Marsvinsburar hemmagjorda vs köpta.
Det vore kul att höra hur era små marsvin bor!
Vad föredrar ni köpta eller hemmagjorda burar?
Förklara och visa gärna bilder.
Av egna erfarenheter så kan jag säga att hemmagjort är alltid bäst då det kommer till burar.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Jag har köpta eftersom jag inte kan ha t,ex bokhyllebur pga katterna & hunden. Men det fungerar lika bra det :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har både och med hemmagjorda är Helt klart att föredra. Målet är att Bara ha det här hemma =)
Jag kan tycka att hemabyggda är bäst på alla plan då de går att göra som man själv vill ha dem och anpassa efter djuren på ett annat sätt. Buren på bilden är den som mina har men jag håller även på och gör en liknande med lock till min lillasyster som har katt och hund som marsvinen behöver skyddas från.
#5# Tack :) Gillar hur du har gjort fönstren i din bur , ser nästan lite ut som fönstren på en båt. Praktiskt även att kunna ställa saker under buren.
#6 Tack :) Ja den liknar ju faktiskt en båt.
Fast när vi gjorde den sa att alla att den liknar en buss. Haha.
Gillar att kunna ha saker under buren. Ryms bra där under 
Mvh Linnea.
Mvh Linnea
Tyvärr inget hemmabygge här, önskar jag var händig men…näx)
Så här bor mina snuttar. (De kan inte bo ihop, skrev ett långt inlägg om det - finns undantag så ni behöver inte påpeka det IGEN.)
Börjar bli dags att skura burar och hus - det får göras snart, innan vi flyttar :) Lite flyttstäd för stora som små helt enkelt!
Fint:)
#8# Det jag gillar med dina burar är att varje bur är så anpassad efter just det marsvin som bor där, det uppmuntrar varje marsvins egen personlighet.
Ja:) Det är en sak jag verkligen älskar med just marsvin - folk tror de bara är små tråkiga grisar men alla är verkligen sin egen person!
#12 Det går inte att kommentera i din blogg 
Hm, okej :P Ska fixa
Hemmagjorda brurar föredrar ja helt klart. fast ja int har nån xD

När vi först skaffade våra marsvin så hade vi en hörn-gallerbur men den var mest klumpig och opraktisk så vi köpte ett terrarium men den blev inte långvarig (en utav dom sämsta idér jag haft) så vi köpte ett linneskåp och byggde om den, var pefekt när vi hade 5 marsvin men nu ska vi bygga en bokhylle-bur så det kommer bli spännande 
Hemmabygge utan tvekan, skulle aldrig ha hjärta att klämma in dom i små gallerburar. Stort ska det va! :D Bokhylleburar är det bästa som finns i burväg.
#16 Nu vill jag inte vara en sådan som påpekar grejer men jag måste fråga ändå. Du måste väl ha skrivit fel, inte sjutton klämde du in 5 grisar där?
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
#17# Tänkte som du, det måste vara felskrivet.
Jag föredrar hemmagjorda burar, helt klart :)
Åh vill med ha hemma gjord bur ^^,
Nästa gång jag skaffar djur ska jag definitivt bygga en egen bur, beundrar er som gjort det! Vad ska man tänka på?! (Ska ha degus, men de är rätt lika marsvin förutom att de klättrar mkt)
#4 Himmlarns vilken snygg bur :P skickar du hit den när du e klar me den ;) haha
hemmabygge e absolt bäst och rligast! Gör stort och rymmligt i lagom höjd. Jag både sitter och står vid min bokhyllebur och pillar me marsvinen och inget galler i vägen heller. De hoppar inte ut och ser myyycket trevligare ut. Mer lättstädat, luftigare.
Bara plus :D
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg
Jag vill bygga, men frågan är : hur? För jag har ju både 2 katter plus hund, så att det måste ju vara inbrottsäkert även när vi inte är hemma, någon som har förslag?
Mina katter rör inte marsvinen.. de ligger i bokhylleburen ihop med dem och tuggar lite på hö. Marsvinen går omkring bredvid och äter, leker, nosar och grejjar. precis som vanligt.
Jag har två hundar, dock små som inte når upp.. men inga problem där heller.
#25 Mina katter bryr sig inte marsvinen när vi 'är hemma, likaså hunden, men vågar inte chansa, djur är djur, helt plötsligt kan instinkten komma :)
Kan någon förklaras vad alla menar med bokhyllebur? Gärna med bilder:o
#27 Sök på sajten och du hittar en massa. Finns nog 100 olika trådar i ämnet, du lär inte bli besviken :P
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Fina burar alla har :P
Ta en bokhylla med bakstycka och hela midevitten. Typ BILLY bokhylla på IKEA tex.
Lägg den ner med ryggen mot golvet och sätt fast vaxduk på botten och sidorna så den blir "vattentät". Häll i spån och inred.. VIPPS, BUR till marsvinen :D
#22# Tack :) Håller på med en till min lillasyster nu som är katt och hundsäker, dom är faktiskt riktigt roliga att bygga.
Men jag föredrar själv att ha så öppet som möjligt, man får bättre kontakt med dem och både min katt och hund bryr sig inte det minsta om dem.
Hm, klänger de inte ut dårå:P?
Kanske beror på marsvin… ett av mina fd. hade en hel bursida öppen och han stod på golvet. Hoppade ut EN gång under 6 år:3
#32# Ibland :) Har två damer som ibland tar sig ut, men rampen är sällan stängd ändå så de är rätt vana vid att gå in och ut. Hade jag inte haft eget rum till dem så hade jag satt plexiglas för fönstren så kommer de inte ut.
mina tjejer har aldrig hoppat ut.. ingen av de minst 10 som varit där.

#17, jag gjorde om buren när vi drog ner på antalet marsvin så det har varit flera våningsplan, och inte alla på ett 
altså klättrar inte marsvin ut ur burarna? (ni har väldigt låga burar)
btw, #36 jättefint! :)
Har tänkt på att köpa en kilby bokhylla från IKEA så marsvinen får mycket utrymme vilket jag tycker är bra för dom. Ska skaffa två hanar, får dom lite innan julafton ungefär vid Lucia. Så ska bygga en bokhyllebur innan dess!
#38 Jag har en Kilby se #24 fast jag fick kapa den lite eftersom väggen den står emot är väldigt liten, men det blev till en övervåning :-D
Det är väldigt få marsvin som klättar och eller hoppar ur burar. jag har eett enda marsvin som är klättermästare. Hanen Jupiter från Sågstugans.. haha. han är helt galen.
#41# Oj vad snygg, ser verkligen rolig ut för smågrisarna.
#41 kan bara se allting som en enda bur.. kan du inte typ.. ringa in? :D buren var verkligen jättefin! :D
Fotot är taget rakt framifrån så om du tittar på takgallret som ligger centrerat på mitten av "buren" så går det en skiljevägg just i mitten, så att varje "bur" har tre rum, ett stort rum med mat o vatten o hö, ett badrum med toa & halm o så sovrum med bara tyg/kuddar/mattor (beroende på vad som är rent, byter en gg i veckan).