Vill ha insperation =)
Funderar på att bygga en bur till honflocken av billy bokhylla ^^
Men skulle vilja få se bilder på era så att jag kan visa sambon så att han kan ge med sig ;)
*tass*
åh så mysigt!!
#4 Hehe ^^
Denhär tråden har förövrigt bra inspiration: http://marsvin.ifokus.se/discussions/4d7168a7b9cb462233077132-bilder-fakta-bara-hembyggda-burar
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jätte fint!
*Avis* Mått?
Så fin =) Jag har kollat på ikeas hemsida, men dem verkar inte ha kvar dessa billybokhyllor för 149:- =(
#7 Kilby bokhylla finns också, fungerar lika bra :) Annars finns det jättemånga på Blocket om du söker på "Billy".
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#6 Tack! :-) Måtten ligger på 200x80 cm. Övervåningen var på 50x80 cm om jag minns rätt..
TS jag betalade 400:- för min Billy på IKEA, den svarta varianten kostar lika mkt och sen finns det i andra färger också men de är uppåt 600:- ist. Har även sett flertalet billy (-t.ex en som hade en obetydlig liten repa) som står på fynd-avdelningen.. så där kan det vara värt att kolla också.
Sen har jag sett många som bortskänker eller säljer väldigt billiga Billysar på t.ex blocket eller http://www.bortskankes.se/
Mera bilder!! :D
Håller med #10 Mera!!
Tack =) va på ikea i dag och kikade lite =) Det blir npg två st Kilby =) en till pojken som ev. kommer få en skinny kompis =) och en till honflocken!
Dock får det vänta ett tag till då det är väldigt tight i plånboken…men man blir så sugen när man går här hemma och planerar haha =)
Idag ska vi till ikea med igen ^^ Vi ska hämta databordet ¨år min bror, gick inte in i sambons bil så vi har fått låna en större.
Kanske ev. blir det två kilby bokhyllor, vaxduk, hjul och ben :P Vi får så vad plånboken tillåter…Dock har brorsan erbjudit sig att hjälpa till :P han e småförtjust i lillkillen haha
Har ny bytt ut bottnen på dem eller behållt den tunna spånskivan?
#14 I.o.m att jag höjde upp min satte jag fast en ordentlig, tjock spånskiva i botten på buren, men ska den bara ligga på golvet behöver man inte byta ut den tunna medföljande bottnen.
iof ingen bokhylla. Men super enkel att bygga 
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Riktigt fint #16 ^^ Där måste grisarna dina trivas oerhört bra 
¨#16 Snygg!
Så här bor mina. De fem tjejerna i den övre som är 207*90 och grabbarna bor i den undre som är 150*90. Den undre har jag satt hjul på så den är lätt att flytta och den är alltid framdragen i ljuset förrutom när jag städar :) Dessa är inte heller av bokhylla utan vi har byggt av OSB skivor…väldigt enkelt.
Jag hade tänkt två st. En till honflocken och en till hanarna. Jag kommer alltså att sätta nät/galler i den till hanarna om det är så att det blir bråk. Så den ena kommer alltså att stå på ben. Vi tänkte göra en ram med ben. Funkar det ändå att ha orginal skivan som botten då?
#21 Jag tror att det går, men det är nog bra om man t.ex lägger på en vaxduk ovan på :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ja jag tänkte att vi skulle köra inom om jysk också och köpa det =) Antar att trät blir förstört annars :P Brukar ni få byta ut era vaxdukar? Kan man fästa den med häftapparat?
