Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 3623 ggr
[JennyNorgren]
0

Grenar utifrån.

Vilka grenar ska jag ta ? Hur stora ska dem vara ?

Viket träd är bäst ?

Tacksam för svar ! :D

elinenglund
0

Grenar från äppleträd vet jag allafall att man kan ta!

Sen finns det säkert många mer men är inte säker på vilka :)

[JennyNorgren]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Men hur stora grenar ska man ta då ? Alltså grova. Kan de få i sig träflisor ?

Fridaaaa
0

Fruktgrenar som t.ex äppel & päron träd.

Björk (dock måste man snart börja klippa av minst 5 cm in på varje gren, för annars är det giftigt), bok, lönn, rönn går med bra:)

Hur grova dem är spelar ingen roll, bara så dem har att gnaga på :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

elinenglund
0

Nej träflisor tror jag inte dom kan få i sig genom äpple grenar :)

Men jag är inte så bra på just det här så någon annan får gärna rätta mig!

Hur stora grenarna ska va vet jag inte riktigt.

[JennyNorgren]
0

3# Men varför bli dem snart giftiga ? =)

Fridaaaa
0

#5 Det har något med "knopparna" att göra. Vet inte riktigt, men det bara blir det:) Men klipper man ca 5-10 cm in på varje gren så är det inte giftigt, är bara dem första 5-10 cm :P

Hultan
0

#6 räknat utifrån bladverket alltså?

Med sunt förnuft kommer man långt!

Fridaaaa
0

#7 Ja jag tror det:)

[JennyNorgren]
0

Gör det något om dem inte har grenar ?

Fridaaaa
0

#9 Marsvin bör ha grenar i buren ett par dagar/vecka, för att slipa ner tänderna:)

[JennyNorgren]
0

Okej.  Jag brukar köpa grenar till dem för att jag har varit osäker på vilken stort de ska ha ! , men då kan jag alltså plocka lite grenar från äppelträdet =)

Fridaaaa
0

#11 Köpa grenar? Vart gör man det? hehe aldrig sett:P

[JennyNorgren]
0

Hahaha det har funnits i djuraffärer. Iaf här i Örebro :D

Fridaaaa
0

#13 Haha ok det var något nytt:P

leonelle
0

Men jag har hört/läst att man ska köra grenarna i ugnen eller frysa dom för att ta död på eventuell Ohyra. Stämmer det?

[JennyNorgren]
0

Oj det har jag ingen aning om men nu vart jag också nyfiken. Hoppas att någon har ett bra svar =)

Fridaaaa
0

#15 Det är en myt. Jag har aldrig gjort det, och haft kanin i 21 år (alltså sedan jag föddes).

[JennyNorgren]
0

Okej tack så mycket ! :D

leonelle
0

Har fått det från "råttor" i fokus men det borde väl gälla alla gnagare tycker man, eller? Ska kolla igen och se grader o hur länge man ska köra..

Fridaaaa
0

#19 Okej men man måste inte göra det, inte till råttor heller, inte nödvändigt alls. Man plockar bara ute och ger det till marsvinen/kaninerna eller vad man nu ska ge det till.

[JennyNorgren]
0

Okej men det här är ju marsvin, inte kaniner. Kan det vara någon skillnad ?

Ska man ta bort bladen innan man lägger in dem i buren ?

Fridaaaa
0

#21 Skrev ju ovan, det är inget skillnad, haft marsvin nu 6-7 år :)

[JennyNorgren]
0

Okej. Ja vi skrev samtidigt så jag såg inte att du hade skrivit. Men ska man ta bort bladen ? =)

Fridaaaa
0

#23 Nej behövs inte, det gillar dem. Men om du ska ge rönn, bör du ta bort bären. Dem kan du torka sen och ge till marsvinen :)

[JennyNorgren]
0

Åh du är så kunnig ! :D Tack för hjälpen =)

Binajis
0

Råttor och tammöss kan bli smittade av Ohyra odyl från vilda möss, så till dessa djur bör man lägga grenarna i frys eller ugn ca 1 timme. Varken marsvin eller kaniner kan dock bli smittade, så där är det bara att servera, nytt och fräsch :)

Jag ger grenar från dessa träd:

* Björk

* Rönn

* Asp

* Sälg

* Gran & tall

Dessutom ger jag en hel del hallonbuskar och Kirskål.

