Ett litet kvällsexperiment...
Brorsorna Frasse och Zigge har bott hos mig i snart 6 år nu. När de var småttingar kom det överens jättebra och gosade, lekte och delade grönsak vid utfodringen.
När de blev könsmogna (antar jag) och hormonerna började spöka så förändrades båda två. De tjaffsade mer och mer och tjaffsen blev snart till bråk. Sedan blev bråken till allvarliga, blodiga bråk. Vi hade till slut inget val, annat än att separera dem. Varje gång vi försökt återförena dem har samma sak uppstått, så de har fått bo i var sin bur bredvid varandra med utsiktsplatser där de kan sitta och kuttra och nosas. Tråkigt men nödvändigt, vad vissa forummedlemmar än må tycka. Har även talat över saken med ansvariga på mitt jordbruksgymnasium ang lagar osv, och de anser att jag gör helt rätt då djurets välmående och säkerhet alltid måste gå först, och det är just vad jag ser till.
Nåväl, idag kände jag att jag hade tid över och kunde lika gärna prova igen, var ett par år sedan nu. Jag gjorde i ordning en stor inhägnad av pappkartonger i tvättstugan där ingen spridit sitt lukt. Spånade, lade utt två olika hö-högar, utspridda gurkbitar för distration och även en del grenar m.m
Hämtade båda pojkarna samtidigt och satte dem i var sitt hörn med var sin gurkbit.
De klapprade tänder redan från start men hade inte förväntat mig annat… betyder ju inte nödvändigtvis att de ska slåss utan kan endast vara ett dominansbeteende mot andra hanar.
De pratade vilt, skuttade, buffade och gnagde på pinnar.. då och då möttes de nääästan och öppnade munnarna och reste ragg varpå de tog varsitt skutt bakåt, gick framåt, skutt bakåt, stegrade…osv. Det höll på så ett tag och satt redo med blomsprutan. Efter mååånga sprut och "Ööööh fy!" så hade de lugnat ner sig ( tillfälligt iaf), och klapprade fof tänder och hoppade lite ibland men inget supergräl. Yaay tänkte jag, tänk om det fungerar att ha dem ihop!
Tji fick jag då det efter någon timme började bli värre igen (kanske för att de spridit sina lukter osv, vad vet jag), och till slut bråkade de så mkt att de flög ihop då och då. När jag såg att Zigge hade fått ett litet blödande sår på nosen bestämde jag att experimentet var över.
Mina gossar är helt enkelt inte menade att gå ihop :/
Tur att de är nöjda ändå - faktiskt nöjdare i var sin bur. Klart det hade varit kul om de kunde gå tillsammans och skönt att bli av med en extra bökigt bur men men… så här är situationen.
Nu ligger Frasse utmattad efter det livliga mötet och sover på sin plankax) Mammas gamla gubbis <3 Han är så söt.
Inlägget är redigerat p.g.a svordom/ovårdat språk
Har du provat så många gånger under så många år då har du ju gjort vad du kan.Alla individer trivs ju inte med varandra.
Är de så gamla skulle jag låta de få ha det så som de har det för de verkar ju trivas bäst så och så slipper dom ju få skador utav slagsmålen.
Vad tråkigt att de inte kommer överens. Men som #1 nämnde är det inte alla marsvin som trivs med varandra. Det är mycket möjligt att de skulle funka ihop med en liten bebishane till exempel.
Har du testat att bada dem innan ihopsläpp? Eller gnida in dem med varandras lukt?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Nej i know, och har vetat och varit säker på detta. Att de trivs bättre så här.
Har provat typ allt. Men blev i princip attackerad av en tjej och hennes små "minions" i en annan tråd för jag hade mina marsvin separat. Vet att man inte ska bry sig - jag känner mina djur bäst. Men just när det kommer till att någon kallar mig djurplågare i princip så kan jag inte hålla tyst. Så jag började titta på mina marsvin och "inbilla mig" att de hade det dåligt helt plötsligt.>_< suck.
Haha de HATAR att bada.. Tror dock inte det är grejen. De gick och åt på samma gren osv och pratade emellanåt som vanligt o sen rök de ihop då och då :S De är ju vana vid varandras lukter osv… i dunno.
Och ang bebishane - vill inte ha fler marsvin efter dessa då jag planerar att skaffa Degus. Onödigt isf för den kmr bara bli ensam fort eftersom mina e gamla också.
Ja jag tycker du har gjort det du kan och man kan ju inte fortsätta att köpa in djur i all oändlighet.
Det säger sig självt att någonstans tar det slut och någon kanske blir ensam en liten stund, dina djur är ju så pass gamla så inte skulle jag välja att oplacera heller.
Lycka till!