#21 Nja, jag vet ju inte om Kilby har samma tunna botten, men jag tror det och isf är det ingen bra idé. Det kommer antagligen att rasa igenom (eller åtsminstone bli väldigt ostadigt och lossna efter ett tag) om man enbart har dithäftad vaxduk/den tunna bottnen, har bra med strö i och inredning i, + ett par kg marsvin då
Du måste nog åtminstone sätta några plankor under som stödjer bottnen/vaxduken, (- eller så använder man hyllplanen som följer med och sätter fast dem i bottnen som stöd) om du inte vill sätta hel spånskiva. Jag tycker riktig, tjock badrumsmatta är bättre än vaxduk, behövs inte bytas på ett par år. Men dithäftad vaxduk funkar, beroende på kvaliteten kommer den nog behövas bytas då och då :-)
Det va smart att ta hyllplanen och sätta under ^^ Det har jag inte alls tänkt på :P Sitter här och kollar på kl stup i kvarten :P Ska köra ca kl. 17,00-17,30….Min första bokhyllebur. Födde ju upp marsvin ett tag när jag bodde hemma (lades ner pga sjukdom) och då använde jag mig utav PAX garderoberna och dem stora plast lådorna :P Men ju större desstu bättre.
Jag är helt stirrig här hemma hehe är super glad att sambon har gett mig fria händer att föda upp marsvin och bygga och dona inom en viss grad så klart eftersom vi bara bor i en tvåa (radhus).
Så det kommer endast att bli dessa två bokhylleburar ^^
Jag har aldrig bytt min vaxduk, den håller sig fräsch om man torkar av den bara, och ja, jag har fäst min vaxduk med en häftpistol! Funkar utmärkt!
Med vänliga hälsningar
Emma
Hehe, låter härligt ^^ Du måste visa bilder här sedan när burarna är klara!
Ja det ska jag =) tänkte göra en ny tråd sen där man kan följa burbygget =)
#21 Jag vet inte exakt hur tjock bakskivan på Kilby är men på Flärke som jag köpte många år innan Kilby kom var den jättetunn. Jag misstänker att du kan behöva använda en starkare skiva, till det passar t.ex. plywood eller spånskiva utmärkt.
#23 Jag har aldrig behövt byta ut plastmattorna jag använt. De är tjockare och styvare än vaxduk men kostar lite mer. På Jysk finns dock genomskinlig vaxduk billigt som är bra. Nackdelen är att den är väldigt hal så jag måste ha tidningspapper under spånet för att spånet inte ska glida iväg när marsvinen rör sig.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
När vi byggde vår bur så satte vi en 1 cm tjock spånskiva med plastmatta på som botten. I början hade vi en hölåda (länk till när vi släppte marsvinen i buren första gången), men när det blev tre marsvin i familjen så fungerade det inte längre. Vi har valt att göra en liten dörr på buren, för då kan mar utöka marsvinens utrymme med att gå fritt eller med en hage på utsidan när det passar.
Den absolut största fördelen med bokhyllebur är att man slipper forcera ett galler med buller och bång varje gång man vill närma sig sina marsvin. Då slipper man börja varje kontaktförsök med att få de av marvinen som är lite försiktiga att gömma sig! 
oki =) Vad är det du har till vattenflaskan? Ser smart ut!
Är det en sån man sätter vattenflaska i på cykelramen?
en avdelad kilby bokhylla med vaxduk/spån/filt
Vi byggde en bokhyllebur till marsvinen i april och vi är alla jättenöjda!
Bokhyllan har vi haft hemma i flera år och den är ungefär i samma storlek som en Billy. Vi var tvungna att kapa hyllan en aning, till 180 cm, för att den skulle få plats där vi hade tänkt. Mellanskivan lät vi vara kvar eftersom den stöder upp resten av buren väldigt bra. Idén med plexiplastfönster tyckte vi var rolig, och när vi väl kom igång med att göra fönster blev det fem stycken ;)
#31 Ja, det stämmer. 
Nu har jag inte läst på vilka mått som gäller för marsvin, men om 40 cm duger som minsta sida så kan jag tipsa om vitrinen Detolf, som är ca 40x160, och 37 cm hög.
Har just köpt en sån till mina hamstrar, och det borde kunna funka till marsvin också om bredden är OK. Kul att se in också.
OT: Vart hittar man dom där rullarna med siffror på? :O
/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com
Vad fina =) såna får man ju köpa nästa gång man åker till ikea =)
2 och 33 är sååå fina