Anmäla inlägg
När den nya versionen av iFokus lanserades så kom det en funktion som heter "Anmäl".
Den gör det möjligt för varje Sajtvärd att kunna aktivera ett automatiskt modereringssystem på sin sajt som går ut på att medlemmarna på sajten kan anmäla inlägg som de anser bryter mot reglerna på sajten, vilket förhoppningsvis underlättar arbetet för de som arbetar bakom sajten.
Anmäl-”knappen” hittas till höger på samma rad där användarnamnet, tid och datum visar vid varje inlägg (dock endast när muspekaren hålls över det aktuella inlägget).
Denna funktion är dock, på gott och ont, endast tillgänglig för de som har iFokus Insider. Läs mer om iFokus Insider här.
Anmäl-funktionen fungerar som så att när man klickar på ”Anmäl” så kommer det upp en ruta som frågar om du vill anmäla inlägget för att det bryter mot iFokus Skrivregler, vill du det klickar du på ”Anmäl”, om inte så klickar du på krysset uppe i det högra hörnet. När du klickat på ”Anmäl” så kommer texten ”Tack för din röst, din röst är räknad” upp vilket innebär att det är registrerat att du tycker att det inlägget bryter mot reglerna.
När ett inlägg fått tillräckligt många anmälningar (var Sajtvärd bestämmer hur många det ska vara på respektive sajt- här på MiF har vi valt två stycken på prov, fungerar det inte på ett bra sätt så kommer antalet anmälningar att ändras) så tas inlägget bort automatiskt. När en medlem fått tre inlägg borttagna automatiskt ger systemet medlemmen ifråga skrivförbud på aktuell sajt i en vecka.
En medlem kan endast anmäla ett inlägg en gång.
Sajtvärden och medarbetarna på respektive sajt kan gå in och manuellt återpublicera inlägg som blivit automatiskt borttagna och även häva automatiska skrivförbud om det anses vara obefogat.
Sajtvärden, den som fått ett inlägg automatiskt borttaget samt de som anmält inlägget ifråga får ett PM som skickas ut automatiskt om att det aktuella inlägget blivit borttaget.
Endast sajtvärden och medarbetarna på den aktuella sajten kan se om ett inlägg blivit anmält (hur många gånger det blivit anmält samt vem som har anmält det).
Om en medlem missbrukar anmäl-funktionen (exempelvis anmäler inlägg som inte bryter mot reglerna upprepade gånger, anmäler samtliga inlägg som en eller några specifika medlemmar gör eller liknande) kommer det, utöver varning/skrivförbud på sajten, även att anmälas till iFokus-teamet (vilket kan resultera i att prenumerationen av iFokus Insider spärras/ avslutas i förtid).
Om ni som inte har iFokus Insider vill anmäla ett inlägg få ni skicka ett PM till sajtvärden (alternativt medarbetarna) med länk till tråden, hänvisning till vilket inlägg samt gärna en liten motivering till varför ni anser att det inlägget bör tas bort. Dessa anmälningar kan alla bakom sajten (det vill säga sajtvärden och medarbetarna) komma få del av- de kommer dock att hållas anonyma gentemot övriga medlemmar (precis som de "automatiska" anmälningarna).
Vi bakom MiF tror att detta kan bli en jättebra hjälp i vårt arbete att försöka ”ta hand om” sajten på bästa sätt. Det ger oss en vägledning om vad ni inte tycker är acceptabelt och det ger er medlemmar en större möjlighet att påverka sajten (även om vi har "sista ordet" med möjlighet att gå in och korrigera om vi anser att det är fel).
Förhoppningsvis kommer det att vara en bit på vägen för att få tillbaka en trevlig sajt! :-)
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Okej vad bra att du la upp denna infon :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vet inte vart jag ska skriva detta men jag kan inte starta någon ny tråd. Har någon annan problem?
#2 Gå in på support och meddela det :)
Går inte starta någon där heller …. :-/ Men det ger sig väl, det var inget viktigt, tar det senare. :-D
#4 pmat niklas? För jag har skapat tråd idag utan problem:)

Fungerar det fortfarande inte?Om det inte fungerar så skriv en buggrapport (genom att svara på frågorna nedan) och posta antingen här i tråden eller via PM till mig så fixar jag in det på support.
1.) Händer samma sak om du försöker igen?
2.) Vilken adress har du i adressfältet när felet inträffar?
3.) Vad gjorde du när felet inträffade?
4.) Vilket felmeddelande fick du, alternativt vad blev fel?
5.) Vilken webbläsare använder du?
6.) Är det något mer du tror att vi behöver veta?
**SMF 237 Sweet Dream's
Men det är bara dem som har "insider" som kan anmäla

**SMF 237 Sweet Dream's
Jag kan det nu … men innan så när jag klickade på skriv inlägg så kom jag till en tom sida.
#8 missade det
vet att det blir lite paradox… men finns det eller kan ni fixa en "lista" med ord man inte får använda på Mif ?
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg
Jag menar väl som så att i en vanlig mening tex få ordet hel+l+skotta bortredigerat och kommentaren, redigerar av mod pga svordom. Jag tycker väl att det är lite väl. Snart får man väl inte skriva sjuttsingen eller liknande heller. Tydliga uppenbara svordommar och könsord är ju uppenbart. Rasistiska grejer likaså. Men någonstans måste ju gränsen gå? Folk kan ju regera olika på olika ord med… I Strömstad när jag bodde där så betydde tydligen gotta samma som ett kvinnligt könsord på f. På andra platser betyder det godis.
#13 Det skulle vara omöjligt att skapa en ordbok för tillåtna ord på mif - och likaså en lista på otillåtna ord - men jag förstår hur tankarna går i ditt huvud.
Vad som dock kan göras är
- Vi moderatorer redigerar bort svordommar
- Ni medlemmar vårdar ert språk och tänker till en extra gång innan ni postar era inlägg :)
Moderator
måste ni skriva till att det är redigerat pga svordom nrä man inte använt sig av de värsta orden då ? folk kan ju spekulera hel vildt om va man ska ha skrivit och jag uppskattar inte det. skriv ett mail där ni talar om at ni redigerat bort ordet i spå fall så man inte blir utskämd bara för att olika folk tolkar ord olika.
I mina och många andras öron så var inte de ordet jag skrev en svordom.
#16 Det spelar ingen roll hur grov en svordom är. Svordomar som svordomar redigeras bort - så enkelt är det.
Personligen tycker jag att det är ineffektivt att arbeta på det sättet som du föreslår. Dvs. att man vid redigering av svordom måste skicka iväg ett PM om saken. Det blir en väldig massa klickande och framåt och tillbaka i webbläsaren, för oss som redigerar långa trådar, på ibland över 100 inlägg, ibland ännu längre trådar.
Nu menade jag förstås inte att det används svordommar i 99 av 100 inlägg - absolut inte! Men det är det en tråd där grovredigering behövs så är det enligt mig ineffektivt att arbeta på det sättet. Är det ett önskemål kan ju vi moderatorer diskutera frågan i så fall. :)
Moderator
men så ord som man kan lägga in mellan typ, jag blir så _ _ _ arg, är alltså i princip helt uteslutna då ?
så länge det inte är ordet, fruktansvärt, typ då. alltså kraftord för mig för att förtydliga "hur" arg jag är. Eller hur trött eller hur söt eller hur god eller vad det nu kan vara.
#18 Nej, det finns fler tillåtna ord man kan använda sig av. Man säga att "jag blir så himla arg", eller att man blir "jättearg", "riktigt arg", eller ta i med ord som "förbannad" eller "rasande".
Att uttrycka hur starkt/kraftigt något är, oavsett goda eller dåliga ting, är tillåtet. Men det kan man göra utan svordomar.
kolla gärna på min sida behöver hjälp :'(
#20 Vad behöver du hjälp med?
Är det problem, med din sida, så vänd dig till support så kan dem hjälpa dig :)
ja justdet, så kanske det är :S
Just nu diggar jag "anmäla inlägg" funktionen skarpt. Kunde "korrigera ett misstag" jag gjorde idag tack vare det, och har lärt mig av det misstaget en gång för alla nu kan jag ju säga.
Önskar man kunde blokera att se vissa personers kommentarer också. Hade varit en fin fin funktion.
Det hade sparat mig mycket irritation, även om det är mitt eget fel eller ej.
Mer facebookliknande funktioner på iFokus!!! :)
#24 Blockera idén hade varit bra! Tumme upp! (facebook
)
Men vart finns anmäl inlägg? Är det i denna tråden?
i varje inlägg så kommer det upp et val "anmäl" högst upp till höger på samma rad som ditt namn står. längst till höger i den ljusbrp raden. den dyker upp när man markerar inlägget man vill anmäla.
Undrar dock om det var därför en av mian annonser på mina gamla ungar A kullen, försvann. För att nån anmält.
Förresten… Hörrni MODS, är det nån som sen kontrollerar om inläggen är "rättvist" borttagna innan de försvinner helt ?Har man som jag (iaf som jag fått intrycket av) nån/några mer eller mindre ovänner så är det ju lätt att få var och varannat inlägg anmält lite var stans i forumet.
Inte hos mig, jag kanske har den gamla versionen? :-S
NEJ FÖRLÅT! Man måste ju ha "insider" gamla PLUS för att se det ju. Attan.
Man måste alltså betala en liten peng för att få den funktionen. inet mycket pengar alls :) Jag tycker absolut det är värt det.
Inet bara för att kunna anmäla inlägg förståss.. haha. Jag betalade för att få större ikon precis innan iFokus ändrades och alla fick det gratis.. suck..
#28 #29 Förhoppningsvis så ska jag inte behöva den tjänsten. :-D
Insider ger tillgång till mer än möjligheten att anmäla inlägg ;)
Ska kolla det när jag vet om jag ens kommer stanna kvar, nu är det ingen idé.
:/
Detta missbrukas tyvärr sjukt mycket!