Man behöver inte ta bort bladen. Grenar överhuvudtaget är inte speciellt komplicerat - plocka så stora grenar du vill ge och lägg in till marsvinen. :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Binajis
0

Dubbel

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

VilmaKristina
0

Mina grisar ÄLSKAR äppelgrenar, pärongrenar och något som jag inte kan namnet på :/

• Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.

leonelle
0

Ja, det stämmer. Tamråttor kan bli smittade av bli vildråttor. Alltså gäller det ej marsvin. däremot varnar dom för körsbär o plommongrenar för att dom innehåller "Blåsyra" som är giftigt för råttor. Nån som har koll på det när det gäller marsvin? O naturligtvist ska det vara obesprutat!

leonelle
0

Ja, det stämmer. Tamråttor kan bli smittade av bli vildråttor. Alltså gäller det ej marsvin. däremot varnar dom för körsbär o plommongrenar för att dom innehåller "Blåsyra" som är giftigt för råttor. Nån som har koll på det när det gäller marsvin? O naturligtvist ska det vara obesprutat!

idipidi
0

Grenar är inte är någon absolut nödvändighet för tändernas skull, däremot både uppskattat som sysselsättning och nyttigt. Tänderna slipas i själva verket mest av hö eftersom att gräs innehåller kisel som nöter på tänderna.

Binajis
0

#31 Just ja, det glömde jag nämna.

Jag brukar uppmuntra att man ger kvistar eftersom man slår tre flugor i en smäll - bra för tänderna (det är ju knappast dåligt), bra sysselsättning och väldigt nyttigt. Brukar få folk att faktiskt ta tummen ur och ge sina grisar grenar. Äppelträdskvistar är det vanligaste, eftersom det ofta är vad man har hemma i trädgården :)

idipidi
0

Japp, äppelkvistar är jättebra. Men har man inte tillgång (man kan ju bo i lägenhet i stan också ;)) så tycker jag inte man behöver ha dåligt samvete för det.

Fridaaaa
0

#31 Beror på hur bra hö man har. Hö som finns t.ex i mataffärer sliper inte tänderna speciellt bra :S (Det skulle jag inte ens ge mina)

Fridaaaa
0

#31 Beror på hur bra hö man har. Hö som finns t.ex i mataffärer sliper inte tänderna speciellt bra :S (Det skulle jag inte ens ge mina).

idipidi
0

#34 Nu är ju BRA hö är det absolut viktigaste i marsvinens kost… Men jo, allt hö slipar tänderna. Varför skulle det inte göra det? T.o.m. vanligt mjukt gräs slipar tänderna. Det är kiselinnehåller som gör det.

[JennyNorgren]
0

Jag har också hört att hö är det bästa dem kan äta för att slipa tänderna. =)

Och nu var det så att jag har haft marsvin jättelänge och aldrig gett dem överdrivet mycket grenar. bara ibland. Och de har klarat sig alldeles utmärkt utan. Så höet sliter alldeles lagom på tänderna.

Men jag vill ha grenar i buren för att marsvinen ska bli lyckligare :D

Fridaaaa
0

#36 Det finns finns i matbutiker är smuligt och dammigt :S Kan knappast slipa direkt mycket då det är mest "smuligt" i alla fall den sorten som finns i våra matbutiken häromkring.

[JennyNorgren]
0

Menar du vanligt ica typ ?., isf håller jag med !. Bättre att köpa på djuraffär eller hos någon bra bonde =)

Fridaaaa
0

#39 Ja ica, coop mfl alla matbutiker helt enkelt :)
Ja precis. Jag köper av bonde:)

Cafesinner
0

Häggmispel och äpple är favvisarna här hemma, i skolan älskar de sälj:)