Parfymerad strö för burbotten
har någon av er använt det? Det finns att köpa bla i zooaffären i bromma blocks. Det liknar papperströ eller något och finns i färger blå och gult. Hjälper det mot kisslukt eller gör den saken värre? Tacksam för svar!
oj aldrig sett det! hade vari coolt o testa hur mycket kostar det? (: på din fråga om de e bra vet ja inte,
http://www.zoomarknad.se/images/products/large/00008922.jpg Vet inte om länken funkar.
Verkar inte funka, men zoomarknad. Se under smådjur och under halm, spån finns den carefresh color!
Nej den funkar inte :/ vad heter själva produkten :)?
jaha okej! står inte någon stans att dte är parfymerat :P?
Hehee, det är inte parfymerad tror jag inte :))) vet inte varföf jag fick för mig att den var parfymerad :)) Kanske för att den är färgad:) Men nu dyker upp en ny undran, om det är återvunnet papper kan man då droppa lite parfymerad olja på den? Tex lavendel? Bra eller dålig idee?
ingen aning…
Min vardagsblogg: http://minasmadjur.devote.se/
Mvh Linnea
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#8 Exakt! Fast den är inte parfymerad vilket jag fick för mig att det var det, fråga mig inte varför :)) ber om ursäkt för missförståndet:)!
#9 Fanns i rosa med :)
Hade varit läckert att ha i blått! Fast hade blivit för tog för dyrt dock.
Men hade varit häftigt :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Det finns ju vanligt spån med olika dofter, ex äppeldoft, men ser ingen vits med att köpa sånt, spånet luktar ju gott ändå. Har haft kaniner på inackordering och dom hade med spån som luktade äpple.
I somras hade jag och mamma "kris", det fanns inte spån hemma och på djuraffären fanns endast något dyrt, hårt strömaterial (riktigt hårt och otrevligt enligt mig och mamma) samt ett citrusdoftande spån. Vi valde det citrusdoftande som var ett helt vanligt spån med en mild (väldigt mild) doft av citron eller citronkarameller. Det var faktiskt ganska trevligt… Luktade mysigt, men bara om man stoppade ned näsan "i" det så det var absolut inte för stark doft på det. Marsvinen verkade nöjda, flera av våra grisar är sådana som sprätter i spånet och vad jag kan minnas så sprätte de lite extra i detta. De visade åtminstone inte något negativt med det.
Dock kan jag inte uttala mig om de som även är färgade, de har jag inte provat. Och som #11 säger så tycker jag att spån luktar gott även utan dofttillsatser, men skulle jag bli "tvungen" att använda citrusspån igen skulle jag nog vara ganska nöjd. Jag har alltid gillar citruskarameller liksom.
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
Haha Vad coolt!
Mvh Linnea
men om man har problem (PROBLEM) med lukt från buren så kanske man ska städa/byta oftare ? Jag tror inte att doftoljor eller liknande parfymerade stö är helt bra, vet inte varför men det känns konstigt..
testa att skaffa en liten toalett till korrarna och ha under där höet serveras och nån vid där de kossar som mest. jag har "kisseplatta" till mina och det fungerar mycket bra, framförallt hos tjejerna. men jag märker at olika marsvin/burar skitas ner på olika sätt. Hanar, honor och olika individer/grupper. :)
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg
#14 vad är kisseplatta?
Med sunt förnuft kommer man långt!
tass
#16 du kan bevaka tråden genom att klicka på "bevaka" längst upp.
"Kisseplatta" kallar jag den lilla "kanintoalettlådan" jag har till marsvinen under där jag serverar höt. En kattlåda i modell liten med en liten sänkning i sargen på ena kortsidan :)
i lådan har jag spån som jag byter kanske varannan dag. typ 70% av allt kiss hamnar i den :)
#18 hmm jag hajjar inte, har du byggt en egen lösning? kan du inte visa en bild?
Oj föresten, förlåt nu går jag OT. Kanske inte uppskattas av TS.
Går tex att använda en sådanhär http://www.zoosajten.se/pub_images/large/200296-2_3448.jpg
Eller vanlig kattlåda, finns stora och små med olika storlek och höjd.
Just den jag har köpt är en plastlåda som är gjord med en nedsänkning i sargen.
köper man luktande strö så kan man ha det i lådan med ;) och är lådans kant hög så tar man bara bort spånet/ströet som är under och låter lådan stå direkt på botten med spån runtom. de tjänar man in ca 5 cm på i så fall.
#14 Städar burar varannan dag+ tvättar noggrant. Det är nog inte kiss/bajs lukten utan själva hö+ spånblandningen som påminner stall :)) vill inte ha den lukten i lägenhet :)). Skall prova hampaströ få se hur det funkar
Jaha du menar så.. ok. Be att få lukta på hampaströt innan du tar hem det så vet du väl då om det luktar eller ej. Annars kan toalätt funka, men har hört att de luktar apa.. :/
mest luktfritt är ju fleece om man sköter det, men det är ett himmla jobb.
Annars finns ju rumsspray som man kan köpa. Små automasiska grejer på batteri eller ström som sprayar med jämna mellanrum du själv ställer in. de tar bort/döljer lukten.
Parfym är inte bra för varken djur eller människor. Marsvin måste få lukta hö, tycker jag. Klarar man inte den lukten får man nog ha ett annat sorts djur.