Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 1289 ggr
Carambola
0

Ungarna "byter" färg!?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu måste ni hjälpa mig alla färgkunniga!

Min hona fick en kull för 2 veckor sedan och nu har färgerna på två av ungarna börjat att ljusna. Tydligast är det på en av hanarna som föddes mörkbrun(golden?) men nu har ljusnat så mycket att jag inte vet vad det ska bli av han :) även på hans svarta partier han han blivit ljusgrå nu.

Den lilla honan ljusnar också i färgerna och där hon var chokolate när hon föddes är hon nu nästan gråbrun.

Har någon av er sett några såna här färgskiftningar på era ungar?

Ni får gärna hjälpa mig att färgsätta dom här små trollungarna.

Jag skulle gissa att honan är white/creme/??

[linneasandberg]
0

buff/white/black kanske? :D

Carambola
0

Honan.

Abico
0

Bebispälsen är mörkare, så när de skaffar "riktig" päls så blir den ljusare - kan det vara det? Bebben ser mer eller mindre långhårig ut också, det gör också att när pälsen växer så blir den ljusare än bebistopparna.

Hanna 

[linneasandberg]
0

#2 white/cream/black eller kanske white/cream/lilac?

alltså, jag är inte bra på färger men jag behöver öva Oskyldig så det skulle vara kul om jag gissade rätt!

imoon
1

Svårt att se på bilderna tycker jag.

Den första skulle kunna vara en "dålig" golden/white/black eller ev. Buff/white/black fast jag tycker nog att de röda fälten är mörkare än buff. Fast jag kanske blir lurad av bilden.

Den andra white/cream/sepia, gissar jag. Fast svårt jag har lite svårt att avgöra på dessa bilder…

#4 Lilac är rödögd.Glad Däremot är Sepia som jag gissar på en blekt Black, så skulle marsvinet vara sepia så väljer man själv om man säger sepia eller black. Sepia är nämligen ingen godkänd färg idag.

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

[linneasandberg]
0

#5 åh tack, då vet jag! :D

Carambola
0

#3 Det låter ju troligt att det är så.Men jag har inte haft någon som har haft sådan kontrast mellan bebis och vuxenfärg.

#4 tycker det var en bra gissning men precis som #5 sa så är lilac rödögt. Glad

Pappan till kullen är en peruanblandning. Lilac/golden/White

och mamman är en virvelblandning. Golden/white.

imoon
0

#7 Är det samma unge som i första inlägget? Solklart golden. Men det mörka blev jag osäker på nu, såg så varmt ut. Ser det svart eller choklad ut i verkligheten?

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

Carambola
0

#8  ja,det är samma kille. jag tog en ny bild på han.Golden var det jag trodde han var först men sen så blev jag så förvirrad när han bestämde sig för att ljusna så mycket.Dom mörka partierna är eller snarare var svarta tills nu då dom är ljusgrå. Obestämd

Men han kanske är sepia som sin syster då? Glad

Lyan
0

Håller med imoon. Långhår kan ändras kopiöst mycket i pälsen och jag har kliat mig i skallen mer än en gång åt mina ungars färgförändringar och försöker förtvivlat få folk att förstå att vissa av mina gråa grisar faktiskt är svarta :-P

Lyan
0

#9 Sepia är en cream eller buffblekt svart och eftersom han är golden så är han inte det. Även sepia skrivs som svart officiellt

Carambola
0

#11 Aha,då förstår jag! men sepia låter ju finare än svart Skrattande

Man kan bli riktigt förvirrad av marsvinsfärger.Man tror man har koll på färgen och sen kommer det såna här små "skiftare" som gör en förvirrad. haha

Lyan
0

#12 Haha, det har du visserligen rätt :-P Jag som har två marsvin som liksom är mittimellan och inte ens har något färgnamn hade blivit överlycklig om jag hade fått två val på samma färg