Blir han inte bättre?
Många av er vet ju om att min Charlie haft det väldigt jobbigt större delen av hans liv, många av er vet också om att förklaringen till slut blev väldigt illa drabbad sellnic.
Han tappade pälsen på ca 50% av kroppen, fick epilepsiliknande anfall som började med ca 1 gång i veckan och utökades tills dess att de kom 20-30 gånger om dagen, så många att jag inte har en aning om vilken siffra som kan stämma.
Efter första behandlingen som på tisdag är 4 veckor sedan, försvann klådan på kroppen nästan omedelbart, och hela kroppen började snabbt täckas av fin frisk päls. Men ansiktet ville inte ge med sig.
Han hade vid behandlingsstarten nästan ingen päls på kinderna eller hela pannan ner till nosen.
Efter 2 veckor, dagen innan han skulle få sin andra behandling, ringde jag veterinären som ville att vi skulle komma tillbaka så de fick ge honom en kortisonspruta vilket vi gjorde samma dag. Den kvällen fick han också sin andra dos stronghold då veterinären tyckte vi kunde passa på redan då då kortisonet hade maximal effekt.
På tisdag är det dags för tredje och sista behandlingen med stronghold, och han är väldigt mycket bättre. Kroppen är jättefin, ytterst lite skadad päls. Sån där som släpper med små flagor i rötterna. Väldigt lite på kroppen. Annars otroligt fin på hela kroppen och man ser knappt var han var pälslös förut.
Kinderna är även dom fina nu, ny fin päls.
Anfallen är otroligt mycket bättre, men det är först de senaste dagarna jag har reflekterat över att jag inte sett honom krampa lika mycket. Jag har kanske sett 2 anfall om dagen i genomsnitt denna helgen. Han kanske har fått fler när jag inte sett, eller på natten, men isf bör de inte varit många alls.
Så det känns ju jättebra.
Men, bläsen är fortfarande fruktansvärd. Pälsen är så gles att det ser ut som han är pälslös, tittar man noga ser man lite ensamma hårstrån på bläsen. Huden på bläsen är snustorr och sprucken över hela området. Ser väldigt jobbigt ut.
Men saken är den att han kliar sig knappt alls. Om man klappar honom på rumpan ruskar han sig, man kan INTE röra bläsen då krampar han så det gör nog väldigt ont. Men frågan är varför bläsen ser ut som den gör när han knappt kliar sig längre.
Vi har kämpat så otroligt länge med Charlie, alldeles för länge kanske någon tycker, men när vi är så här nära vill jag inte ge upp. Veterinären tyckte vi absolut skulle köra hela behandlingen ut innan vi diskuterade att avsluta för Charlie, och det håller jag med om. Vi har ju nått så långt.
Men bläsen, varför blir den inte frisk? Jag förstår inte. Förstår ni?
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Tyvärr förstår jag inte.
Men jag håller så klart fortfarande tummarna för dig och Charlie. :-D
Kollar bara lite snabbt in nu och får läsa att det går framåt vilket gör mig glad. :-D
Vad säger veterinären om ansiktet?
Jag har tyvärr ingen aning men det skulle inte kännas helt otroligt om han kanske behöver behandlas längre om han nu var väldigt kraftigt angripen av ohyran. Kanske är det något nytt som spridit sig i ansiktet? Svamp? Eller något annat? Detta är bara mina gissningar.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Jag ska lägga in en bild så ni kan se ansiktet, kanske någon känner igen det. 2 sekunder, måste hämta sladden!
Okej, det kommer en hel radda med bilder här, jag kan inte välja ut en som är bäst då alla blev lite halvdana i mörkret. De som ser RIKTIGT illa ut är tagna med blixt, blixten reflekteras i huden och gör att det ser hundra resor värre ut än det egentligen är. Riktigt så illa ser det inte ut.
..
Jag upplever att päls i ansiktet växer något saktare än på resten av kroppen. Är han väldigt torr kan du smörja på med aloe vera, det är typ det bästa som finns för irriterad och torr. Jag har använt det på mig själv bland annat då jag har allergiutslag och det är underbart, hjälper för det mesta upplever jag. Har haft det på marsvin (bland annat i ansiktet i samband med en bitskada) och mina grisar verkar tycka att det är lika skönt som jag tycker. Det är lugnande, mjukgörande och något svalkande. Men ska du ha aloe vera så köp då en aloe vera gel med så hög halt aloe vera som möjligt (min har 99% från en hälsokostbutik).
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
..
..
#5 Ser ut som eksem tycker jag. Fortsätter rekommendera aloe vera.
..
sista
Jag har tyvärr inte sett något liknande förr (har nog haft bra tur med mina grisar) men testa att smörja med något eller rådfråga veterinären hur du ska göra.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Tack för tips om smörja, dock vet jag inte om jag vågar detta då han krampar om någon/något rör hans ansikte. Han bör ha väldigt ont i ansiktet.
Veterinären sa inget när vi var där för 2 veckor sedan för krotisonet mer än att de hoppades att kortisonet skulle lugna ner klådan så att ansiktet fick en chans att börja läka.