Nej precis, de sade till mig att jag måste omplacera iaf Mysan (har ett tjejmarsvin på snart 5 år), men vad… Hon är VÄLDIGT speciell och jag tror ingen skulle förstå sig på henne. Hon är extremt "tittig" som vi hästfolk säger.
Och vill inte lämna henne till skolans honflock där massa nybörjare hanterar henne och de ofta får Ohyra osv.
Inlägget är redigerat av moderator eftersom svordomar och annat ovårdat språk INTE är tillåtet på sajten (enligt sajtreglerna §02.A. samt §02.B.). Tänk på det i fortsättningen.
Vad betyder "tittig"? (nyfiken)
Haha ehm…. konstigt lynne, nervös av naturen, hormonell/oberäknelig?
#8 fast det betyder ju inte "tittig" om man räknar hästvärlden (som du själv skrev).
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#9 Jo tittiga hästar är nervösa hästar som reagerar olika på samma saker te.x ett hinder som den först kanske bjuder bra på men samtidigt "tittar" för att i sista stund kasta sig åt sidan. (inte vanlig vägran)
Men då nästa varv hoppar den som ingenting och kan göra det ett par gånger för att sedan plötsligt bli nervös och tittig igen och slänger sig åter åt sidan.
Eller en ridväg där den är van att gå men helt plötsligt börjar den titta nervöst för ingenting. Det hänger i hop med psyket, kan vara nervösa i boxen mm
Så inte tycker jag att det var någon konstig/felaktig beskrivning av #8
#10 haha jag vet vad en tittig häst är då jag rider själv. Tittig är när dem tittar på saker som "kan" vara farliga. Det är bättre beskrivning enligt mig, för dem sakerna #8 Behöver inte alls ha me det att gra.
#11 Ja men just att de är olika från gång till gång dvs oberäkneliga. Så helt fel har ju inte #8
#12# Nej, #8# har helt rätt. Flera i min familj håller på med hästar och där används uttrycket flitigt om just den typen av häst. Tycker att det var en väldigt bra beskrivning.
Alla kanske använder uttrycker lite olika:)
#14 Ja antagligen, för det du beskrev använder inte vi det uttrycket till :)
#13 jag håller ju med #8 beskrivning men gav ett ex så det är lättare att förstå för icke häst tokiga :)
Precis. Lite svårt att säga att ett tittigt marsvin är rädd för hinder osv xD
#17 Haha 
#8 har rätt enligt mig med :)
Att bara titta på saker som kan skrämmas är ju inte själva problemet hästen har utan hur hästten sen hanterar det som händer eller i många fall inte ens händer.. :P hihi.
Synd att gubbarna inte kan gå tillsammans, men bra att du också förstår det och låter dem va separerade :P verkar ju funka fint, de lever och mår gott :D
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg
Tittighet kan ju vara ren trams med för att testa,sådan är min medryttarhäst ^^,
Ja de kan hålla på så för att testa en ny ryttare med.. men om den har ett tittigt temperament så blir det ju en annan sak. fast så tror jag ju att om ryttaren är erfaren, trygg och stabil och får hästen att känna det på en gång så är det nog lättare att slippa den typen av "tittighet".
:)
Marsvin har ju också sina temperament och beteenden :P Så kul när man har flera st och man märker av olika typer av personligheter :)
#21 Ja det är just det han gör hehe tramspellen, men går bättre och bättre 
Ja alla hästar har ju olika personligheter och passar bättre med vissa ryttare än andra :)
Ja det har jag verkligen märkt på mina 4 gossar, helt olika 
# 19 - Ja, det är bäst så. Har istället börjat hålla upp dem framför varandra så de får nosa en liten stund och sedan sätta tillbaks dem. Ibland är det jättebra, men igår gick det mindre bra. För mig xD
Kom emellan när Frasse tyckte det var en bra idé att döda Zigge:D!
Han högg tag i mitt finger och verkligen gnagde ner så djupt och hårt han kunde, och släppde inte när jag försökte skaka loss honom. Idag är det Star Wars-plåster som gäller. Blodigt blev det xD Men är bara glad att det inte var Ziggetussen som skadades. Har alltid trott att Frasse är den underlägsna då han är så social och gullig hela tiden men där ser man!
# 21 - Ja, definitivt. Hade en som både testade och blev rädd för allt som fanns. Vi köpte inte den kan jag säga:) (foderhäst vi hade på prov typ).
Och ja, de har sååå olika personligheter:) så sött. Idag har jag bland annat upptäckt att mysan älskar att hitta hösäcken och krypa in i den för att bygga bo när hon springer ute på golvet. So friggin adorable xD
hihi :p
#23 Hehe denna testar mest, blir man sur och säger ifrån så slutar han, mest trams:P