Det kan säkert missbrukas på en del sajter, tror dock att det ska rätt mycket till och här på MiF har det inte hänt- än så länge i alla fall.
När ett inlägg automatiskt tas bort (efter två anmälningar här på MiF) får vi moderatorer ett PM om det och kontrollerar givetvis att inläggen inte är borttagna utan grund. Skulle det vara så att vi inte tycker att det finns skäl för att ta bort inlägget ifråga så kan vi välja att återpublicera det manuelt vilket innebär att det inte direkt ska kunna missbrukas.
**SMF 237 Sweet Dream's

Tack! :-)
Det får du absolut göra om du vill- bara bra om informationen kommer fler tillhanda :-)
**SMF 237 Sweet Dream's

Varsågod! :-)
**SMF 237 Sweet Dream's

Eftersom den här funktionen, vid upprepade tillfällen den senaste tiden, har missbrukats av ett par personer så har vi beslutat att höja antalet anmälningar som krävs för att ett inlägg ska tas bort.
Personligen tycker jag att det är oerhört tråkigt att den här funktionen, som skapats för att underlätta arbetet för oss moderatorer att hålla ordning på sajten, ska missbrukas av några få medlemmar som anmäler inlägg som inte bryter mot reglerna (utan som vi moderatorer misstänker- för att de inte gillar personen/personerna som skrivit inläggen) vilket är helt oacceptabelt.
**SMF 237 Sweet Dream's
Jättetråkigt att det ska behöva bli så men skönt att slippa bli utsatt fler gånger. Jättejobbigt att få sina inlägg notoriskt anmälda och sedan återpublicerade igen av personer som gaddat ihop sig och anmäler utan grund.
Man kanske ska hålla sig till ämnet och meningen med tråden istället för att notoriskt gå ut och "påpeka" saker hela tiden. Jag anser tex att det var mycket onödigt att gå in och kommentera min säljestråd om pax skåpet och skriva som du gjorde alexis.. "ser smärtsamt litet ut".. osv. Det stör och irriterar om inte andra så mig och dem som har pax skåp och vill ha!
Sen är det ju uppenbart att reglerna är lite olika beroende på vem som anmäler vem och så vidare… Jag anmälde 2 av mina egna inlägg vid ett tillfälle, för att jag för sent kom på att det inte var nån mening att fortsätta en diskussion. Jag missförstod funktionen och blev bannad. TROTTS att jag talade om för mod att det var jag själv som anmälde för att få bort inläggen innan tjaffset skulle fortsätta och eskalera. Men ingen pardon.
#42# Istället för att angripa specifika medlemmar är det bättre att hålla sig till trådens ämne och ta eventuella oenigheter via Pm eller med en moderator. På så vis slipper det bli tråkigheter i trådarna.
#42 Bättre att ta sånt privat i PM och inte här.

Det beror nog snarare på vilken sajt det handlar om- det du skriver om har inte inträffat här på MiF.
**SMF 237 Sweet Dream's
#42 Anmälningsfunktionen är endast till för att anmäla inlägg som bryter mot sajtreglerna. Det finns ingen anlending överhuvudtaget att anmäla ett inlägg som inte bryter mot reglerna.
Tycker man att en annan medlem beter sig illa på något sätt eller går offtopic är det bästa man kan göra att kontakta sajtvärden eller någon av medarbetarna.
Vad tycker du förresten att just det inlägg du skrivit (#42) är om inte att gå utanför ämnet? Väldigt otrevligt skrivet, är min åsikt.
#43 Jag var inte Medarbetare när det du beskriver skedde, så det kan jag inte uttala mig om. Men det är SJÄLVKLART att samma regler gäller ALLA medlemmar.
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
#44 Men kan du följa ditt eget råd då?. Du kan ju för tusan inte sitta här och predika hur man ska göra när du inte gör så själv !
#48# Åter igen, om ni följer trådens ämne och försöker att inte peka ut en enskild medlem så kan vi behålla en bättre stämning i tråden. Ta gärna oenigheter med en Sajtvärd istället så håller vi oss till vad tråden handlar om.
Att läsa från #40 ner gör mig faktiskt lite illa till mods, jag skulle tycka det var otroligt tråkigt om några tryckte på anmäl, bara för att jag skrev något. Den nivån känns väldigt låg, marojiteten här är ju ändå vuxna. Man läser det personen skriver, inte tittar på användarnamnet. Vilket jag tycker alla borde förstå men bevisligen inte…
#50# Ja det är som sagt jättetråkigt att det ska missbrukas. Funktionen i sig är ju annars väldigt praktisk och man hade ju önskat att det hade fungerat. Dock är det väldigt jobbigt för de som drabbas av missbruket, och för moderatorerna som får en massa merarbete med att lägga in inläggen i tråden igen.

Det har inte hänt att någon fått automatiskt skrivförbud på MiF (efter att ha fått tre inlägg bortröstade) överhuvudtaget- varken före eller efter att du blev Medarbetare så jag förstår verkligen inte varför #43 skriver om det här…
Det är totalt irrelevant att det förekommit (förekommer?) på andra sajter- det är mycket som händer på andra sajter inom nätverket som jag tycker är fel och aldrig skulle acceptera här inne.
Tyvärr tyder väldigt mycket på att så är fallet- att några få medlemmar anmäler inlägg för att de vill få personen som skrivit inlägget avstängd från sajten, inte för att inlägget i sig bryter mot sajtreglerna. Det är ingenting annat än mobbing och det är oacceptabelt på alla sätt och vis.
Jag var väldigt glad när den här funktionen kom- äntligen skulle vi moderatorer få lite avlastning gällade modereringen, vi skulle inte behöva sitta och känna att vi måste läsa genom alla inlägg varje dag för att snabbt hitta de som bryter mot reglerna- vi skulle få hjälp från medlemmarna på sajten och på så vis få tid över till annat (som exempelvis skriva Artiklar, vilket vi inte gjort på "evigheter") och det har fungerat kanon fram till nu när några få medlemmar har valt att missbruka funktionen.
Jag tycker att de som har anmält inlägg utan att de bryter mot sajtreglerna ska tänka efter både en och två gånger innan de anmäler nästa gång. Är det ett klart regelbrott i inlägget är det givetvis okej att använda funktionen, är detett gränsfall eller personen bakom inlägget man stör sig på är det betydligt bättre på alla sätt att ta kontakt med mig som Sajtvärd (eller någon medarbetare) istället. På så vis kan en dialog föras om vad det är ni anser är fel etc, är övertygad om att resultatet blir betydligt bättre.
**SMF 237 Sweet Dream's
Argsint, tråkigt.
Ännu en som lämnat sajten, Jenny är en av rätt många som på senare tid valt att avregistrera sig från marsvin.ifokus. Riktigt tråkigt att det ska behöva bli såhär!
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Håller med dig om det Binajis.
Tråkigt för dom som drabbas av det personligen. Man ska inte behöva må dåligt av ett forum på internet, det finns tillräckligt med saker att må dåligt av i livet ändå
Det är synd om forumet förstörs…
Håller med dig, Binajis, väldigt tråkigt :(
tror en bättre grej att göra när ni hittar fel o svordommar i texter är att göra **** istället och skriva att ni redigerat som vanligt, så man som skrivit kan se sitt misstag.
Man kunde kanske prova att släppa lite på förbudet emot svordomar?
Det verkar inte hjälpa upp stämningen på forumet ändå. Man kan vara hur otrevlig som helst utan att svära och hur trevlig som helst även om man är lite grov i munnen.
I dagens samhälle är ju svordomar accepterat av de flesta. De svär ju till och med på TV 
Det är viktigare att cencurera inlägg som är kränkande och stötande.
#70 Den diskussionen har dykt upp flera gånger. Det har dock varje gång konstaterats att det inte finns någon logisk anledning att tillåta ett fult språk. Bara för att stämningen inte är på topp alla gånger behöver man ju inte göra den sämre genom att tillåta fult språk.
Lycka till då med jakten på de fula orden

Det är en regel som finns i de regler som gäller för hela nätverket iFokus, ingenting som vi här inne på MiF har "hittat på".
I övrigt håller jag med imoon i vad hon skriver.
**SMF 237 Sweet Dream's
Ja ! Det är tråkigt att fler och fler lämnar sajten. Jag tycker att JEnny verkade bra. Synd bara att inte någon gjorde något åt att hon mådde dåligt och kände sig kränkt. Vilket hon uppenbarligen kännt en tid. =(
#74 Vi har gjort allt vi kunnat göra och allt vad vi ska göra i sådan situation. DET är sanningen.
SÅ.
#70 Precis, håller absolut med dig.
Inlägget redigerat av moderator eftersom en stor det av det vände sig till numer borttagna inlägg.
…man kan dessutom vara mer otrevlig och psykande utan svordommar. Det kan bli lömskare texter och man sitter och luskar i vad personen egentligen skriver och menar. Sen de där smileysarna som tydligen ska hjälpa mit vilken text, påhopp eller "välvilja" som helst.. :S :S
#70 Men släpp på vad som anses vara svordommar.. Hur många ultrarelligösa eller så känsliga människor sitter det här egentligen som inte klarar av en svordom lite här o var nu för tiden egentligen ? Så länge de inte riktas emot DIG/ER/OSS/MIG som individer och används för att Sätta igång bråk eller nedvärdera.
Inlägget redigerat av moderator eftersom svordomar och annat ovårdat språk inte är tillåtet på sajten!
#73 Har iFokus en lista på vad som anses vara fult språk/svordommar ? Eller gör ni en egen tolkning här inne på Mif ?
#74 Ni har uppenbarligen inte lyckats, och ni har misslyckats med MÅNGA som lämnat siten. Ta bort/varna/banna de som maniskt sitter och jävlas med folket som kommer hit istället. Jag kan ge flera exempel på medlemmar här som faktiskt sitter o hugger i trådar och smådjävlas och petar om och om igen på folk som råkar uttrycka sig fel eller skriva fel, lärt sig fel osv. Det är inte ok att hoppa på folk för att de visar sig okunniga eller svaga! Tänk på hur ni bemöter folk som är i en svag situation. Är man i underläge så är det lätt att man reagerar i försvarsposition. Ni som kan och vet ska tänka över er approach i de lägena.
#76 Grejen är att detdär med att acceptera andras åsikter stort sett bara går en väg. Från kunnig/gammal MOT okunnig/ny. andra vägen är inte accepterat för då blir det krig och "gamla gänget" gaddar ihop sig. Om ni nu inte håller med mig i det jag skriver så tänk på att jag är en av de "nya" som levt igenom denna skit men ändå hängt kvar av ren vilja och djävlar anamma. Trotts att jag många gånger mått väldigt dåligt av detta forum, dess regler och folk på det. Och ja, jag anser mig fortfarande vara en av de nya… jag har varit medlem i ca ett år nu. Men det känns inte som min possition här eller ni mods kommit nånstans i utvecklingen mot något bättre. Skille de så vara så har ett ont bytts emot något annat bara. Ett irritationsmoment mot ett annat, en otrevlig medlem som förstör mot en annan. Sorry men så känner jag.
Inlägget redigerat av moderator- svordomar och annat ovårdat språk är inte tillåtet på sajten!
Än så länge har inte jag sett ett enda logiskt argument för att tillåta svordomar. Det finns andra, betydligt bättre ord man kan använda för att styrka exempelvis hur arg eller upprörd man är. Nu har diskussionen om att lätta upp på eller ta bort regeln om svordomar dykt upp så många gånger att ni borde förstå att vi inte kommer att göra det. Punkt
Och jag tycker att det är trams att argumentera FÖR svordomar. Riktigt tramsigt tycker jag att det är och det står jag för. Helt onödigt.
OCH ÅTERIGEN, ingen särbehandlas varken till det negativa eller till det positiva. Även om ni vill få det att se ut som det. De som förtjänar åtsägningar, varningar eller påminnelser får det hur länge man än varit medlem, oavsett hur "inne man är i gänget" eller inte. Man får det om man förtjänar det. Vill man inte ha åtsägningar får man hålla sig till reglerna helt enkelt och behandla alla med respekt.
Hur vi agerar mot övriga medlemmar vet varken du eller någon annan om, utöver just den medlemmen. Vi har INGEN anledning att hänga ut vilka som får åtsägningar eller liknande. DU eller någon annan vet således INTE huruvida vi agerar mot olika medlemmar eller inte, ni har ingen som helst aning. Det enda ni egentligen vet är att vi säger ifrån till ALLA oavsett vem det är. Sen om ni väljer att tro att det inte stämmer är det ert/ditt problem, inte vårt. Vi agerar så fort vi ser ett regelbrott eller opassande beteende.
Och varför vi inte redigerar gamla inlägg har Sandra redan förklarat och det torde vara självklart.
#79 Man kan inte förvänta sig att vi genom något hokuspokus löser alla problem, man måste själv vara tillmötesgående. Jag tänker inte diskutera specifika problem, men kan säga som så att problemen ytterst sällan kommer från endast ett håll eller endast en medlem.
Om man dessutom sitter och förolämpar oss moderatorer, säger att vi är sämst, att man ska lämna sajten, smutskastar sajten eller kanske i sin signatur rekommenderar andra att byta sajt (…) så kan jag säga att jag som moderator har EXTREMT svårt att ta medlemmen på allvar. Vi är också människor, vi tar också illa upp, att bemöta oss med förolämpningar och förnedrande uttryck är absurt. Vill man ha hjälp bör man be om hjälp, men även bete sig bättre själv.
Jag tycker det är rent absurt och fruktansvärt oförskämt att själv bete sig elakt men samtidigt kräva att andra ska bete sig trevligt tillbaka. Ja, man ska absolut inte behöva ta emot skit från andra men i så fall får man faktiskt bete sig bra själv också. Jag har ingen lust att höra att jag är värdelös och den som säger det till mig kommer inte att få min hjäp. Sorry men det tåget har gått. Aldrig att jag hjälper någon som själv beter sig lika illa som den som den klagar på. Det enda sättet jag i så fall hjälper på är att ge BÅDA en åtsägelse, vilket ofta är fallet i tjaffsen på den här sajten.
Och banna, vi bannar inte medlemmar. Vi ger skrivförbud och hoppas att medlemmen kan bete sig trevligt när hen kommer tillbaka. Tror att något enstaka extremfall har lett till banning, dock innan jag blev moderator.
#78 Håller med dig där, hellskotta anser inte jag heller vara svordom.
Tror det tolkas olika beroende på vart man bor.
Jädra eller liknande tycker inte jag heller är svordom.
Men, ni behandlar inte alla lika. Bara ett fakta jag har sett BARA i denna tråd. Och alla som jag känner som har en sida här säger det också. Detta är INGET påhopp. Kanske bara en tankeställare på vad ni kan bli bättre på =)
#84 Nej, det är självklart att vi inte behandlar alla lika. Vi behandlar medlemmarna utifrån hur de beter sig. Beter man sig illa, bryter mot sajtregler eller på annat sätt är opassande får man åtsägelser. Beter man sig, så att säga, korrekt får man inga åtsägelser. Det säger sig självt.
85 Enligt ER ja. Men om en medlem känner sig kränkt så skiter ni i det om ingen är otrevlig mot er. Kanske ni borde ta de medlemmen säger på större allvar? =) För att underlätta för den personen. Men vad vet jag ? , Jag är bara ännu en simpel medlem =)
#86 Vi har som sagt inte skitit i varken Jenny eller någon annan. Det är tyvärr hennes uppfattning som hon valt att skriva ut, det stämmer inte dock. Vi har gjort vad vi kunnat. Däremot måste man själv även ta ett ansvar och vara åtminstone lite samarbetsvillig, annars går det inte. VI kan inte trolla…
Suck……….
87 Men ni gjorde ju inte vad ni kunde. Då hade det sett ut annorlunda. Men skitsamma. Som sagt. Jag tänker inte slösa min tid att försöka ens =)
#88 JO, det var det vi gjorde. Men det var enligt medlemmen inte nog. VI gjorde vad vi kunde, däremot, som jag sagt, måste även medlemmen vara samarbetsvillig och lägga i lite krut själv. Så är det med det.
#86 Men du förstår väl att dom inte kan säga åt dom som inte beter sig illa/bryter mot sajtreglerna? Många säger sig bli kränkta/påhoppade av att få åsikter dom inte vill höra, men det får man faktiskt räkna med på ett forum. Sen kan man inte klaga på andra när man beter sig lika illa, eller tom värre själv. Är man trevlig så blir man oftast trevligt bemött också. För övrigt är det ganska uppenbart att du är JennyNorgren…
89 Klart att den måste det. Men hon sa att hon hade sagt till förut om just den här saken men att inget hade hänt. Men det är som sagt en tolkningsfråga, hon kanske kände sig kränkt medans ni inte såg några fel i det den andra personen hade skrivit. Så istället för att göra något åt det så säger ni till ""jenny"" att ni inte ser ngt fel idet den andra personen har skrivit och så får jenny fortsätta känna sig kränkt. == tolkningsfråga.
#91 Men grejen är att man kan inte anpassa allting efter alla.
Alla tycker ju i regel olika och uppfattar kanske en sak på ett sätt som en annan uppfattar helt annorlunda
#88 Men vad hade dom kunnat göra bättre då tycker du eftersom att du anser att dom inte gjorde allt dom kunde?
Jag tycker att alla Medarbetare på MiF gör ett väldigt bra jobb med allt. Dock får dom aldrig höra det, men däremot får dom alltför ofta höra hur "dåligt" dom sköter sajten. Ärligt talat, dom gör det här på sin fritid för att VI ska trivas här! Inte för att dom får betalt för det eller liknande.
Så när ni tycker att dom ska läsa igenom ALLA gamla trådar och redigera dom undrar jag faktiskt om ni riktigt tänkte till. Hur skulle dom kunna gå igenom tusentals trådar bara för att reglerna har ändrats, det går ju bara inte…! Det jag ville säga är att ni inte ska slänga ut så mycket skit på Medarbetare och moderatorer, för dom gör ett toppenjobb!
#91 …
Sluta nu bara. Du kommer ingen vart i det här. Vi har gjort vad vi kunnat och återigen: Hur vi agerar mot medlemmar rör INGEN annan än just den medlemmen. Därför ser inte du att vi har agerat. Suck.
#93 Tack för de värmande orden!
93 det är tyvärr lättare att se det #dåliga# än det bättre i många situationer.
95 jag vill inte tjafsa elller bråka, jag försöker bara förstå hur ni tänker. jag hade velat veta hue jenny tänker med men de går ju int nu,.
90 såg inte att du hade skrivit förän nu. vad menar du med att jag är jennynorgren ? För de e ja inte ?
Inte argumenterar jag för svordomar. Men det är en grå zon, det måste du väl hålla med om?
Det blir inte så lätt för alla att veta vad de får skriva och vad som kommer att redigeras.
Det finns många ord som kan räknas som "fula" men som inte kopplas till djävulen eller helvetet.
Om man skulle kalla någon för apskalle (förlåt alla apor) så skulle nog den personen känna sig lika kränkt som om man kallade denna för en mer traditionell svordom.
Är det förbjudet med apskalle? Och hur är det med ordet "skit"? Många använder det för att förstärka något. Redigeras "skit"?
Om något är riktigt bra så kan man givetvis skriva "riktigt" eller "väldigt". Men många skulle skriva "skit" istället.
Du skriver ju själv "skitit" i inlägget ovan. Istället kan man skriva "struntat", eller hur? Men det kändes kanske naturligare för dig att skriva "skitit" och jag tror ingen tar illa upp för det.
Men "skit"är fortfarande ett "fult" ord som inte borde vara tillåtet enligt reglerna förmodar jag.
Jag har inga problem med att skriva enligt reglerna, men det skapar irritation och onödigt tjafs när reglerna är så otydliga och det finns så mycket "grå" ord.
#98 Vi har en lista över opassande ord vi följer. Skit finns inte på den, men jag håller med dig om att jag verkligen hade kunnat använda ett bättre ord.
Riktar du apskalle mot någon annan medlem eller utpekad person är det självklart inte okej. Om du däremot skulle säga typ "Det var någon apskalle som gjort si och så" hade det varit upp till någon Medarbetare att bedöma det då, det står inte med på vår lista alltså. Tveksamt om jag skulle redigera det, troligen inte.
De ord som står på vår lista är självklara svordomar och väldigt fula ord.
Har ni publicerat den listan på forumet? Om inte, så skulle nog det kunna hjälpa. Då kan man om man är osäker kolla upp ordet först.
För det är ju tråkigt för de medlemmar som skrivit i god tro och blir redigerade.
Tack för ditt svar, jag ska inte älta detta mer nu
Tycker det var en bra idé som #100 sa att publisera den listan så att vi medlemmar kan se vad man inte får skriva för ord 
90 något som inte är sant kan inte vara uppenbart
Moderaterna ! Hon påstår saker om mig som inte är sanna och jag vill anmäla henne. Hur gör jag ?
103 vaddå skriver på samma sätt? jag vet inte riktigt hur hon har skrivit i andra trådar än i den här. och hennes inlägg här är dom som har diskuterats. Hur som helst så har du inte rätt att påstå saker som inte är sanna. isåfall kan jag säga att du är en mördare för du skriver likadant som den personen som försökte mörda kungen 1988. det fungerar inte så. Men jag vill anmäla dig. Jag tycker inte att du har någon rätt överhuvudtaget att sitta och säga att du vet bättre vem jag är än vad jag vet ?
105 men det stämmer ju inte. då är det INTE uppenbart. men jag tar det med moderaterna när dom är inne.

