Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 788 ggr
RexHona
0

Vad tycker ni?

Förgår hämtade jag hem två killar 8mån resp 3,5 mån. De har inte gått i samma bur. Nu måste jag sätta ihop dem men hur? Jag har läst mycket om ihopsättningen men tvekar ändå :) ! Skall man absolut bada dem innan eller räcker det med att gnida citron i baken på dem? Nu sitter de i separata burar brevid varandra, den ena (äldre) killen gnager på burgallret och den andra mumsar hö i lung och ro. Idag hälsade dem varandra genom gallret och pratade, ingen av dem har hackat tänder. Tror själv att det kommer att gå bra men är det smart att sammanföra dem nu i ett litet bur eller skall man hellre vänta tills deras permanenta bostad blir klar?

Albuslover
0

Prova att sätta dom på golvet tillsammans så att det inte är förliten plats! då kan dom känna sig trängda och bli arga på varandra! :)

Kram Karro :)

RexHona
0

Är det bra idee att släppa dem på golvet tillsammans och efter det sätta dem i varandras burar utan att man har städat den innan? Så att dem vänjer sig med varandras lukter? Eller?

RexHona
0

Första mötet gick bra! Hoppas det håller i sig!

Albuslover
0

hoppas verkligen det!! :)

Kram Karro :)

RexHona
0

Träff nr 2 gick bra också. Stora killen försöker ju att rida på lillkillen men han säger ifrån, vänligt men bestämt :) När jag hade de i soffan tillsammans då gömde Pontus(större)sin nos under lillkillen :) gulligt! Pontus längtar verkligen efter en kompis men jag vågar inte sätta ihop de i tillfällig bur innan deras permanenta bostad är färdig.

godisgrisen
0

Tips. Bada dem och släpp ihop dem neutral plats en gång för alla. Ge dem inte små korta träffar utan allt eller inget. När det funkar in med dem i nystädad bur. Så går det säkert bra.

elinenglund
0

Sen är det ju bra att bada dom innan så dom luktar likadant Glad

RexHona
0

Ska jag sätta ihop de även om buren är tillfällig? Läste här på MiF att det kan förstöra deras förhållande om man tänker flytta de snart? Att bättre vänta och sedan släppa in de tillsammans i den nya buren, eller? Tillfällig bur är kanska liten 110x 40 ungefär.

godisgrisen
0

#8 Jaha. Fast då skulle jag nog hellre vänta tills buren är färdig eller sätta ihop dem i den de har nu. Inte låte dem träffas ta isär dem och låta dem träffas igen hit och dit det är inte bra.

[SMF193 Sagan]
0

Det kanske var jag som skrev det, eller någon med liknande erfarenhet som jag.

Jag har satt ihop många hanpar under min marsvinstid. Min erfarenhet säger att man ska ändra så lite som möjligt i deras miljö om man vill vara på den säkra sidan.

Förändringar kan skapa konflikter, det kan vara så lite som sätter igång dom ibland.

Men alla är ju individuella och många hanar är lugna och har inga problem alls.

Så hur du ska göra, det måste du känna av själv. Dina kanske inte reagerar alls på ett burbyte Glad

chickwheels
0

Kan du sätta ihop de två burarna du har på något vis ? Öppna upp kortsidorna eller så så de kan hoppa fram och tillbaka mellan dem ?

Hur har det gått med nya buren ? Sitter de tillsammans ännu kanske ?

:)

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

RexHona
0

#11 Materjalet till burarna har inte kommit än, men ska komma på torsdag. Så till helgen kommer de att flytta in! Deras nuvarande tillfälliga burar är i olika höjd så att sätta ihop de blir nog svårt men värt att prova iallafall!