En dum fråga kanske :/
Men jag har läst om ungar som har öronveck och av vad jag förstår, är det ett fel som man inte vill avla på
Min fråga är varför är det endast ett skönhetsfel eller mer?
Som jag har förstått det är det i utställningssynpunkt veck inte ska förekomma. Vanligaste felet på öronen är veck enligt smf standard. Så det bör vara därför uppfödare som sysslar med utställning inte önskar öronveck.
Själv tycker jag det är charmigare med veck än med utan. ;)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Vart brukar dom ha detta veck då? Om dom nu får ett?
Fattar inte dessa utställningsyn på hur ett marsvin ska se ut …
#1 Tack, jag misstänkte det
Sigrids bebbar har alla öronveck nämligen.
Precis, vägt och pussat på Mini som idag väger 80g ♥
öronveck ser ut som om man vikt framkanten på örat och sen strykt det så rätar man utt det ser det ut som en press veck ungefär.
Ingen skadligt utan bara ett skönhets fel.
#2 Svårt att förklara men övredelen av örat har ett veck.
nej det är klurigt 
#4 Ok, tack då vet jag det 
#2 Öronen ska vara helt platta och släta. Pluras är nästan helt släta, men jag undrar om inte den lilla lilla bubblan längst upp räknas som ett veck.. Tror det.
Skönhetsfel …. Marsvinen har inga skönhetsfel, alla är fina på sitt sätt. Dom där s.k skönhetsfelen kan vara charmen på marsvinet. Som min Pigge med musöron. :-D
Mitt marsvin har ett "lindrigt" öronveck, vilket innebar att om man masserade örat försvann vecket för några minuter. Han lyckades vinna BIS en gång på ras trots sitt "hemska" öronveck, som uppfödaren kallade det när jag köpte honom :)
Bella med öronveck.
Har för mig att öronveck ger 1 p avdrag så det är ju inte hela världen.
#3 GO MINI!! Duktiga ni är båda två! :) ♥
#10 Sötbella!! :D
Ja just det heja Mini, väger hon mycket mindre än dom andra nu?
Mini tackar
Stora syster vägde idag 102g så visst skiljer det i vikt, men hon är pigg och glad ♥
#14 :-D
Sen är de ju fem i kullen så att Mini är mini är kanske inte så konstigt.
Nu ska jag muta bebbar med morot som dem tycker är smaskens ♥
#16 Nä det är väl lätt så att någon får mindre mat när dom är så många. Är ju så med Milla, hon är minstingen och jag har fått vänta 2 veckor längre på henne.
Annat än mina gossar som hade mamma Sally för sig själva, är stora killar, speciellt om man jämnför Pigge med Nogger (som är en vecka äldre). Nogger ska ha varit liten med.
Tindra var alltid mindre än Sally tills Sally fick sina ungar för då tog Tindra chansen att växa om Sally.
#17 Precis, men hon äter och jag ser ju till att där finns pellets, havre, hö och grönsaker till alla. Som det är nu har de fri tillgång på allt. Jag vill ju inte att Sigrid ska tappa för mycket när hon har fem att ge di.
Bäst är nog en kull med 2-3 ungar då får alla mer di förhoppningsvis, är de små från början tar det ju lite längre tid för dem att växa ikapp.
Jag kan tänka mig att Tindra passade på när Sally var upptagen med Pigge och Bernard