Jag blir lite sorgsen när jag läser denna tråd. Jag har nyligen varit med om någonting liknande inne på en av mina sajter och läget kändes väldigt tröstlöst ett tag. Glädjande nog så lugnade det hela ned sig ganska fort, trots allt.
Jag personligen upplever det som att vissa medlemmar ibland har en viss övertro på vad Värd och Medarbetare kan göra för att lösa vissa situationer.
Marsvin har i dagsläget 2522 medlemmar. Att begära att värd och Medarbetare ska försöka grotta ner sig i alla tänkbara gnabb och gräl är i mina ögon orimligt. Jag har försökt att driva sajter på det sättet och det tär någonting fruktansvärt på både kropp och själ.
Det är i det närmaste omöjligt att komma in som tredje part och försöka medla. Det bli bara en massa han sa, hon sa, hennes mosters kusins marsvins leksak sa.
Numera så ber jag medlemmar som har bekymmer med andra medlemmar att själva försöka lösa det hela via PM innan jag tar itu med det. Oftast så brukar de lösa sig fint även utan min inblandning.
Angående svordommar så är det inte något eget påhitt av värd och Medarbetare på Marsvin.
Texten nedan är skriven av Niklas och de andra grabbarna bakom iFokus.
"Som medlem på sajten godkänner du samtliga regler nedan.
De första två gäller svenska lagar.
Det är inte tillåtet att:
Bryta mot svenska lagar och förordningar.
Kopiera upphovsrättsskyddat material.
Skriva inlägg i reklamsyfte eller marknadsföra produkter/tjänster utan sajtvärdens medgivande.
Skriva inlägg som röjer eller antyder annan användares verkliga identitet.
Ägna sig åt personangrepp.
Använda svordomar eller annat ovårdat språk.
Skriva inlägg med innehåll av diskriminerande karaktär. "
Vänliga hälsningar
/Mitralis
Sajtvärd Politik, Sajtvärd Humor, Sajtvärd Kost

