Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 683 ggr
Mitchika
0

Jag hör skrik...

Det verkar vara osämja på gång mellan mina marsvin Randy (tidigare kallad Sviskon) och Shepard (före detta Tranbär). Flera gånger om dagen kan jag höra ett högt tjut från deras bur, liknande det som dom kan ge ifrån sig när jag prasslar med något men det är bara ett skarpt tjut.

Men så fort jag tittar ut och kollar buren så verkar allting lugnt. Bägge två sitter i varsitt hus och allt ser lugnt ut. När jag sedan ger grönsaker eller fyller på höet i buren blir det också käbbel. Mest är det Shepard som låter och jag misstänker att det även är han som skriker.

Randy får inte komma nära honom utan att Shepard börja låta och klaga missnöjt och kommer Randy för nära nästan skriker Shepard.

För att inte tala om att det är fruktansvärt irriterande att höra skriken titt som tätt. Jag är väldigt ljudkänslig, så när ett oväntat tjut ekar skarpt genom en tyst lägenheten får jag en mindre hjärtattack varje gång. Samt att det kan hända mitt i natten ibland, mindre trevligt att vakna klockan tre på morgonen av det.

Ingen av dom verkar ha ont någonstans, då jag klämmer lite försiktigt på dom ibland för att se/känna något ovanligt. Särskilt på Randy, då han är gammal och jag oroar mig för tumörer och liknande.

Shep är runt 2 år gammal och troligen en Peruanmix av något slag. Randy är 5 år och sju månader, korsning av Teddy och Abessinier.

Jag hittar inga sår på någon av dom, även om det är svårt att se på Shep då han har så lång päls, så jag tror inte det är någon fara så sätt. Men när dom håller på och käbblar så här konstant, kan dom verkligen trivas så?

Kan jag göra någonting för att få bort det här skrikandet och käbblandet?

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows