Hur stor marsvinsbur?
Hej jag har precis gått med i detta forumet och jag undrar bara hur stor ens bur ska vara för två hanar? 50x50, 60x60? Godtar gärna länkar på burar. PS: ska gärna vara lite större än det rekommenderade måttet. Tack.
För två hanar brukar man rekommendera en större bur för att undvika att de bråkar. Gärna 140x50. De små burarna du ger exempel på bör inga marsvin gå i. Helst ska de inte ha mindre än 120-bur, och t.om. det känns litet efter ett tag. Det är nog därför som många bygger egna burar. Sök gärna i forumet på "bokhyllebur" så får du se många intressanta hembyggen.
Tack för svaret, letar nämligen på google på marsvinsburar om djuraffären inte har tillräckligt stora burar. Vill nämligen att mina marsvin ska ha stort utrymme.
Då föreslår jag verkligen ett hembygge. Man jan bygga en bur av en Ikea Billy-hylla tex, då kan den bli så stor som 200x80 och marsvinen skulle må jättebra. Gallerburar i den storleken är jättesvåra att att få hem i bilen.
Tror det faktoskt låter som en bra idé, vill inte ha gallerburar. Tack så mycket!