Honor eller hanar?
Jag ska skaffa två hanar lite innan julafton runt Lucia, undrar bara vad det är för skillnad mellan honor och hanar t.ex om deras hygien & beteende. Hört att hanar luktar lite mer men det stör inte mig så mycket ger båda ett eller två bad i månaden har jag tänkt mig.
Jag tycker inte man känner skillnad på lukt om du menar lukt i buren. Däremot är hanar så gräsligt äckliga (rent ut sagt) att göra rent pungarna på. Har man tex spån som underlag så åker det in & fastnar på dem i en gegga som luktar så starkt så du svimmar. Låter hemskt vidrigt & det är det också. Jag har aldrig varit kräsen vad gäller att torka upp valp-bajs osv, men detta är inte trevligt ;) Annars ingen skillnad. Tror inte att alla gör rent sina hanar heller men det måste man göra annars blir det en klump därinne & kan ju till sist leda till "sjukdomar".
Lycka till! :)
#1 Nämen nej… det är väldigt få hanar som det fastnar grejs i hålet på de har impact rectum. På dem måste man städa där och det luktar förfärligt ja. Jag gör inte det på mina hanar jag har nu (8 vuxna) inte en enda för det behövs inte men jag har tidigare haft hanar som behovt hjälp.
Jag tycker inte det spelar någon roll alls vad man väljer om man bara ska ha två. Det finns fantastiska individer av båda könen!
Jag tycker inte hanar luktar mer.
jag ahr ahnar. Upplever itne alls som #1 beskriver det med att det luktar äckligt osv att rengöra runt pung osv. Mina har spån osv aldrig fastnad, enstaka få höstrå men inte mer, men har aldrig luktat illa.
Båda hanar och honor är trevliga :) men jag upplever hanar i regel mer framåt :) Men det är såklart individuellt
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tack så mycket, bra att veta detta. Hade tänkt mig två hanar och jag tror nag håller mig till det. Ska döpa dom till: Steve Perry & Freddie Mercury. Namnet Steve fick jag från vokalisten i bandet Journey och Freddie fick jag från vokalisten/pianisten från Queen. Älskar båda dom, grymt bra musiker. Synd att Freddie lämnade oss så tidigt R.I.P
#2 - Nu blev jag mycket nyfiken! Båda mina hanar har såhär och har tidigare sett flera som skrivit om detta på forumet? Det skrevs att de gör rent sina hanar med milda bebis-våtservetter. Men alltså att normen är att hanar blir kleggiga (som av, ursäkta ordet, smegma)
"Impact rectum" har jag läst om tidigare innan jag skaffade hanar. Men som jag fått för mig & läst till då var att de som drabbats av detta får svårt att bajsa, det blir stop & stora proppar som måste tas bort?
Det jag talar om är I pungen, om man lixom "öppnar upp" för att göra rent & ta bort ev. spån.
Är "smegma" vanligt hos hanar? Knappt hört talas om ordet förut men jag förstår vad det är, förlåt om det är ett "snuskigt ord" vet att forumet inte accepterar fula ord.
Jag har alltid haft hanar och visste inte att man ska tvätta dom där, det va något nytt för mig, vad är impact rectum? aldrig hört det innan, va ju några år sen jag hade marsvin sist och har nu nyligen skaffat en hane och ska ha en till snart men har aldrig tvättat mina hanar innan hoppas inte jag behöver börja med det nu =)
http://minbecel.blogg.se/
http://mina-duvor.webs.com/
#6 - Ja det finns väl hos alla men i olika grad om man säger så. Min ena tex har mer än den andra. Jag tror inte så många tänker på detta för det är inget man ser från "utsidan" så det är nog många som säger att dom inte har detta för dom aldrig har sett det. Men detta sitter ju på insidan. Det är väl som på oss människor om man inte tvättar sig därnere, både killar & tjejer. Så detta är väl egentligen inget konstigt att det bildas. Man bör bara sköta om det då & då så det inte blir så smutsigt. Det är som sagt inget skoj göra, men det är nog inte så skönt för dem att gå runt med jokset som inte blir rengjort.
#7 - Nej som jag skrev ovan många gör inte det. Jag tror som sagt inte alla vet om att hanar ofta blir smutsiga därinne, just eftersom det inte syns utifrån. Du kan ju prova själv att "öppna upp" så kommer du se vit/gulaktigt klet mer eller mindre. Kanske också något skräp som sitter där. Det är väldigt skönt för dem att få bort.
Impact rectum är något annat. De som drabbas som jag minns det är ofta äldre hanar, deras muskler runt & i analen blir förslappade så de får ej ut allt bajs osv ordentligt. Då bildas en "knöl" av bajs & kanske smuts som fastnar där som man måste pilla bort. Detta är alltså inte det jag skrivit om ovan som mina marsvin har. Detta är inte normen, alltså impact rectum. Men alla hanar har klet i området, bara mer eller mindre. Har märkt härhemma (och hört andra säga på forumet tidigare) att de hanar som har större pung får mer av detta klet. Ofta hanar som är uppvuxna i flock får större genitalier. Också mer klet - oftast! Det stämmer härhemma med.
Det här var nytt för mig med. Jag har två hanar. Hur vet man om man behöver hjälpa dem med rengöring? Och hur? Kan någon visa en bild kanske?
Måste skriva också att du, TS, behöver nog inte bada dem regelbundet 1 gång per månad. Det ger nog mer skada än nytta, för varje gång du badar dem (naturligtvis lite beroende på vad du använder för "schampoo") så torkar man ju ut deras hud. Kan bli klåda / irriterat av det. Bada bara om de är smutsiga! Skillnad för dem som ställer ut sina marsvin, då måste de ju badas innan utställning men inte sällskapsdjur.
Ang dusch så beror de ju även på vilket hårlaag marsvinet har.. Långhåriga måste tvättas oftare än korthåriga.
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg
#6 Jag har adlrig behövt tvätta mina hanar och jag har 4 st, haft fler innan dess, och inte behövt tvätta dem heller :) Så nej kan inte påstå att det är vanligt :P
#7 Man måste inte, det är bara om det behövs.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Om det behövs eller inte är ju till stor del ägarens åsikt. Jag gör hellre rent & vet att jag är petig än tvärt om. :) Inget otrvligt menat här till någon så det måste uppkomma diskussion, detta är ur MITT EGET PERSPEKTIV. Jag vill gärna göra rent mina då jag inte tycker de ska behöva gå runt & vara "osynligt, men ändå" - smutsiga där nere. Tror det är rätt obekvämt även om tex bara ett sågspån har fastnat långt inne. Det borde naturligtvis skava, bara mer eller mindre.
Det är bara att "öppna upp" på hanen, lätt sära på pungen eller hur man nu skall uttrycka sig. Då ser du säkert att det är lite geggigt, och längre in sitter ofta ett spån om man nu använder det. Det här hade alltså ALDRIG synats från utsidan på marsvinet, om man ej hade öppnat. Så därför tror jag många inte tycker det behövs. Men som sagt det är helt upp till var & en men jag gör gärna rent för att det inte ska sitta kvar för mycket. Då lagras det ju bara & blir mer hela tiden.