Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1047 ggr
Sumo
0

Nytt Marsvin.

Ett litet marsvin flyttade in hos oss i Fredags. Han är en väldigt social liten killen som gärna är med oss.

Men jag undrar om en sak: Han äter ganska bra med hö och foder MEN han dricker otroligt lite. Knappt så att han dricker alls faktiskt. Ska det vara så i början för att han inte vant in sig hos oss eller ska jag vara orolig?

Oerhört tacksam för svar. :)

Fridaaaa
0

Kan vara att han inte har vant sig vid er ännu ja.
Har han kompis? Annars kan det vara det med.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sandraedlund
0

Har faktiskt en liknade fråga jag med om jag får flika in med den! Köpte en till grabb som burkompis till min äldre för lite drygt en vecka sedan - och jag har aldrig sett honom dricka vatten…

Sumo
0

Nä han har ingen kompis. Vi, eller jag är hemma hela dagarna och jag ville först se hur barnen skulle va med ett marsvin innan vi köper en kompis. Men jag tror verkligen inte att han är ledsen för att han inte har en kompis, han blir uppassad nästan konstant då vi har 4 barn. På djuraffären sa dom att han nog skulle vara ett glatt marsvin även fast inte har någon kompis just för att vi är så många och på hemmaplan så pass mycket tid. 
Men han kan nog kanske sakna sina syskon och kompisar på djuraffären, men borde inte det visa sig på mat intag också?

[linneasandberg]
0

ifall ni har vattenflaska, ställ in en skål vatten också. Ge mycket gurka då det är mycket vätska i det :)

annars ifall ni redan ger mycket grönsaker och frukt som är "vattniga" så dricker dom mindre. Det är vad jag har hört! :D Lycka till!

Lillisen
0

Får han mycket vattniga grönsaker som te.x sallad, gurka,paprika osv då kanske han får i sig tillräckligt via maten.

De flesta dricker ju inte så mycket vatten, våra marsvin dricker kanske 1/2 dl per dag tillsammans.

Hultan
8

Ts det är lag på att man inte får ha marsvin ensamma. Djuraffären bröt mot den lagen när dom sa så till dig. Jag rek att du skaffar en kompis till marsvinet. Oavsett hur mkt ni pysslar med honom så finns en lag av en anledning, för att säkerställa djurets basala behov. Enligt lagen är en kompis av samma art lika viktigt som mat och vatten, annars hade det inte lagstiftats om det. Tycker inte att man ska blunda för det.

Med sunt förnuft kommer man långt!

Fridaaaa
1

#3 Dessvärre måste du skaffa en kompis då marsvin måste bo minst 2 st enligt lag. (finns fåtal marsvin som inte klarar av att gå med andra marsvin men det är få). Tyvärr säger inte djuraffärer sanningen, dem skiter i det i lagar, bara dem säljer.

Sumo
4

Vi har nu bestämt oss för att köpa en till marsvin… Jag vill ju inte att han ska må dåligt.

Men jag tror inte att det är det som gör att han dricker dåligt. 
Det enda i grönsaks och fruktväg han har fått är morot. Jag vill bara att han ska börja äta hö och foder ordentligt innan han får massa "godis" + att vi har beställt en grönsaks och frukt boll som man hänger i taket så den väntar vi lite på :)

Vi har en bur som är 100*56 cm, passar den till två marsvin? Enligt jordbruksverket ska den ju göra det.

[Alexis78]
0

#8# Jag tror inte det brådskar med en till och även marsvin i flock kan dricka dåligt ibland.

Fridaaaa
1

#9 ? Varför skriver du en sån "smile"? Du kommenterade inte någon annan?

#8 Låter toppn! Men ge c-vitaminrika grönsaker varje dag, är viktigt för marsvin :)

[SMF193 Sagan]
3

Sätt gärna in en vattenskål om han inte dricker från flaskan. Det är naturligare för dom att dricka på så sätt. Det blir ju lite smutsigare i en skål, men kan vara bra så här i början alla fall.

Grönsaker är inte godis för marsvin utan en del av den dagliga kosten. De har ett C-vitaminbehov som man täcker med tex. vitkål och andra C-vitaminrika grönsaker.

Som kraftfoder fungerar vanlig hel havre väldigt bra när de växer. Senare brukar man dra ner på kraftfodret beroende på hur lätt de har att lägga på vikt.

Så fri tillgång till hö och C-vitaminrika grönsaker är det viktigaste. Det andra fodret är mindre viktigt.

Grönsakerna bör ätas från marken, inte från taket, även om det verkar som en rolig ide.

Buren kan kännas lite trång när de blir vuxna…

Sumo
4

#9 Okej, men det känns som att vi lika gärna kan köpa en till på en gång och vänja oss vid att ta hand om två på direkten :)

Sumo
0

#11 okej :) Nu har jag lite mer kött på benen… Och grönsaker ska han absolut få varje dag. Tack så mycket för svaret.

Sumo
0

#11 Förresten så tänker jag ju inte sätta up bollen i taket utan den kommer hänga som om den vore på burgolvet men lite ovanför för att slippa spån på maten. Krångligt förklarat men jag hoppas du förstår.

Fridaaaa
0

#14 Du kan inte ha en extra skål att ha maten i? Även grönsakerna så blir det inte skitigt? :) Tänkte mest ifall marsvinen fastnar med klorna/tassarna i bollen.

Hultan
2

Ts läs gärna igenom alla Artiklar som finns på denna sida. Du hittar dom längst upp i menyn. Finns fantastiskt mycket bra här. Jag hade stor hjälp av dom när jag var ny här! Skrattande

Med sunt förnuft kommer man långt!

[saphirasmarsvin]
1

#13; Titta gärna in här. Det är en bra, lättöverskådlig sida där det som är viktigt att veta om finns med. Lycka till med marsvinsägandet :)

Fridaaaa
0

#16 Håller med,artiklarna är väldigt bra här Skrattande

[SMF193 Sagan]
0

Lycka till med allt Glad

[SMF193 Sagan]
2

#14 Ja, jag förstår dig. Det lät i ditt förra inlägg som att du skulle hänga den i taket.

Men det finns marsvin som gjort sig illa pga grönsaksbollarna och det är svårt för dom att äta genom gallret. Finns de som har av sina tänder för att de sliter så i bollen. Det är bättre i skål eller direkt i spånet. Det gör ingenting alls om det kommer spån på grönsakerna.