Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 14466 ggr
_Charlie
10

Sockerärtor - bra eller godis?

Grönsaksfacket ekar ikväll så kvällens grönsaksutfodring blev morötter och sockerärtor som jag aldrig gett förut.

Alla fem fullkomligt länsade faten på sockerärtor på en gång och la sig sedan och vilade medans morötterna som brukar vara de som ryker först ligger orörda. ;)

Hur pass nyttigt är sockerärtor?

_Charlie
0

Okej, efter att ha använt min egen hjärna och jämfört näringsinnehållet kan jag nog säga att sockerärtor är inget annat än g.o.d.i.s. ;)

_Charlie
0

C-vitamin per 100 gram

- Paprika: 158.8 mg
- Vitkål: 36 mg
- Morötter: 6 mg
- Sockerärtor: 21 mg

**Kalcium per 100 gram
**
- Paprika: 6.2 mg
- Vitkål: 45 mg
- Morötter: 22.1 mg
- Sockerärtor: 62 mg

Energi per 100 gram
- Paprika: 21.3 kcal
- Vitkål: 22.8 kcal
- Morötter: 39.9 kcal
- Sockerärtor: 40 kcal

Liten jämförelse…

Fridaaaa
0

Rena sockerbomben sockerärtor & Morötter jämfört med vitkål och paprika hehe

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

_Charlie
0

Yep, dock blev jag förvånad över kalciumhalten i vitkål, den är ju enorm i jämförelse till andra grönsaker och används ändå som bas i större delen av marsvinshemmen..

Fridaaaa
0

#4 Fast det är ju per 100gram, jag ger aldrig mina så mycket permarsvin :)

_Charlie
0

Nej det gör inte jag heller.. räknar jag rätt när jag säger att det blir 0,45%? Isf är det ju ingenting.

[SallysPigge]
0

Våra killar älskar sockerärtor men inte tjejerna. Det var sambo som köpte hem det för ett tag sedan …

Idag har dom fått blomkål för första gången och det har fungerat ganska bra … :-D

Mimmitroll
0

Förlåt om jag snor din tråd lite _Charlie, men jag undrar om marsvin kan äta selleri? :D

Fridaaaa
0

kantarellstuvning
0

#8. Marsvin kan äta selleri! Stjälkselleri tillhör favoriten hemma hos mina grabbar :)

Mimmitroll
0

Tack :D

Cafesinner
0

Mina ääääääääääälskar det och får det någon gång ibland:) Sometimes its better not to over analyze.

_Charlie
0

#12 Menade du sockerärtorna? Ja de älskade mina också. Överanalyserade gjorde jag för att se om det dög som en daglig grönsak men det gjorde det såklart inte. ;)

Cafesinner
0

Ah okej sorry haha läser dåligt efter klockan tiox)