Ett snabbt inlägg innan jag förflyttar mig till sängen.
Om du vill anmäla en medlem för något så skickar du ett PM till en moderator på sajten (förslagsvis mig eftersom jag är sajtvärd) där du skriver
- Vilken medlem du vill anmäla
- Vad medlemmen har gjjort (varför du gör anmälan)
- Länkar till tråden/trådarna det inträffade ska ha hänt i (med hänvisning till vilken/vilka kommentarer det rör sig om)
- Eventuell annan relevant information
Vi försöker att återkomma med svar inom en vecka, oftast går det snabbare, ibland kan det dröja längre (beroende på hur ärendet ser ut, om vi har fler ärende på gång, om vi har tillräckligt med tid för tillfället eller är upptagna på anat håll etc).
Tack för ett bra inlägg!Det märks att du är Sajtvärd och själv haft problem på din sajt.
Jag håller med dig i vad du skriver.
Policyn vi har är att vi enbart "lägger oss i" vad som sker på sajten, det som sker via PM eller på andra sätt privat är inte något vi har med att göra.
Det är även vår tolkning av reglerna och det som står i inläggen som gäller på sajten (även om vi lyssnar på medlemmarna)- det är nog något som vi behövder bli tydligare med.
Tyvärr går det inte att göra alla nöjda och få alla att trivas på en sajt vilket många har svårt att förstå och acceptera och det är kanske ytterligare en sak vi måste bli tydligare med- trivs man inte så är kanske det bästa att söka sig någon annanstans.
För några veckor sedan så påbörjade vi ett arbete med att se över sajtreglerna här på MiF, vi börjar bli klara och förhoppningsvis kan vi publicera de nya igen snart. Funderar även på att återinföra "nolltoleransen" som vi hade tidigare för att få bukt på alla regelbrott- även om det är en otroligt tråkig lösning att vara så extremt petig.
Skönt att höra att det har lugnat sig på din sajt, det var ett riktigt ordentligt väsen som uppstod (för jag gissar att du syftar på det som diskuterades inne på VS nyligen). Jag hoppas att problemen här inne också kan lägga sig snart, det tar onödigt mycket energi när det är bråk, energi som skulle kunna läggas på betydligt roligare saker, och glädjen med sajten minskar rejält.
**Tack för blommorna också, de värmde verkligen! :-)
**
**SMF 237 Sweet Dream's
Snälla Moa!
Det är faktiskt rena påhopp du för mot Holmen218.
Bättre att ta det via pm istället för att hoppa på här.
Har en åsikt angående idén om att publicera en lista över fula ord. Det vore ju helfel. Anledningen till att man inte ska använda dem kan ju bero på att det ska vara en "säker" sida för barn. Kan man då sitta o lära sig nya fula ord samlat på ett ställe, har ju det precis motsatt effekt.
109 ja de är påhopp !
110 kan du sluta? För jag är inte hon ?
#112 Oj oj vad barn lär sig utan en lista, och neråt i åldrarna går det med.
Min äldsta på 16 har aldrig sagt ett endaste ful ord någon gång. Och jag överdriver inte, hon säger inte ens dom mest vanliga som f.. eller j…..
Mellanbarnet på 13 händer väl att hon kan säga något , men väldigt sällan.
Men sonen snart 8 har lärt sig hinkvis i skolan, säger ord jag aldrig hört till och med så. Barnsäker tror jag inte fungerar, för dom lär sig ändå. Räcker att dom börjar skolan …

Jag anser att en lista med fula ord är onödigt.
Vuxna och barn vet i normala fall vilka ord som är olämpliga att använda. Att man ska behöva en lista för sådant tycker jag faktiskt enligt min åsikt är löjligt.
Dessutom så skulle man hela tiden bli tvungen att lägga till ord på listan och därmed ganska frekvent även lyfta en tråd med eventuellta bråk om dessa ord.
Orden är inga ord man "råkar" skriva. Skulle väl vara just "hellskotta" då som redan diskuterats, övriga ord är klassiska svordomar och nedvärderande ord. Exempelvis könsord och ett visst annat ord för prostituerad. Tror ni att ni skulle råka skriva sådana ord utan en lista att titta på för säkerhetsskull? Det tror inte jag.
Vad jag i så fall tycker är bättre är attden som skrivit ett icke godkänt ord får ett meddelande som berättar vilket ord som redigerats bort. Men att publicera listan ska faktiskt inte behövas eftersom det är ord som alla borde uppfatta som fula.

