Marsvin och granbarr
Hej !
Nu närmar det sig jul och jag har funderat på att skrota plastgranen och skaffa en riktig gran. Men saken är den att den kommer att stå vid marsvinen isåfall. Och vanliga granar barrar ju rätt mycket.
Så är det farligt ör marsvinen att äta barr ?
Isf så är det bara att hålla kvar vid plastgranen =)
Tackförsvar
vh
Om inte annat så sticks det ju ganska rejält i deras små tassar om barren kommer in i buren.
Jo jag tänkte de också. Men inte så att de kommer få ett underlag av barr. Så nära står den inte. Det är om det kommer in några få barr. Och då är jag mer orolig över att dom kommer äta det.
Ber om ursäkt över att jag uttryckte mig otydligt
Vanlig gran är inte giftig och den innehåller desutom C-vitamin mest innehåller ny skotten på våren.
Marsvin i det vilda är ju van vid olika underlag, jord, grus, gräs mm så inte tror jag det är någon risk med lite barr. Vi kanske har skämt bort våra grisar med att de alltid har mjukt under tassarna 
3 ja mina går på spån nu =) Men då vet jag att det inte är farligt iallfall :D får se om de blir plast. Men det lutar åt en riktig =) De luktar ju så gott och då får man in den riktiga julkänslan :D
Jag ger grankvistar åt mina några gånger i månaden på vintern och det är väldigt uppskattat =) De äter, sover, hoppar och skuttar i det (samt såklart äter), så själva barren verkar inte bekomma dom det minsta. Jag tror de är lite för tjockhudade för det :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
5 skönt att höra :D Jag tror att denna tråden är bra för de som inte riktgit vet =). Tack för svaret ! :D
Men kan man ta vilken gran som helst? Finns ju olika sorter :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Inte Idegran för den är giftig men den är ganska sällsynt växer mest i kusttrakterna från Bohuslän och upp över Gästrikland.
Man blandar inte i hop vanlig gran med Idegran då den senare har platta ibland ca 3cm långa barr och får röda bär och dess växtsätt liknar mer en buske eller ett litet träd.
#8 Okej misstänkte att det fanns någon gran dem inte tål
Tack för svaret!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Bara idegranen är giftig. Den är väldigt farlig att äta. Men inga andra granar eller tallar ska vara giftiga.
Man kan ju tänka på att gran och tall innehåller mycket terpentin. Jag skulle anta att det mesta sitter i stammarna, men en del marsvin äter ju hela grenar.
Hur det påverkar marsvinen har jag ingen aning om. Men kanske ska man ge det med försiktighet då trepentin klassas som farligt avfall.
Men om det barrar några barr från julgranen ner i buren så är det inte ett dugg farligt.
De färska granskotten är goda med citronsmak. Jag brukar ta ett par då och då och smaska på i skogen när det finns 
10 Tack så mycket för svaret ! Då ska jag tänka på att de inte ska få i sig för mycket =)
ger ni hela grangrenar då?
#10 Jag har hört att terpentin ska vara cancerframkallande, men en veterinär jag pratade med trodde att marsvin har alldeles för kort livslängd för att hinna utveckla något sådant om de inte får enorma mängder. Veterinären var ingen marsvinsexpert dock.
Jag har gett grankvistar (ca 30 cm med tillhörande "småkvistar" per två marsvin) ca var tredje vecka på vintern sen start och marsvinen har i alla fall mått prima :) Men att ge så mycket som jag ger är knappast nödvändigt och dessutom är det ingen favorit bland en hel del marsvin. Mina bor så pass svalt att de äter för att "hålla igång" och det kan säkert ha en rätt stor betydelse.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
Tänk bara på också att köper man en gran är den troligen kraftigt besprutad. Så då ska man nog vara försiktig med att marsvinen inte äter några barr.
Nej vi går nog ut och hugger en om vi ska ha en riktig gran =).
#13 Ja, så kan det ju vara. Man vet nog egentligen inte. Hur som helst så sitter väl terpentinet i kådan mera än i barren.
Jag har också givit grankvistar för länge sedan och de marsvin jag hade då lämnade alltid grenarna och åt upp barren.
De tog inte heller skada av det så vitt jag vet. Men det kan ju ändå vara bra ändå att ha i åtanke om man har glupska grisar som äter hela grenen. Så de inte får ont i lilla magen
#16 Absolut, jag håller med :)
Mina första marsvin sprang alltid direkt till Julgranen om de var utsläppta ur buren i December:) Omnomnomnom.