Lägenhetsfolk, höförvaring?
Ni som bor i lägenhet, speciellt mindre sådana, var förvarar ni hö och spån till marsvinen? Kan tänka mig att det inte är så poppis att springa i trapphus med höbalar, hur löser ni eventuella sådana problem?
Hanna
Tar hem en bale i taget i en sopsäck och ser till så inget hö eller spån blir kvar i trapphuset.
Precis som #1 Skriver.
Jag tar hem en höbal i sopsäck, den förvarar jag nere i mitt källarförråd. Har en tvättpåse inne i lägenheten som jag förvarar hö i så får jag fylla på den ca 1 gång i veckan.
Sedan har jag turen att ha balkong, där har jag en spånbal. Hade jag inte haft balkong så hade jag fått förvara spånet även i förrådet och ta upp i någon mindre påse/säck eller liknande.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Nu har jag ju inte marsvin hemma utan chinchillor som har hö som sin basfoder och jag bor i lägenhet.
Men jag har ju fördelen med att jag kan ha höet förvarat ovanpå chinchilla buren då ytan är tillräckligt stor.
Alla mina ströbalar (har ganska många olika ströbalar hemma då jag köper olika strö till chinchillorna och mina gerbiler :P ) har jag dock fördelat lite varstans i lägenheten, två balar har jag placerat under data bordet (har ett lååångt data bord i data rummet som sträcker sig från ena väggen till den andra väggen och har mycket luft utrymme under) och de balarna som inte får plats där under har jag stoppat in långt bak i ett hörn i min klädkammare :P
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Min mamma har gjort om mitt gamla rum till marsvinsrum

Där står burarna och allt spån och hö i påsar (110l påsar). En av burarna står på ett skrivbord och under den får det plats en spån- eller höpåse. Övriga står mot väggarna, kan man väl säga. Brukar vara en höpåse i köket också där kaninerna bor.
När jag hade marsvin här hos mig, på 19kvm, köpte jag småpåsar med spån (svårt att få tag på annat när man inte har bil…) och köpte större höpåsar, 110l. Ståendes på buren och under bord, sängen… Lite vart jag hade plats.
Jag bor i studentkorridor så det är alltid lite lagom äckligt här. Om det då råkade hamna lite hö eller spån utanför lägenheten hade nog ingen brytt sig, annars får man väl sopa efter sig så det ser fräscht (haha, jo tjena, fräscht i studentkorridor) ut i gemensamma utrymmen. 
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
Jag har en väldigt stor balkong där förvarar jag både hö och spån. Balkongdörren är också precis brevid de flesta marsvinsburarna så jag behöver inte springa runt och ströa i hela lägenheten. För ett tag sedan köpte jag en pall spånbalar 18st. De förvarar jag i min ateljé som finns i källaren på vårt hus. Jag bär upp en i taget till balkongen. Hö får inte förvaras i vår källare då det anses dra till sig möss.
#5 Oj, jag har inte ens tänkt på eller blivit informerad om att man kanske inte får ha hö i källaren.. Men har ännu inte sett några spår av möss 
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#6 Äh jag var dum nog att fråga ;-). Vet inte ens om det stämmer. Har du inte sett några små söta möss och ingen säger något är det säkert okej.
När man bär höbalar i trapphuset är det bäst att ha dem i säck. Spiller jag får jag ju sopa…

Jag tar hem en höbal i taget. Den bärs upp (okej, jag tar hissen!) och förvaras i ett påslakan. Höbalen förvaras under ett bord i "marsvinsrummet". Spånbalar köper jag en i taget, förvaras under samma bord om det får plats, annars mitt på golvet. :P
ps. Hanna, ska du flytta?
Ni verkar ju ha samma strategi allihop ungefär, tack så mycket :)
Hur gör ni med städskräpet sen då? Jag fyller minst en sopsäck i veckan här och samlar dom på hög utanför garaget tills det blir dags att åka till tippen, men riktigt samma möjligheter finns ju inte i lägenhet :P
#8 - Ja det börjar väl bli dags :P Nä, inte riktigt ännu. Tidigast om ett halvår, senast om ett år skulle jag tro. Beroende på jobbsituation och sådär.
Hanna
#8 Tänkte precis fråga detsamma!
#9 Ska vår lilla Hanna bli så stor? Blir nästan rörd :')
Ett hett tips verkar ju vara en stabil och användbar balkong för annars lär du få det tungt!
//Emma
#10 - Tss ;) Jag är redan för stor för att kunna vara en av två som bor med nio marsvin i ett rum på typ 10 kvadrat. Får ta och skaffa mig en balkong helt enkelt ^^
Hanna
När vi bodde i lägenhet så hade vi hö och spån i vardagsrummet, dock bara en spånbal och liten påse hö. Bodde på andra våningen. Det funkade, nu bor vi i hus och har plats för allt
(och lite till
)
#11 Jasså har Herr Hanna flyttat in där nu? Då kan jag tänka mig att det är väldigt trångt. Extra trångt blir det väl nu när Gigi och Doris ska knö sig med sina magar ;-) Hitta en fin tvåa så kan vi ha SMfesten hos dig nästa år!
//Emma
Angående "marsvinsavfallet" så lägger jag det i vanliga små sopsäckar/icapåsar och slänger i sopnedkastet. Än så länge har ingen klagat :-)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Så mkt som möjligt förvaras på balkongen. Ca varannan vecka slänger jag en stor svart sopsäck i sophuset. Skulle inte fungera utan balkong eftersom vi bor på 37 kvm :)
Med sunt förnuft kommer man långt!
Tar med hem mitt spån och hö i påsar! sen har jag de förvarande i tvättkorgar från ikea, inne i en klädkammare så de syns inte :) Funkar jättebra.
Jag får ihop minst två stora säckar avfall i veckan de bär jag så fort de är fulla och inte ohanterbart tunga ut i sophuset och lägger i brännbart. Lite nervös är jag över dessa säckar så jag brukar ta ut dem på natten så ingen ser.
Fyller sop säckar som vi bär ut i sop huset medans våra grannar ger oss mördande blickar.. 

Slänger skräpet i sopnedkastet, ingen som klagat än (brukar göra det när det är tomt i trapphuset…). Har fleece i en del burar, annars skulle det bli väääldigt mycket sopor…
Tack för alla svar :)
#13 - Haha, ja för ungefär 5 månader sedan ;) Vi skulle ju ha partytält och öppen bar?
Hanna

När jag köper hel höbal förvarar jag den i mitt vindsutrymme för att sen ta ner efter behov. Bäst fövaringsembalage är ett gammalt påslakan så blir det inte en massa strössel.
Men oftast tar jag för dagsbruk hem från stallet där jag har min häst.
Marsvin 4-ever
.
Jag bor i lägenhet och vi har en stor bal med strö under buren. Men vårat hö står just nu i en stor säck mitt på golvet. och den bara flyttas runt. Har blivit så sedan svärfar gjort eget hö till våra grisar, nu i sommras.
MEn jag ser nu att en del förvarar hö/strö på balkongen, en fråga är du hur förvaras det från väder och vind?
Kan ju slänga ut ströt på balkongen, har två. Och låta höt vara under buren istället.
#20 Det får vi ha på din balkong ;-)
//Emma