Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 1715 ggr
Picasso
0

Ni som har grisar i lägenhet

Jag undrar hur många kan/ får man ha i lägenhet? Vi kommer att flytta från gård till lägenhet i slutet av Januari. Att grisarna ska med är självklart Skrattande Hur många har ni?

NinaS
0

Jag har några. :) Färre än 20, men fler än 10…

imoon
0

Finns inga restriktioner på hur många man FÅR ha.

Min mamma bor i lägenhet och (vi) har 9 grisar i två burar.

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

Picasso
0

#1 ok, som det är i dagslägget blir det 20 + 8 ungar, men det kan ju ha ändrats till Januari.

Picasso
0

#2 Ok vad skönt att veta.

godisgrisen
5

Det här var verkligen en fråga för mig ;-).

Det finns inga generella regler för hur många man får ha. Vissa bostadsföreningar kanske har sina egna regler men jag tror det är ovanligt. Däremot har vem som helst rätt att klaga på marsvinen om de stör på något sätt och då finns det en stor risk att man måste göra sig av med dem åtminstone några. Därför är det viktigt att städa noga så ingen lukt sprids och inte spilla spån, pluttar och hö i trapphuset.

Hur många marsvin har jag då? Jag är lite som en same som vägrar att tala om hur många renar de har. Vad de har för gåtfulla skäl för detta vet jag inte men för mig är det för att jag inte gillar att räkna saker och att det ändras ständigt för tillfället. Öh… igår kom två återvändare som ska placeras pånytt men tre kommer att flytta idag och vem vet kanske föder Zabini sin kull idag också hon ser sån ut… Äh jag tror att de för tillfället är 37 st men min förvirring betyder inte att jag inte vet vilka de är för jag skulle med lätthet kunna rabbla alla namnen och ge en utförlig personbeskrivning av var och en :-).

Trots mitt stora antal djur har ingen i mitt hus klagat trots att det bor endel äldre lite prudentliga personer här. Det kräver endel arbete att hålla burarna luktfria både för grannarnas skull men mest för vår egen då vi bara bor i en tvåa. Faktiskt så tycker jag sällan att det luktar bur hemma hos oss även om det onekligen luktar hö och spån här alltid. Det finns ju en risk att folk inte gillar hölukt annars är det fullt möjligt att hålla dofterna oklagbara.. Marsvin luktar ju inte alls lika starkt som råttor och kaniner eller varför inte våt hund eller sprejande hankatt ;-).

Picasso
0

#5 Tack för ett utförligt svar :)

Självklart gäller det att hålla luktfritt och att undvika att spilla spån, hö och pluttar i trappan ;) Jag är sker på att du har stenkoll på hur många du har och vilka de är ;)

Lägenheten är en 3,a på ca 75 kvm, grisarna kommer att bo i mitt gamla flickrum. Min mor avled för lite mer en månad sedan och lämnade en HSB lägenhet i arv. I dagsläget finns det inte möjlighet att bo kvar på gården som gubben hyr och ha lägenheten. Men planeringen är att när priserna på boständer stiger igen, kommer vi att sälja lägenheten och köpa något eget hus eller gård.