Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1581 ggr
_Charlie
0

Inget bajs på 4 h?

2 av våra marsvin som delar bur har inte bajsat sedan jag städade buren för 4 timmar sedan. Det finns inte en enda plutt i buren och jag är orolig, de brukar ju bajsa jämt!

Det som hänt är att jag dammsög runt buren i samband med att jag städade den, då var de inne i buren precis bredvid.

Kan de ha blivit så skrämda av dammsugaren att de mår dåligt nu? De tuggar hö och dricker vatten som vanligt, deras sätt tyder inte på att de är så vettskrämda.

Är 4 timmar vanligt att inte bara ett utan två marsvin inte släpper en enda plutt?

_Charlie
0

Kan dom vara förstoppade? Det enda annorlunda de ätit är att de fick alfalfagroddar i går, ca en matsked var kan jag tro. Annars är det samma hö, havre, och andra grönsaker som de brukar äta som de har fått.

FeliciaS
0

Det låter ovanligt. Om de har ätit borde det ha kommit ut redan tycker jag. Men om de har bra aptit och även dricker skulle jag inte oroa mig, håll dem under uppsikt så att magarna kommer igång snart bara.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

_Charlie
0

#2 Ja båda två äter hö som vanligt och båda två har varit på vattenflaskan för en stund sedan. Den ena sitter nu och mumsar hö fortfarande medans den andra har ett utbrott i buren och springer i hysteriska cirklar runt sitt hus, välter huset och springer lite till. Inget ovanligt för honom visserligen. ;)

Men jag tycker att eftersom de äter så bra, och maten brukar rinna igenom snabbt, känns det oroande att de inte fått ut något. 4 timmar ger ju rätt mycket i magen. :/ Kan man märka om de har ont? Eller är förstoppade?

FeliciaS
0

#3 Om de inte hade druckit hade jag misstänkt förstoppning med detsamma, men det är ett gott tecken att de dricker. Om det är så allvarlig förstoppning att inget bajs kommer alls brukar deras magar vara spända och det syns på dem att de har ont. Då brukar de sitta stilla och inte äta. Du kan testa att ge dem lite banan var.

Har de haft fri tillgång till hö de senaste dygnen?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Lillisen
0

Brukar kännas om de är hårda/spända i buken om man känner lite försiktigt, inte klämma.

Annars är det nog bara att avvakt och se, var ju bra att buren var nystädad så det är lätta att hålla koll och se när pluttarna kommer.

_Charlie
0

#4 Okej, nej dricker gör dom ju så det var ju skönt att höra. Jag ska ta upp dom och kolla magarna på dom. Tyvärr har vi ingen banan hemma… ingen frukt alls förutom äpple och päron. Päron verkar ju lösande för människor, kan det ha samma verkan på marsvin?

Ja de har alltid hö i buren, eller vänta lite. De hade vält höbyttan i förmiddags och spritt ut höet på marken. Jag lät det vara så och tänkte att de kunde äta det de spillt ut innan jag fyllde på med nytt eftersom jag ändå skulle städa buren och skura bunken osv. Kan de ha låtit bli det höet tro och gått några timmar utan att äta hö?

Visserligen har de ju efter städningen ätit hö och det är ju 4 timmar sedan nu, jag vet inte hur lång tid det tar att passera.

_Charlie
0

Jag gick precis för att känna på deras magar och fann 3 små pluttar fint i en hög bredvid höet, så någon har ju bajsat nu i alla fall. Så jag låter bli magarna på dom just nu och väntar på fler fina pluttar. ;)

Kändes lite konstigt tidigare ikväll när jag satt och sa "Bajsa lite, snälla bajsa lite nu då!" Det brukar ju i vanliga fall vara "Men varför bajsar ni så mycket??" :D

Lillisen
0

Härligt set ser ut att ordna sig :)

Ja visst är det konstigt att man kan bli glad för så lite som några pluttar hahaha.

Liona
0

Skönt att det löste sig ändå!:)