De sa också att det inte var omöjligt att vi skulle behöva åka tillbaka för en andra kortisonspruta.
Jag ska ringa dom i morgon och se vad de tycker vi ska göra med ansiktet, om han behöver längre behandling eller annan behandling, men det kan vara skönt att ha lite kött på benen om vad det kan tänka sig vara då de endast hållt fast vid sellnic. Ansiktet kan ju mycket väl vara något annat också?
Sedan så såg han ju faktiskt inte ut så här på kroppen där han var pälslös. På kroppen blev han HELT pälslös på de besvärade områdena, helt kal och len och mjuk. Aldrig sprucken och torr som det han har i ansiktet.
#1 Tack! ♥
#13 Har han blivit smörjd med någon salva tidigare? Exempelvis svampmedel? Det kan nämligen i vissa fall ge kontakteksem. Eksem gör ju ofta ont…
Men stackars lilla kärleken, ingen har väl så otur som Charlie… Har han så ont att han får kramper borde man kanske överväga att behandla med smärtstillande tills pannan är bra så man kan behandlar den.
Bra att du ringer veterinären redan imorgon. Det låter som du fått kontakt med en bra veterinär!
Kan han ha fått svamp? Svamp kommer ofta när immunförsvaret är nedsatt och den lille stackarn har ju verkligen haft det kämpigt.
Kanske är det värt att prova att tvätta i fungoralshampo i några dagar om du inte gjort det. Det skadar inte huden även om han inte har svamp. Vill du prova det så smörj in shampo i ansiktet på honom och låt det sitta så länge du kan innan du tvättar bort det.
Stackars lille Charlie, jag hoppas verkligen han blir helt återställd.
Bläsen är väl golden? Annars tänkte jag också på att hästar med vita ben oftare blir angripna av mugg (svamp) än hästar med pigmenterade ben. Vit hud är känsligare. Men jag tycker han ser golden ut i ansiktet…
#16 Han har innan han fick konstaterat sellnic och vi trodde det rörde sig om svamp blicit badad i metokazonasol (osäker på både namn och stavning) och smörjd med pevaryl, men aldrig i ansiktet då dessa besvären uppkom bara någon vecka innan vi hade tid hos veterinären första gången. Första gången jag smörjde honom med pevaryl på kroppen fick han ett anfall.
Jag har faktiskt inte tänkt på smärtstillande, men det ska jag absolut ta upp med veterinären i morgon. Jag tycker vi fått en jättebra veterinär, det har i alla fall känts väldigt bra alla gånger vi varit där med honom eller pratat med dom i telefonen.
Nu när jag läst dina andra inlägg så verkar det inte vara en sådan bra ide med shampot.
Bättre att veterinären får kolla på honom då. Kan han inte ta ett litet prov och se vad det kan vara?
Är det eksem kanske han kan få kortisonsalva?
Man kan ge flytande Ipren som smärtstillande, är ju även antiinflammatorisk.
Hoppas det löser sig…
#17 Ja bläsen är golden upp till mellan öronen, där blir det vitt. Så här såg han ut innan han började bli sjuk. Det gör ont i hjärtat att titta på bilderna från då. :(
Jag har också funderat på om det rör sig om svamp i ansiktet, just eftersom huden inte ser likadan ut i ansiktet som den gjorde på kroppen som jag skrev om innan. Det ser jätteannorlunda ut. Och så blir det inte bättre. På 4 veckor kan man ju tycka att det borde synas någon skillnad, eller kan det ta så pass lång tid innan det ens börjar läka?
ketokazonasol hette det, men stavningen är fortfarande en gissning. ;)
Jag tror du menar Ketokonazol, men det var nära nog ;)
Det är vad Fungoral innehåller också. Joo, jag tycker nog att man borde se skillnad på 4 veckor.
Men ge gärna Ipren om du inte hellre vill ha receptbelagt. 2-4 ml 2-3 gånger dagligen.
#22 Ja se där, det lät rätt. Ketokonazol. ;)
Okej, då ska jag ta hem ipren i morgon. Kan jag ge honom det 2-3 gånger om dagen hela tiden för att lindra för honom eller är det skadligt att använda under en längre tid? Droppar jag det bara med spruta i munnen?
Funderar dock på varför han ruskar kroppen så fort man petar honom på tex rumpan eller ryggen. Han ser ju väldigt fin ut där med massa fin päls. Kan han ha ont i huden ändå? Eller är han rädd pga att han kopplar beröring med anfall osv?
Jag vet inte hur länge du kan behandla med Ipren. Men en månad tror jag inte är farligt. Det har jag själv gjort utan problem.
Marsvinet jag behandlade tog villigt Ipren från sprutan, han tyckte om smaken :) Förhoppningsvis så gillar Charlie det också. Annars är det bara att spruta in ändå.