117 ?? vad menar du ?
Okej nu blev det två inlägg på raken i denna tråd men jag är så less på detta bråkande! Så det jag brukar göra är att så fort en tråd börjar spåra ur skriver jag (fast bara om jag känner att jag absolut måste) ett inlägg. Det måste vara ett väldigt väl genomtänkt inlägg I SAKFRÅGAN sen hoppar jag av tråden. Jag är inte intresserad av att tjafsa. Fast jag är ganska temperamentsfull och också kan ilskna till och vara bitchig så brukar jag inte ens svara om folk hoppar på mig. Om alla gjorde så skulle de tråkiga trådarna bli korta.
Snälla sluta anklaga sajtvärdarna. Försök tänka er in i hur det känns att ständigt bli påhoppad…
Snälla sluta älta allt bråk. Jag förstår att det är jobbigt att känna sig kränkt och jag förstår att det känns bra att vräka ur sig så alla kan läsa om man känner något starkt men folk vill inte läsa detta det ger motsatt syfte. Man får inte sympatier av att anklaga andra inte ens om man har rätt. Ta det i PM så alla andra slipper se.
Jag vill diskutera marsvin här inne inget annat!
Jag har inte sagt att svordomar ska godkännas. Däremot kan man väl ta och värdera om lite på vad som anses vara en svordom.
Medlemmar pratar med varandra, så jo.. vissa vet visst om hur ni agerar. Och vid andra tillfällen SER vi hur folk behandlas. Likt eller olikt.
Att tipsa om andra siter behöver inte vara fel. Precis som vi tipsar om olika foder, hö, burar osv. Det kan sitta folk på Mif som inte känner till andra forum, och tvärt om. Inget fel i det. Då är det nog mer svartsjuka och viljan att få de största forumet som gör att ni inte vill at man ska tipsa om andra.
Ang "gående tåg" (#81) så kan jag ju bara påpeka att man i en moderator situation får se bort från gammalt groll osv. Ta varje ny text och tråd på ny kula. Det är just det jag menar med att folk "särbehandlas" och inte får en chans. Har man trampat i klaveret en gång så blir man behandlad därefter långt efter och får inte mycket chans att ta sig ur.
När jag använder ordet banna så menar jag "bestraffa, utskällning". Men visst, på nätet kan de tolkas som att "låsa ute från forumet". Men visst, i många fall kan de behövas BANNAS med kan jag säga.
#84, oja.. ser ett exempel ovanför ditt inlägg tex… (jag tar inte illa upp av det) jag fick för övrigt en varning för mitt upprepade svärande här i tråden.. fastän folk tidigare fått använda exempelsvordommar (jag med) för diskussionen i andra trådar utan varning eller tillsägelse).
#85 …nu är du ju bara "tramsig". Det vi menar är att olika folk bestraffas olika trotts samma brott.
-----
jag skulle också tycka att man som mod måste ha en helt annan attityd utåt i sådanahär diskussioner. inte sitta och sucka, kalla folks åsikter för trams osv. Det blir nedvärderande mot medlemmars åsikter och sätt att uttrycka sig.
------
Precis som vi måste räkna med att få kommentarer och skilda åsikter emot oss så måste ju för sjutton gubbar ni räkna med att andra kommer tycka olika. Ska det va så ska det va åt båda håll och det är det inte. Den som anser att nån annan har fel har rätt att påpeka det. Men den som från början skrev sin åsikt har inte rätt att bli upprörd eller bli putt. Så hur ska ni ha det ? Vi har skyldigheten att ta att bli tillrättavisade. Men ni har ingen skyldighet att ta att vi står för det vi tycker för då blir det attityd direkt. Bara skyldigheter och inga rättigheter..
Har man t.ex rätt att kritisdera nån för att personen vill rädda några marsvin på blocket ? Måste man end öppna foderluckan i det läget ? All heder åt personen tycker jag. bara för att man vill rädda marsvin så betyder det inte att man är en sämmre ägare än nån som går till affären och köper!
--------
Att sitta och gissa eller uttala sig om vem man i sin profil är egentligen är väll också rätt onödigt. Tror inte man riktigt får göra det heller va ? Om man väljer att vara anonym i sin profil så har man rätt att vara det.
-------
#91 Tummen upp..
#92 just därför måste det vara rättvist för alla. Och man måste som mod ha mer förståelse och öppet tänkande. Så fort nån känner sig påhoppad eller orättvist behandlad så måste nån KUNNIG vettig och MOGEN behandla det. Oftast efter livserfarenheter.
#93 Så är det.. chefen går väl aldrig och klappar alla sina anställda på axeln och talar om hur duktiga de är. Tar man ett jobb så färväntas man sköta det väl. Gör man det inte så får man tillsägelse, kritik och i värsta fall får man sparken. Man kan inte gå runt o klappa folk på axeln hela tiden för saker som är självklara.Vill mods ha betalt får de helt enkelt börja ta betalt av medlemmarna. De kan inte klaga på att de inte får klapp på axeln eller all tid de lägger. Så är det med ideellt arbete.
#94 Känns inte som du vill ta medlemmars behov och problem på allvar så länge de inte överensstämmer med DINA åsikter. Ta diskussionen på pm istället så vi andra slipper se attityden. Jag tar iaf illa upp om em mod beter sig så mot mig. "Mina behov är mindre värda och vad jag känner, tycker och säger är inte värt lika mycket som ditt".
Om alla får öppna foderluckan och om alla får tycka vad de vill, kommentera vad de vill… …så får väl alla reagera som de vill och säga vad de vill.. (innom VETTIGA gränser såklart).
#98 Så nu finns det alltså en lista ? Kan du inte va vänlig at ta upp med de andra modsen och att lägga ut den på en tråd med varning för känsliga så VI andra kan få se vad det är vi inte får skriva ?!?!?
OBS OSB!! -->Det har jag ju bett om fleeeeeeertalet ggr!<-- OBS OSB!!
Då kan jag lättare förstå och acceptera på vilken nivå vi är med "fula ord och svordomar"..Svordomar och "väldigt fula ord" ??? Ibland redigerar ni ju fruktansvärt löjliga ord och sätter dit att man blivit redigerad för svordom. Ord som verkligen inte är varken svordom eller egentliigen "väldigt fult ord".
122 jag tycker att du borde bli moderator. Det är lättare att förstå och diskutera med dig än med dem. För som du sa. De suckar åt en. Det är inte roligt då.
tar man på sig ansvar så får man se till att leva upp till behoven! Klarar man de inte så får man göra något åt det. Ta in mer värdar och Medarbetare, vara mer sellektiv med vad som är viktigta att lägga tid på osv. Eller så stänger man nr sidan och tänker om, vad vet jag.
--------
I och med att FLERA bett om en lista på svordommarna vi inte får använda så kanske de skulle postat i en del på forumet eller iFokus så man kan se vad det rär sig om och vad som anses vara fult och svordom.Rubrik, läs på egen risk, fult språk. eller vad som.
--------
Ang att posta listan med fula ord.. sätt en åldersgrej när man skapar sin profil på iFokus. Har man bockat i att man är äver 18 så får man se svordomsinlägget. Eller automatisk funktion som känner av hur gammal man är. Då får man se inlägget. Inga problem och säkert :)
------------
#115 JAG BLIR VARNAD FÖR SVORDOMMAR OCH FULA ORD SOM DU SEN I DINA INLÄGG UPPREPAR. Antar att du får en varning med nu då i och med att alla behandlas lika.. ;)Och jo, flera ord jag skrivit, som jag och många andra ute i stora världen och här på mif inte tycker varit någe att hänga upp sig på, har blivit redigerade. Så man kan visst råka skriva det, för att man själv anser att det inte är något speciellt alls.
Får man se en lista så får man ett humm oh hur snäva ni är i reglerna.
"Ord som vi alla borde uppfatta som fula" Hell*****a, Jä**as ?? FULA ? Jag har frågat flera vänner nu för ett annat ord för de på J.. de komme rinte på något som funkar. Mucka fungerar inte.. Inte irritera heller för de kräver att jag BLIR just irriterad. att Jäv*as är något som en individ gör och andra behöver väl egentligen inte ta illa upp så sett. Kan inte riktigt förklara tanken men hoppas ni förstår.. :P
127 Du förstår du nog vad jag menar. De är svårt att vara trevlig mot de som inte förtjänar de. Men det betyder inte att man inte KAN vara trevlig mot någon som inte förtjänar det.
Jag skulle gärna bli det, och jag skulle ta åtagandet på allvar. MEN ingen skulle någonsin låta mig få en sån position, för jag vågar kritisera (både positiv och negativ kritik) ALLA oavsett. Jag kliver folk på tårna geno att våga ställa folk mot väggen. Jag erkänner när jag haft fel, och jag kör på stenhårt med vad jag tycker. Folk har svrt för sånt.. :/ Jag förstår väl dem till viss del.. men men.. hihi. Ingen skulle ha mig som mod ;) Däremot så måste jag säga att mig salukiforum ja starta INTE hade sådanahär problem ALLS.
130 Ta inte illa upp nu. Men vissa saker har du inte tillräcklig livserfarenhet för att uttrycka dig om. Det går visst att vara trevlig. Det lär man sig med åldern. Att tro att man inte kan vara trevlig är en sak som försvinner när hjärnan mognar.
#131 Jo, nu tog jag faktiskt illa upp. Väldigt nedlåtande skrivet. Livserfarenhet sitter inte i åldern, för det första. För det andra så skrev jag att det går, men att det är svårt. Jag gör det dock väldigt ofta, så visst kan jag gör det men att prata/skriva med dom som är otrevliga mot mig har jag inget intresse för.
Men jag försöker att vara trevlig mot alla. Det är ytterst få som jag inte orkar med det. Men i den här tråden är de inte så farligt. Och JO Liverfarenheter har väldigt mycket med ålder att göra. Menar du att duhar varit med om samma saker och känt samma saker som en 70åring har ? Nej jag skulle inte tro det. =)
jag ber om ursäkt över att du tog illa upp.
134 Att LÄRA sig att vara trevlig har med åldern att göra. När man är yngre/i tonåren så förstår man inte riktigt den saken.
Och du är INTE trevlig. Snarare påstår saker som inte är sanna och kommer med dolda påhopp, som du inte tror att folk förstår.
136 Javisst finns det mindre trevliga inlägg. men inte otrevliga. Och bara för att man är vuxen så betyder inte det att man är mogen. Bevisligen =) .
138 Men, Nu kommer jag bara att skriva det här en gång till och jag hoppas att du förstår denna gång. För jag orkar defenitivt inte upprepa mig och jag orkar inte tjafsa med dig för det leder absolut ingenvart.
Ju äldre man blir. Desto mognare blir man. Och kan lära sig att vara trevlig mot människor fast man egentligen inte vill. Men ju yngre man är desto större är risken att man inte är det för att hjärnan inte är mogen nog. Och sen beror det på vad man räknar som vuxen. Jag anser att när man är tonåring så är man fortfarande ungdom. Dvs Inte vuxen .
Det är min åsikt och jag hoppas att du är mogen nog att förstå att jag får ha min åsikt och att du inte kan ändra den.
Det var det sista jag skrev till dig i denna tråd för du verkar inte förstå i mina tidigare inlägg. Så jag får helt enkelt vara den "Mogna" och lägga ner.
Here we go again.
Vill man föra fram kritik bör man för det första vara konstruktiv och för det andra föra fram det på ett trevligt sätt. Om man vill ha resultat så att säga. Att skälla ut oss moderatoter når man ingen vart. Jag tänker inte bemöta kritik bestående av skäll och negativa ord mot mig eller andra Medarbetare på ett annat sätt än jag redan gjort.
Jag har enormt svårt att ta kritik på allvar när den låter som den låter just nu. Dels för att ni pratar om saker ni inte har att göra med, exempelvis hur vi agerar mot andra medlemmar än er själva, dels för att ni inte på något sätt framför kritiken bra.
Men så här ÄR det. Jag vet betydligt mer om hur MIF sköts "bakom kulisserna" och framförallt mer om hur JAG agerar än vad ni/du gör, eller hur? Bra.
För det första, när tjaffs framträder i trådar tar vi tag i det så snart vi har tid. Vi diskuterar med varandra vad som skall göras, ska någon ha en påminnelse eller varning, ska inlägg i tråden tas bort osv.
För det andra, nej, vi bortser inte från "gammalt groll". Har man tidigare fått en varning, fått påminnelser eller till och med fått skrivförbud så anser vi att man borde lärt sig att bete sig bättre. Det räknas således in i diskussionen angående agerande.
För det tredje, vad jag sa om att tåget gått. Jag menade då "kritiken" i denna tråd. Var vi moderatorer fått höra att vi mer eller mindre är fullständigt värdelösa. Jag anser att det framgick tydligt men tydligen inte. Jag förstår inte hur någon kan tro att jag skulle vela hjälpa någon som blivit kränkt, när personen KRÄVER hjälp och samtidigt kränker mig och mina "medmoderatorer". Det är fullständigt orimligt.
För det fjärde, nej vi lär antagligen inte publicera en lista över svordomar. Det är åtminstone inget jag kommer att lobba för då jag anser att medlemmarna har sunt förnuft att använda. Somliga ord står på den "beryktade listan", somliga inte. De som inte står på listan får Medarbetare avgöra själva om de skall censureras eller ej.
För det femte, detta kan tydligen inte nämnas tillräckligt många gånger så återigen: ingen annan än moderator samt berörd medlem vet något alls om hur vi agerat mot berörd medlem. Du, och ingen annan, vet således inte huruvida alla får eller inte får samma "straff" för samma brott". Alltså, om medlem 1 begår ett regelbrott är det endast medlem 1 som får reda på om hen fått en varning, påminnelse eller liknande, ingen annan. Medlem 2 kan alltså inte få reda på det. Är det klargjort nu?
För det sjätte, har man kritik angående sajten? Toppen, vi vill göra den bättre! Hur framför man den? På ett bra, trevligt och konstruktivt sätt! Varför? För att om man gnäller fram sin kritik och dessutom slänger in hot och förolämpningar så är det just gnället, hoten och förolämpningarna som syns. Dessutom är det extremt svårt att ta sådan kritik på allvar och man blir även upptagen med just det dåliga beteendet. Den senaste tiden har den mesta kritiken sett ut ungefär så här: "den här sajten har blivit jättedålig på senaste tiden, moderatorerna gör absolut ingenting och är sämre än på *valfri ökänd sajt*. allt och alla är jättedåliga!". Sådan kritik går inte riktigt att bemöta på annat sätt än att säga ifrån eftersom det dels är påhopp och dels är fullständigt irrelevant. För ärligt talat, tycker ni att sajten är dålig? Fullständigt irrelevant information om ni inte kan uttryckligen sätta fingret på vad som är dåligt, varför och vad som i så fall borde ändras. Att säga att det är för att "moderaterna är såååå dåliga och såååå orättvisa" löser ingenting, varför? Återigen, ni ser knappt ens hälften av allt vi gör, egentligen vet ni inget alls om hur dåliga eller bra vi är. Har man fört fram kritiken på ett konstruktivt sätt men ändå inte fått igenom ändringarna hjälper det inte att ta till förolämpningar, påhopp eller liknande heller. Bedömer vi de önskade ändringarna som något vi inte önskar skall hända, så har vi veto. Sorry, men så är det.
För det sjunde, går ihop lite med sjätte egentligen. Vill man att ens "åsikter och kritik" skall bemötas som annat än trams, får man nog tänka efter hur man framför den. Det är otroligt tramsigt hur somliga faktiskt, jag säger det igen, tror att ni kommer någon vart med er "kritik" genom att medvetet, om och om igen hoppa på oss. Absurt.
För det åttonde, vi klagar inte på att vi inte får en klapp på axeln. Vi vägrar gå med på att bli påhoppade på grund av att vi är moderatorer. SÅ är sanningen där, det vet du med.
För det nionde, jag tror egentligen att det här inlägget samlat svarar på vad jag ska skriva, men… Jo, jag bryr mig väldigt mycket om vad medlemmarna säger, betydligt mer än vad somliga av medlemmarna bryr sig om vad vi säger. Varför förväntas vi bry oss om er när ni bara förolämpar och hoppar på oss hela tiden? Vägrar lyssna på vad vi säger, förvränger våra ord och liknande. Som jag om och om igen skrivit vet endast berörd medlem vilket agerande som gjorts mot hen, ingen annan. Så din, och några enstaka andras, kritik handlar ju mest om sådant ni inte vet. Därför blir det tramsigt och delvis därför kommer ni ingen vart i er "kritik".
För det tionde, synonymer för ordet jäv*as är till exempel reta och retas.
För övrigt kan jag säga som så att självkritik är en god egenskap. Det händer att medlemmar ropar "banna! Släng ut från sajten!" och så vidare. I de allra flesta fallen kan jag personligen säga att skulle jag banna den det ropas om skulle den medlemmen inte vara den enda att bannas. I rättvisans tecken.
Och Chickwheels, snälla dela upp dina texter i stycken. Jag har jättesvårt att läsa när allt är ihopskrivet och skulle ha betydligt lättare att gå igenom dina inlägg om du styckeindelade lite. Du skulle således tjäna på att göra det. Tack.
Nu tror jag att jag fått med allt jag känner är värt att svara på. Ja se där, nu bedömer hon, den ondskefulla moderatorn, värde i inläggen och "kritiken". Ja, se det gör hon.
Go kväll på er!
Jo, ett tillägg. Att diskutera huruvida någon har "livserfarenhet för att förstå saker" är inte trevligt, att dessutom rikta det mot någon annan är bara rent elakt. Så lägg ner det där genast.

