigt övertecknad. Man skulle kunna säga att han är dold roan eftersom det syns dåligt.
http://rosamarsvin.blogg.se/2010/september/boye-och-bennys-ungar.html
Lyan, jag tycker att det är intressant det du skriver att zobel är crch, för då vet jag inte hur "zobel magpie" kan bli till.
För övrigt tycker jag hela den här tråden är intressant med tanke på det vi har mejlat om tidigare, om att blanda roan och magpiegener, eller roan med T&W. Det tycks ju redan vara verklighet bland strävhåren? Vi kan fortsätta den diskussionen i den andra tråden.
Jag har en marsvinsunge. Som faktiskt ser ut som de ungarna du har på bild där. Betyder de att den är roan? Kan den bli sjuk av att vara roan eller är det bara satiner som blir sjuka? ^^
#20 Tack för att du förtydligade! Tänker inte alltid på att precisera exakt hur jag menar, jag vet ju vad jag menar hihi.
#21 Roans blir inte sjuka så länge de bara har en roangen, därför ska man aldrig para roan-roan, roan-dalmation eller dalmation-dalmation för då riskerar man ungar som får två roangener. Här kan du läsa om det
RexHona: Missade att du frågade om du skulle ta kontakt med uppfödaren. Ja, det tycker jag att du ska :-)

#21 Jag länkade ju till så många bilder, så jag vet inte vilken du menar, men i stort sett alla ungarna på bilderna är ju roan, så om ditt marsvin ser ut som någon av dem, så är han/hon säkert roan. Har du stamtavla på marsvinet?
23 Nej men jag vet att hand mamma är dalmatin. Det är det konstiga. Han är vit och har lite fläckar men på huvud och tassar är han mörk . nästan svart. Men med vita inslag melerad alltså.

#24 Nja, jag vet inte om det är så konstigt, då är han säkert dalmatiner! Det är en jättesvårt teckning att få rätt, det är vanligt att de har dåligt med prickar. Dalmatinerna ska ha bläs också för att vara rättecknade, men det är vanligt att den saknas eller att de bara är vitspräckliga i ansiktet istället.

#24 Kanske ska tillägga att det inte är något fel på de här marsvinen, de är lika friska och starka som alla andra. Så det gör ju inget att han är dalmatiner. Däremot måste du vara medveten om det om du vill att han ska bli pappa en dag, välj i så fall en hona som garanterat inte är roan eller dalmatiner också.
26 det är ingen fara =) Han ska inte bli pappa :D