Använd helst en 1 ml spruta och för Guds skull ge INTE 2-4 ml!!!! jag menar 0,2-0,4 ml!!!!! Klantigt av mig, ursäkta…
Jag kan tänka mig att han tror att det gör ont fortfarande, även om huden har läkt nu. Lille gubben…
#25 Tack! Jag satt precis och tittade på honom och funderade på dosen. "2-4 ml sa hon, undrar om jag ska börja med 2 och öka på vid behov, eller kanske ta 3 ml på en gång så hamnar vi mittemellan. Men vänta. Jag ger ju mina barn 5 ml, ska han ha SÅ mycket?" 0,2-0,4 låter mycket bättre. ;)
När han var förlamad och jag mosade kaniC i vatten och gav honom från sprutan varje dag i flera veckor attackerade han nästan sprutan för att få i sig geggan snabbare, så i värsta fall om han inte godkänner smaken av ipren kanske jag kan blanda det i samma gegga tro?
Usch ja, stackarn har inte haft det lätt… och jag kan hålla med de som tycker att jag kämpat med honom för länge. Samtidigt vill jag ju inget hellre än att han ska få det friska lyckliga liv som han så förtjänar. O så när man får små små framsteg hela tiden hålls hoppet vid liv och man bara måste fortsätta lite till…
Ja visst, det går ju att blanda i nåt han gillar :)
Jag tycker inte att du kämpat för länge. Så länge han kämpar så skulle jag aldrig ge upp. Döden är alldeles för slutgiltig, den sista hållplatsen som kommer ändå någon dag vare sig man vill eller ej.
Inte väljer man det om man kan kämpa. Du gör helt rätt enligt mig
#27 Tack. Nej jag har känt att så länge han inte gett upp kan inte jag heller ge upp. Han äter och dricker och tjoar efter en, och trots att han har problem med sina bakben som inte blev helt återställda efter förlamningen tar han sig kraften till ett och annat glädjeskutt då och då. Och så gör ju inte en gris som gett upp tycker jag.. så så länge det finns en chans och Charlie kämpar, så kämpar jag vidare. Jag vill nog gärna veta att jag gjorde precis allt, även om jag vet att risken finns att vi måste avsluta förr eller senare.
Så, i morgon ska jag ringa veterinären och köpa ipren, så får vi se hur vi ska kämpa vidare. Märker jag att iprenen hjälper honom kanske jag kan prova med lite keto…. ehm.. salva om veterinären tycker det. ;)
Ja, det låter som att han kommer att fixa det tycker jag. Bara han nu blir av med eländet i ansiktet också.
Det finns ju även smärtstillande på recept. Jag har aldrig behövt använda det, så jag vet inte hur bra det är.
Det heter Metacam och är också en NSAID som Ipren. Men den innehåller en annan substans och kanske är ännu effektivare.
Måste bara fråga, kan man inte som med hund och katt vid behov ge kortison krossad o upplöst i vatten genom spruta i munnen ? Eller måste du verkligen åka in och ge hos vet ? låter som en onödig resa eller utgift om det skulle var så att ni bara skulle in för själva sprutan. kortison i sig i tablettform är mycket billigt :)
Lycka till med lillen :)
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg
#30 Ger man kortison oralt finns det stor risk att det slår ut tarmsystemet. Vi diskuterade detta då för 2 veckor sedan då de ville prova igen med injektion och jag var tveksam efter förra försöket, och de kom fram till att de inte ville riskera att slå ut tarmsystemet på honom också. Däremot kostade kortisonsprutan 55 kr det är ju en helt okej kostnad. :)
#29 Okej, då finns det en del vi kan prova. Ja jag tror också att blir han bara frisk i sitt lilla ansikte nu så är vi säkra, även om han har fler bekymmer så är det detta som är det kritiska just nu. Vi hoppas på det bästa. :)
#30 Tack förresten glömde jag att säga. :)
Tycker att det i ansiktet verkligen ser ut som svamp. Det är som jag sagt tidigare vanligt att de får dubbla angrepp när sellnicken gått långt. Svampen får möjlighet att få fäste när de är nedsatta i kondition av sellnicken.
Aahh, där ser man vad man lär sig :) Tack för svaret :) Nä 55 kr va verkligen inte mycket.. tänkte nog mest på kostnaden att komma in, de brukar ju gå på en del. Just kortison i sig är inte spec dyrt. men nu vet jag ju varför de måste bli spruta :) tack.
Satt igår och tänkte på hur det hade gått med Charlie och så fick jag uppdatering så fort jag satte igång datorn :-D
Jag tycker också att det i ansiktet ser ut som svamp men svårt att behandla om han har så ont :-( Finns det inte någon bedövningssalva du kanske kan stryka på? Att han hoppar runt när du rör honom kan nog antingen bero på att han fortfarande har lite ont eller att han kommer ihåg hur ont det gjorde innan
Hoppas verkligen han mår bättre snart, han har verkligen varit med om för mycket otur nu!
kan man inte ta salvan i en spruta (utan nål) och försiktigt bara lägga på en sträng genom pälsen ? den lär ju kunna sprida sig lite iaf. Bättre än ingenting.
Fick du någon hjälp av veterinären idag? Hur går det med Charlie?
Håller tummar/tassar för att allt ska gå bra….