Nu blir det här ett väldigt långt inlägg (1531 ord närmare bestämt, hoppas att jag har fått med allt jag vill så att jag inte glömt något
).
Börjar med att svara att en tråd/artikel med en lista över 'förbjudna ord' inte kommer att publiceras på sajten. Användande av svordomar/ovårdat språk bryter mot nätverkets (och sajtens) regler oavsett om de publiceras som en lista i en tråd/artikel för att visa vad som är förbjudet eller om de används i ett "vanligt inlägg" på sajten.
Är man osäker på något ord får man väl antingen strunta i att använda sig av det eller kontakta mig via PM…
#74 (Holmen 218)
Visst är det trist när en medlem väljer att lämna sajten för att de inte trivs.
Just i det här specifika fallet så stämmer det verkligen inte att vi inte har gjort något.
Jag har under en längre tid haft kontinuerlig kontakt med både JennyNorgren och andra medlemmar via PM för att försöka komma fram till en hållbar lösning dem emellan. Det här har nämligen varit ett problem som inte varit möjligt för oss moderatorer att lösa utan att berörda parter både inser sin egen del i det men framförallt är villiga att jobba på att lösa problemen.
I det här fallet finns ett par personer som känner sig illa bemötta av varandra, det handlar om att medlemmar känner sig exempelvis kränkta, påhoppade, idiotförklarade och liknande. Jag har som sagt haft kontinuerlig PM-kontakt med dessa medlemmar och pratat med dem om detta. Jag kan se saken från allas sida och det råder ingen tvekan om att regelbrott har begåtts- vilket vi moderatorer har agerat mot till de medlemmar som varit inblandade. Att vi inte har berättat för övriga medlemmar hur vi agerat, eller inte agerat på det sätt som krävts av några av berörda parter innebär inte att vi inte har gjort något.
Även om vi gör enskilda bedömningar angående varje nytt ärende så försöker vi agera på liknande sätt i likvärdiga situationer, men det kan förekomma omständigheter som gör att vi väljer att vara mildare eller hårdare när vi bestämmer påföljd- exempelvis om man tidigare har fått tillsägelser/varningar/skrivförbud för att man bryter mot reglerna men trots det bryter mot dem igen så är vi hårdare än om man kanske har blivit ordentligt provocerad eller liknande.
#79 (chickwheels)
Nej, iFokus har ingen lista på svordomar/ovårdat språk däremot har vi bakom MiF gjort upp en inofficiell lista (som vi moderatorer kan kolla vid osäkerhet) på ord som vi inte accepterar på sajten. iFokus har dock regler som gäller inom hela nätverket och en av punkterna är att svordomar och ovårdat språk inte är tillåtet.
Inom nätverket iFokus har man som Sajtvärd oerhörd stor frihet att själv välja hur man vill driva sin sajt och man har företräde att välja hur sajtreglerna ska tolkas. De flesta punkterna i sajtreglerna här på MiF är dock (enligt mig) inte något som behöver tolkas och inget som borde vara svårt att följa.
Att man inte ska använda svordomar eller annat ovårdat språk anser jag vara en självklarhet, en text som innehåller sådant är inte trevlig att läsa (anser jag) och det borde inte heller vara något problem att inte använda sig av detta. I och med att den allra största delen av majoriteten av medlemmarna på sajten klarar av att följa sajtens regler, inklusive att inte använda sig av svordomar eller ovårdat språk, så anser jag inte att det är reglerna det är fel på. Så länge vi har sajtregler på sajten (och det kommer vi att fortsätta att ha) så kommer vi moderatorer att fortsätta att se till att de följs- när vi struntar i en regel så kan vi skippa allihopa och då kommer det garanterat att bli kaos.
Jag inser att det finns regler inom nätverket/på sajten som en del medlemmar inte håller med om och anser att det är okej att bryta mot- vi moderatorer håller inte med. Det finns lagar i samhället som många inte håller med om och tycker att det är okej att bryta mot, hastighetsbegränsningar är ett exempel- polisen håller inte med och blir man påkommen med att köra för fort får man böter
Om du önskar att anmäla någon medlem som du anser bryter mot sajtens regler går det bra att skicka ett PM till exempelvis mig.
#86 (Holmen 218)
Ja, givetvis är det enligt oss moderatorer.
Det är vi som till största del har satt upp reglerna, det är vi som har företräde för hur de ska tolkas, det är vi som mottar anmälningar/synpunkter, det är vi som fattar beslut om eventuella åtgärder, etc. Självklart lyssnar vi på den som anmäler en annan medlem- det innebär dock inte att vi anser att det är rätt (därmed inte sagt att personen inte har rätt att känna/tycka som den gör).
Vi tar alla anmälningar vi får in på allvar men det finns alltid två sidor i det som händer och det är extremt sällan vitt eller svart och bara för att vi inte anser att den som gör en anmälan har rätt i vad den säger så innebär det inte att vi struntar i den som anmäler, att vi är på den andres sida och så vidare.
#88 (Holmen218)
Vad anser du att vi skulle ha gjort som vi inte har gjort?
Vad vet du om vad vi har gjort eller inte gjort (förutom vad vi har skrivit i den här tråden)?
#120 (chickwheels)
Visst kan man tipsa om andra sajter (det har jag själv gjort) men det handlar lite om sättet man gör det på. Att exempelvis skriva att MiF är en jättedålig sajt och sajtX är jättebra och att man borde bli medlem där istället är att gå över gränsen. Jag tror dock att de som inte vill vara kvar på MiF själva hittar andra sajter, likaså de som vill se hur det är på andra sajter.
Om det finns två medlemmar som gör exakt samma sak, den ena har tidigare brutit mot reglerna flera gånger och fått någon form at påföljd för detta (påminnelse/tillsägelse/varning/temporärt skrivförbud) och den andra har aldrig brutit mot någon av reglerna och således inte heller fått någon påföljd. Anser du verkligen att dessa två ska bli bedömda på samma sätt och få samma påföljd?
Det tycker inte jag och det är inte så det fungerar ute i samhället heller. En person som är tidigare ostraffat får oftast en mildare påföljd än en återfallsförbrytare och det anser jag är helt korrekt (lite beroende på vad som har hänt). Alla kan göra fel en gång och i de allra flesta fall så förtjänar man en ny chans, man kan dock inte få hur många chanser som helst om man fortsätter bryta mot regler anser jag- man får stå för sina handlingar och även ta konsekvenserna av dem.
Om det är så du menar när du skriver att vi särbehandlar medlemmar- ja, då gör vi det, för mig är det dock inte att det är att särbehandla.
#121 (chickwheels)
Jag tänker inte diskutera varningar eller andra påföljder på sajten- det är någon som endast rör oss moderatorer och den berörda medlemmen, jag kan dock säga så pass att du inte är ensam om att ha blivit kontaktad angående vad som har hänt i den här tråden.
#122 (chickwheels)
Vi begär inte en massa beröm eller liknande för att vi sköter de uppgifter vi tagit på oss att sköta- vi kräver dock att vi blir respekterade och inte behöver ta emot en massa otrevligheter. Påhopp och andra otrevligheter är inte acceptabelt överhuvudtaget, oavsett om de vänder sig till moderatorer eller "vanliga" medlemmar. Många verkar dock tycka att man kan säga vad som helst till oss och till viss del är det nog vårt eget fel eftersom vi i väldligt stor utsträckning har tagit det utan att säga ifrån.
#125 (Holmen218)
"De suckar åt en. Det är inte roligt då."
'De' innebär plural (flertal) vilket innebär att minst två moderatorer har gjort det du beskriver.
Jag kan se en, vilken är den/de andra?
Har du synpunkter på hur någon moderator agerar kan du kontakta mig via PM.
#126 (chickwheels)
Att ta in fler Medarbetare på sajten är inte aktuellt i dagsläget, vi är en Sajtvärd och fem aktiva Medarbetare och det ska gott och väl räcka för att täcka behovet för MiF. Vi anser att det är viktigt att alla regler som finns på sajten följs och det är vad vi lägger ner vår energi på. Att vi ska stänga ner sajten är ingenting annat än absurt. Ingen är tvingad att vara medlem på MiF, om man inte trivs här så står det en fritt att lämna sajten. Några medlemmar tycker inte om hur sajten sköts och det är givetvis deras fulla rätt, de får givetvis framföra sina åsikter och förslag på hur den (enligt dem) kan förbättras- det är dock jag som Sajtvärd i samråd med mina Medarbetare som bestämmer om vi anser att det finns skäl att ändra hur vi sköter om sajten. Andra medlemmar tycker att sajten är bra som den är (även om jag tror att alla önskar att det vore mindre bråk och tjafs öppet på sajten och mer fokus på just marsvinen).
**SMF 237 Sweet Dream's
skulle vilja att ni bara plockade bort påhopp och inte hela trådar när det spårar ur.
#144 Det är precis vad vi gör. Däremot tar vi bort trådar medan de redigeras, dessa återpubliceras när vi anser att den är "redo" att återpubliceras.
142 Jag vet inte vad mer som har hänt än just det hon har skrivit om i denna tråd.
Men om vi säger att jag skulle ha en massa negativt att framföra så skriver jag ju allt det. vad som får mig att må dåligt etc. Lite så tänker jag att hon har gjrot.
men jag orkar inte tjafsa eller diskutera om henne längre =). Hon är int3e ens en medlem längre. Man får väll bara hoppas på att man inte kommer att känna som hon.
Och så har jag funderat på en annan sak. Men jag kanske ska ta det i Pm ?. Det är inte direkt kritik. Mer ett förslag. Är det bättre att jag tar det på pm ?
(vaknade faktiskt på RÄTT sida idag :D )
Medarbetarna och sajtvärden gör ett BRA jobb!
Sedan får ni säga vad ni vill, för detta är sanningen.
Jag saknar en funktion på det här forumet.
Jag skrev ett inlägg som svar i en tråd. Medans jag höll på att skriva så hann en annan medlem svara. Eftersom man inte vet att någon lagt in ett inlägg så blev mitt inlägg eller en del av det upprepade ord.
Så är det möjligt att se om en medlem postat ett inlägg medans man skriver? Det finns på många forum så jag tänkte att det kanske går att få här också

