Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 681 ggr
ffani
0

Killarna bråkar mer än förut

Nu är det så att jag har två killar här hemma som nu senaste veckorna bråkar otroligt mycket, nästan hela tiden varje dag.

Visst har de bråkat lite förut men inte alls såhär mycket. Idag såg jag även att Lukas hade små sår bakom örat och det låg hårtussar i buren.

De är snart 5 månader och först trodde jag bara att de gjorde upp om vem som bestämmer men nu vet jag inte längre. Det har gått lite för långt tycker jag.

Någon som har något tips på hur jag ska göra? Om det går över? Vad gör jag om det inte går över?

Tacksam för svar så snabbt som möjligt!

elsasputte
0

Mina två hanar hade oxå en period som de bråkade hela tiden, det resulterade i två bitsår. Det var då 1 år respektive 8 månader, och har gått tillsammans hela livet.

Så varför de bråkade vet jag inte. Det var den ranghöge som var på den yngre hela tiden, de sprang runt i buren och hackade tänder.

Jag tror det tog ungefär 2 månader innan det upphörde helt. Hoppas de lugnar ner sig snart.

Cafesinner
0

Är tyvärr vanligt med marsvinshanar… var samma med mina små fluffiga bröder Frasse och Zigge. I början var de vänner för det mesta, men när de kom över en viss ålder (hormoner eller ngt antar jag) bråkade de hela tiden, till och med när de var ute tillsammans.
De pojkar jag hade innan dem hade separata burar men var ute tillsammans… men Zigge och Frasse fick jag separera i var sin bur som står bredvid varandra. De har var sin träplanka som de kan hoppa upp på om de vill umgås, prata med varandra osv. Funkar jättebra även om det är synd att man måste separera… hoppas du hittar en lösning hur som!

Creation
0

"Slyngelåldern" inträffar någon gång när marsvinen är mellan 5-8 månader gamla. Då börjar hanarna fastställa dominansen och testa gränserna lite. Man brukar säga att man ska låta marsvinen hållas fram till det att de börjar skada varandra på riktigt eller ex. bråkar i form av en boll. Sår och ryckta hårtussar låter inte bra…

Hur stor är buren? Det kan ju vara så att de "vuxit ur" utrymmet och bråkar för att de känner att det är för trångt för båda två. Hur beter de sig på en öppnare yta?

Det är svårt för oss som utomstående att veta exakt hur illa det är. Du får själv göra en avvägning, och ta beslut efter det.

#2 Njae, vanligt och vanligt… tjafs är vanligt och fullt normalt. Bråk där marsvinen skadar varandra(och som inte beror på andra faktorer än bristande personkemi), skulle jag kalla relativt ovanliga, om man tänker på hur många hanpar som faktiskt fungerar under samma förhållanden. :)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

ffani
0

Buren är 120x60 tror jag och på öppen yta sköter de sig relativt bra, endast lite smågnabb emellanåt.

Hoppas verkligen att det löser sig snabbt för Lukas har mer sår runt ena örat idag än igår. Fortsätter det såhär går det inte, han kommer vara helt sönderbiten!

Cafesinner
0

vanligt bland de flesta jag läst om, mina och mina vänners men okxp spelar inte så stor roll HUR vanligt det är egentligen - det händer rätt ofta iaf.

Fridaaaa
0

Så länge dem inte slåss är det ingen fara.
hanar brukar har en tendens till att småtjabbar då och då.
Är det bara småsår med är det ingen fara.
Se till att dem kommer ut mycket på stor yta i t.ex hage var dag, så gjrode jag när ett av mina hanpar tjabbade mycket,hjälpte på dem:)

Håller med #3, tycker inte direkt det är vanligt.
Det vanligaste felet dock många gör är att seperera dem, och då blir det i regel värre.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Aneema
0

Har inte erfarenhet själv men läste tidigare i en tråd

http://marsvin.ifokus.se/discussions/4eb2e3d1d4ebea5082004aa6-den-ar-val-godkand

att de strök citronsaft på baken på marsvinen och att de då hade fungerat tillsammans men vet inte om det bara var vid hopsättning av marsvin som inte träffats tidigare. Har för mig att jag också har läst att marsvin som är nybadade kan börja göra upp om rang igen om de redan fungerar tillsammans så någon som vet mer får väl tala om ifall det kan vara en tänkbar idé.