Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 1460 ggr
Mojma
0

Hur gör ni med höet?

Så att det inte sprider sig i hela buren? Jag har provat att ställa in en vanlig liten plastback med hö i med den rumlar marsvinen om så att det hamnar upp & ner på en minut! Haha. Några bra tips på vad man kan använda?

kantarellstuvning
0
Mojma
0

#1 - Din text syns inte

Fridaaaa
0

Här är en bra tråd http://marsvin.ifokus.se/discussions/4eb03a0cd4ebea57640050c6-hur-har-ni-ho-i-buren#discussions-4

Där är medlemmar här som berättat hur demhar höet Glad

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hultan
0

Jag har en kattlåda med hög kant som dom måste hoppa för att komma i. Inget hö utanför och motion på samma gång :)

Med sunt förnuft kommer man långt!

Linnet
0

Det gör väl inget att det sprider sig i buren.

_Charlie
1

#5 Problemet om man har fleece är ju att det dels blir väldigt svårstädat med hö i hela buren och dels ohygieniskt då de gärna kissar överallt om hö finns överallt. Men har man marsvin som VILL sprida ut höet även om man försöker hålla det någorlunda på samma ställe kanske man får överväga att byta underlag och ha glada grisar ist. ;)

godisgrisen
1

Jag som inte har fleece tyckerinte att det gör något om det sprids runt hö. Mina marsvin får göra som de vill det är ju de som bor där ;-).

Mojma
0

Haha ni har helt rätt i att marsvinen skall få som de vill! Men - det hö jag köper från bonde är oftast av den grövre modellen, vilket gör att jag tycker dte blir stickit för dem att sedan tvingas ligga på. eftersom det då spridit sig över hela buren efter någon dag bara.

Cafesinner
0

Hade höhäck i stål först men eftersom de hoppade upp i den blev jag orolig att de skulle skada sig.
Nu vet jag om två bra som jag sett här på skolan:

* Bollar man stoppar hö i och hänger upp - både rolig aktivitet och praktiskt för matte;)
* Höhäck i trä, typ en rund.

FruJohansson
0

#9 nej det tycker inte jag låter bra. Det går inte att få i tilläckligt mycket hö i sånna, och av erfarenhet vet jag att marsvinen inte vill äta från liknande grejjerna konstigt nog, och resultatet blir att de äter för lite hö. Marsvinsmagar behöver ju äta hö nästan konstant. Själv har jag en stor plastlåda som de måste hoppa på sitt hustak först för att komma i. Däri lägger jag några handdukar i botten, sen massa hö. En stor bal hö (från en bonde) tar slut till fyra grisar på ett par veckor. Fyller på 1-3ggr per dag, byter ut ca var 3je dag.

Strawberi
0

Bara sätta en gummisnodd runt höet så håller det sig på plats, enkelt och fort, man kan använda rep också. Marsvienn brukar inte tugga på gumminsnoddarna så borde inte vara några problem..

Cola&Bacardi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har mitt hö så här! Glad

Fungerar bra, det är dock en gammal bild och den enda jag har förtillfället. Brukar ej ha så grovt hö.

Mvh Linnea

Mvh Linnea 

Cafesinner
0

Well, det är väl från marsvin till marsvin då, både mina och alla på skolan älskar det. Och vadå tillräckligt mycket, är ju bara att fylla på oftare i sådant fall.

imoon
1

#9 Hö i hängande bollar bör absolut inte utgöra allt hö marsvinet för. För det första är marsvin betande djur, de betar från marken. För det andra är det en fullständigt onaturlig ställning att äta i för marsvinet om de måste sträcka sig uppåt för att få i sig mat.

Personligen skulle jag aldrig ha en sådan boll. Ser alltför stora risker med det, marsvinen kan skada sig på många sätt. T.ex. genom att sträcka nacken eller fastna om de råkar bita tag i bollen istället för hö.

Som aktiveringsboll kan jag eventuellt köpa det, men absolut inte som enda "hökälla".

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

FruJohansson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här menar jag. Och där ser ni också vilka mängder jag har. Allt äts givetvis inte upp, utan det används även som bo och toalett. De älskar att göra sig en håla i höet, och efter att de trampat ner det fyller jag bara på tills det börjar lukta och då byter jag.

kalleohobbe
0

Jag brukar ta en vanlig papperspåse, ta bort handtagen o sen rulla ner kanterna så att det går att ha påsen vält på sidan, sen fyller jag på massa hö. Det brukar gå med tomma kartonger oxå, tex såna det varit makaroner i.

Mojma
0

Tack för alla tips! :)