Det är en fråga för de som utvecklar iFokus, inte för oss som driver enskilda sajter.
Jag rekommenderar att du tar upp det inne på Support.iFokus, där man som medlem bland annat kan komma med önskemål om funktioner och rapportera tekniska problem.
Tack för blommorna :-)
Det är sällan som vi tar bort hela trådar permanent, jag gick tillbaka lite drygt 6 månader och kollade borttagna trådar. De allra, allra flesta trådarna som var borttagna var inaktuella annonser följt av några dubbel-trådar (sådana som råkat bli postade mer än en gång) därefter har det varit trådar innehållande mycket tjafs som vi (i samråd med trådskaparen- efter att vi blivit kontaktade och ombedda) tagit bort, ett fåtal har tagits bort eftersom själva trådstarten bryter mot sajtens regler och ungefär tre stycken har tagits bort eftersom de spårat ur totalt och det helt enkelt varit för svårt för oss att redigera dem på ett bra sätt.
Det förekommer dock med jämna mellanrum att vi tillfälligt tar bort trådar som spårar ur och det kan man säga att vi gör av två anledningar, den första är för att vi ska kunna gå genom tråden ifråga och redigera den i lugn och ro utan att det kommer en massa nya inlägg och tjafset/bråket fortsätter och för det andra för att de medlemmar som tjafsar/bråkar inte ska kunna fortsätta med det i tråden utan får ta sig en paus från diskussionen och förhoppningsvis kan hinna "lugna ner sig" innan tråden återpubliceras.
Normalt så är en tråd inte tillfälligt borttagen mer än någon dag innan den publiceras igen.
**SMF 237 Sweet Dream's
Ja, det ska jag göra. Tack
#149 vasegod 
Det gick inte att starta någon tråd för mig på support. Man kanske måste ha Insider?
Nehej, ja då vet jag inte varför det inte funkade. Men jag struntar i det då. Skriver ju inte så många inlägg ändå, så jag får väl klara mig utan den funktionen
#135 Det är alltså inte bara jag som känner av det.. Menar inte illa men just det är vad jag försökt få sagt om flera här inne. de skriver "i all välmening" men det finns fortfarande en ton som inte går att få bort. En ton av "jag vet minsann" "Jag ska visa dig" osv.
Jag kanske inte uttrycker mig korrekt, eller fullt förståeligt för många andra, tyvärr.. Men jag blir iaf glad när jag inte är ensam om att tycka vissa saker.
Menar inget illa..