Annan mat än grönsaker?
Just nu sitter står jag & gör kvällsmat åt marsvinen. Men upptäcker att vi inte har grönsaker! Vi hade mörksallad (vet inte riktigt vad den heter), men inget mer. Så vad kan dem äta mer än just grönsaker & så? Tog knäckebrödsbitar & la i vatten. Mosade så det vart en riktigt röra & blandade sen ner salladen i den.
Kan dom äta knäckebröd? Vad kan dem mer äta som brukar finnas i kylen? Potatis?
Är väldigt dålig på vad dem kan äta. Är marsvin endast växtätande? Vet ju att dem kan dricka/äta proviva & sånt också.
Nu kommer självklart folk hoppa på mig och säga "har man inga grönsaker ska man inte ha marsvin" & blabla. Men var snäll & försök skippa det:)
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
Ja dem kan äta knäckebröd, får mina då och då. Som dem är, älskar dem :)
Ibland är det lätt hänt att grönsakerna tar slut, speciellt om man är många som delar kylskåp hehe jag som bor med pojkvännen har koll men är man några st kan ju vissa glömma att säga att dem är slut ;)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Har du apelsin? det kan dom äta.
Med sunt förnuft kommer man långt!
#2 Är inte apelsin för syrligt för dem?
Jo om man ger det varje dag, men någon gång ibland går bra.
#3 Om man ger det i mycket och ofta men då och då gör inget :)
Vi har tyvärr inte apelsin. Endast bananer 
De kan äta många olika sorters frukt också. Äpple, päron, banan, osv. En liten bit potatis var till marsvinen ska inte vara fel det heller. Det finns en artikel här på iFokus som nog kan komma med andra bra förslag:
Handla rätt till marsvinen
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#6 Banan älskar mina! hehe får dem som godis 1-2gånger/månad ^^
Tack så mycket för era svar! :)
Mina gillar havregryn!
#10 Det hade vi inte heller :/..
Deras kvällsmat fick bli lite banan, mosad knäckebröd, sallad & liiite potatis ^^
Jag antar att du vet att dom inte behöver "kvällsmat" utan klarar sig bra på enbart basfödan de gånger man har slut på rätt sorts grönsaker.
#12 Fast mina nöjer sig inte med pellets & hö. Får dem inte något mer sitter dom & piper i princip hela natten.
Hur mycket "annat" bortsett från hö ger du då? Hur mycket pellets får dom per marsvin ungefär och hur ofta? Bara lite nyfiken. Hoppas du inte tycker att det är för offtopic ;)
#14 Har ju två pojkar, som än så länge äter ur samma skål då jag inte hunnit köpa en till. Ungefär halva den med pellets får dem att dela på, men funderar på att minska då dem inte äter allt. Eller inte halva, lite mindre än halva för dom äter en hel del hö också. Men trots detta blir dem inte mätta. Sen får dom grönsaker förståss. Ungefär 3 gånger om dagen får dem grönsaker. På morronen, mitt på dagen & den såkallade kvällsmaten. Men just idag hade jag hoppat över deras "lunch", så dom blev väldigt hungriga nu mot kvällen, trots att dem vräkt i sig hö. Tjockis grisar man har :/
#15 Många marsvin skriver bara för att dem ska få något inte för att dem är hungriga.
#16 Så dom är inte hungriga när dom snusar sig ner i mina fickor, där jag normalt brukar ha godis åt dem, & gnager mig på fingrarna?;o
Är dom vuxna? Jag tycker att det låter som att dom får lite väl mycket annat. Risken med att ge för mkt grönsaker och pellets är att tänderna inne i munnen, kindtänderna, slipas fel och marsvinen får vassa nabbar som tillslut gör ont då dom orsakar sår i munslemhinnan. Om dina marsvin är vuxna hade jag rek max 1 msk pellets 2-3 ggr/ vecka och lite grönsaker morgon samt kväll. Resterande tid bör dom äta hö! Både för magen och tänderna. Du ska inte lyssna på gulligt marsvins-tjat :) hur gärna man än vill ge så gör man dom en björntjänst. Det är som att ge godis till ett barn varje gång det tjatar. Självklart lär dom sig att pipa ( störa nattsömnen) om dom vet att dom får! Vill bara inte att du ska behöva åka med någon gris till vet pga långa kindtänder.
#15 oj vad mycket mat , rullar de fram? ;)
skämt åsido, du behöver inte ge pellets, räcker med grönsaker och hö.
Ger mina ständig hötillgång och grönsaker morgon och kväll.
#17 nej dem tigger antagligen :)
Tack så mycket för hjälpen!
Känner mig bara så dålig när dom piper :/..
Hursomhelst är pojkarna 1 & 2 år gamla.
Bor du inte i norraste norrland så finns det fortfarande gräs och maskrosblad ute som du kan ge om grönsakerna tryter.
marsvin är riktiga godisgrisar och kan äta sånt de tycker om hur mycket som helst och har de lärt sig att de får gått när de skriker så kommer de att fortsätta av skrika, inte av hunger utan av sug (som vi människor i en godisaffär ;-) ). Hö och vatten är basen och sen lite grönsker för att täcka vitaminbehovet. De behöver inte ens äta sig mätt på grönsaker och frukt utan bäst är det om de äter sig mätt på hö…om nu små marsvin över huvudtaget kan bli mätta ;-)
Håller med #23 till 100%! Riktiga gottegrisar är de!
Marsvin behöver endast grönsaker en gång per dag, men jag ger mina två ggr för min egen skull. Om man någon enstaka gång har ebb i grönsakslådan (alla kan råka ut för en missplanering) så kan de hoppa över grönsakerna den dagen. Inget jag rekommenderar ofta dock.
Jag tror det är bättre för deras magar att bara äta hö än att få i sig för mycket av något de inte är vana vid. Jag hade gett dem en extra högiva istället.
#22 Jag bor i Skellefteå, haha ^^
Dock finns det gräs kvar, men det mesta är fruset.
#23 & #24, tack så mycket :).
Orkar inte läsa igenom tråden och folk har säkert redan svarat menmen:
Hö, pinnar, pellets… om jag inte har grönsaker i nödfall blir det knäckebröd, ibland havrefras, potatis funkar med som du säger.. vet inte hur nyttigt det är men mina tycker om det. Blad från trädgården, tex körsbär eller vinbär (lite svårt på vintern kanske xp).
Ger man dem knäckebröd brukar man inte behöva mosa lr så eftersom de är bra på att gnaga. Är trött och orkar inte tänka efter mer så är säkert inte till någon hjälp haha xD
När jag hade marsvin fick de lite olika. dom var inte jätte smala ska väl tilläggas, men dödsorsakerna var inte fetma. fick de knäckebröd på kvällen somnade jag till ljudet som blir när dom äter det, vilket var väldigt mysigt. Dom fick även havregryn, cornflakes, morötter, pinnar och massa annat.
Dom hade alltid mycket hö att både gömma sig och äta, men även mycket frukt och grönsaker.
MVH
Sofie